Reclama header big full
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Perfecţionarea managerilor din agribusiness

Publicat: 14 iunie 2017 - 01:57
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Performanţa se obţine, şi la nivel de middle şi de top management, prin învăţare continuă şi adaptabilitate. Tocmai acest lucru a stat la baza creării programului de formare profesională continuă Black Sea Agribusiness Executive Programme (BSAEP), o iniţiativă privată, marca Agxecutive în cadrul unei cooperări franco-române prin parteneriatul cu Institutul Superior de Agricultură (ISA) Lille din Franţa.

Prima promoţie a acestui program a început cursurile în februarie 2017, la foarte scurt timp după lansarea lui propriu-zisă, în luna octombrie 2016. Patru din cele şase module ale acestui program sunt de management general: control de gestiune, marketing, achiziţii/vânzări/negocieri şi managementul resurselor umane, toate având la „catedră” formatori francezi de la ISA Lille. Cele două module din sfera tehnică au ca formatori români recunoscuţi în mediul academic şi de business.

Perfecţionarea managerilor din agribusinessClick pe poza pentru galerie!

Nevoia de motivare, fidelizare şi formare profesională
„Am încheiat un parteneriat cu ISA Lille Franţa pentru derularea acestui program de formare profesională continuă pentru specialiştii din domeniul agricol şi alimentar, care se adresează managerilor de talent din companii. Obiectivul este crearea şi actualizarea competenţelor transversale, tehnico-economice şi comerciale ale cursanţilor pentru ca, în urma studiului, aceştia să poată aduce o mai mare valoare adăugată în munca lor şi implicit a companiei din care provin. Avem pe buzele tuturor interlocutorilor o nevoie certă în acest sens. Aşteptăm companiile şi chiar mergem noi în întâmpinarea acestora pentru a le ajuta în demersul de formare a echipelor”, a declarat Loredana Voicu-Gîdea, responsabil program BSAEP în cadrul Agxecutive.
Am asistat o zi în sala de curs. Experienţa a fost una inedită, având în vedere că de această dată am fost de aceeaşi parte a „baricadei” cu reprezentanţi ai companiilor de seminţe, cooperative sau fermieri, pe care în mod normal îi iscodesc privind noutăţile sau tehnologiile agricole.
Am asistat la un modul dedicat negocierii, chiar în ziua în care Excelenţa Sa Ambasadorul Franţei în România, François Saint-Paul, a făcut o vizită de lucru. S-au schimbat idei pe tema agriculturii, a competitivităţii şi a destinului european al României, s-a punctat importanţa agriculturii şi a sectorului alimentar din România, a formării şi a fidelizării angajaţilor, precum şi remunerarea lor la un nivel corect, proporţional cu experienţa şi cu valoarea adăugată pe care o aduc în companie. Această remuneraţie atrage şi reţine angajaţii în companii pe termen lung.
„Indiferent despre ce program de formare vorbim, atâta vreme cât pe plan pedagogic nu vom ţine seama de evoluţia societăţii, a pieţei şi a sistemului economic, nu vom fi pertinenţi şi nu vom avea succes. Nu putem trăi în bula noastră de cristal ca formatori dacă nu avem umilinţa să ne readaptăm programele. Sunt convinsă că acest nou program va avea aceeaşi longevitate ca şi precedentul”, a declarat Irina Guihard, responsabilul pedagocic al programului BSAEP şi manager de dezvoltare internaţională la ISA-YNCREA, Lille.

Experienţe şi competenţe dobândite şi împărtăşite
Curiozitatea jurnalistică m-a făcut să cercetez şi despre restul modulelor finalizate. Începutul a fost în forţă, cu modulul dedicat controlului de gestiune, la finalul căruia cursanţii au înţeles mai bine ce „spun” cifrele pe care departamentul financiar le prezintă. „Modulul de Control de gestiune al BSAEP m-a ajutat să îmi structurez mai bine noţiuni pe care deja le aplic în activitatea mea de zi cu zi. În agricultură, aspectele financiare şi bugetare trebuie să urmeze ciclul de producţie. M-am bucurat că la acest curs am avut posibilitatea de a dezbate subiecte din domeniul financiar cu persoane cheie din managementul altor companii, precum şi cu profesorul specialist de la ISA. Sper că am reuşit să îmi aduc aportul activ în cadrul grupului de cursanţi, împărtăşind şi colegilor din experienţa mea profesională în acest domeniu”, a spus Lucian Urse, responsabil administrativ-financiar al Maisadour Semences România.
Modulul de marketing a fost unul foarte alert, dominat de informaţii teoretice şi de exemplificări practice. „În modulul dedicat marketingului am studiat importanţa implementării în detaliu a unei strategii sănătoase de marketing. Am aflat şi despre tehnici inovantoare de comercializare folosite în alte domenii, precum distribuţia alimentară, şi pe care le putem adopta şi noi în amonte, în sectorul furnizării B2B(B2C) de inputuri pentru fermieri”, a declarat Claudia Coţoveanu, director de dezvoltare Caussade Semences Est Europe.

Exerciţii practice şi interactive
Timpul alocat modulului de negocieri a fost scurt, profesorul Alain Millecamps reuşind să capteze atenţia cu exerciţiile practice la care a cerut soluţii. „Modulul de Achiziţii/Vânzări/Negocieri a avut un conţinut cu o valoare adăugată pentru mine şi pentru domeniul în care activez. Studiile de caz şi exemplele practice m-au ajutat să obţin noi instrumente de lucru care să mă ajute în activitatea de prospecţie, cât şi de analiză a produselor şi serviciilor noastre”, a declarat Irina Toboşaru Gabou, responsabil parteneriate şi responsabil pentru Grupul de Lucru Agricultură din cadrul CCIFER.
Grupa dimensionată numeric astfel încât fiecare participant să poată beneficia de atenţia formatorului, prezentările dublate de multe exerciţii practice şi răspunsurile documentate şi foarte bine explicate, precum şi experienţele pozitive ale cursanţilor din prima serie sunt doar câteva dintre argumentele care să-i determine pe profesioniştii din agribusiness să-şi dorescă să urmeze programul BSAEP.

 

FĂRĂ PRACTICĂ, TEORIA RĂMÂNE DOAR TEORIE
Formatorii primelor patru module din cadrul programului BSAEP au prezentat metoda pedagogică din Franţa, oferind celor prezenţi o comparaţie între sistemul de învăţământ superior din Franţa şi cel din România. „Nu cred că preluarea şi transpunerea învăţământului francez în România este cea mai bună soluţie. România ar trebui să-şi inoveze un sistem propriu. În Franţa, benefică pentru învăţământul tehnic este îmbinarea foarte bună între stagii şi teorie. La ISA pe o durată de cinci ani, studenţii alocă 50% din timp cursurilor şi 50% stagiilor practice. După părerea mea, dacă ceva lipseşte sistemului universitar românesc, acela este stagiul de practică. Pe plan teoretic, nivelul este foarte ridicat. Dar nu le putem cere absolvenţilor să aibă experienţă profesională imediat după absolvirea cursurilor. Nu au cum să aibă această experienţă fără un stagiu solid de practică. {i se intră într-un cerc vicios şi în final acel tânăr nu va avea succes”, susţine Irina Guihard.
În Franţa, foarte important pentru absolvent este ultimul stagiu de practică, stagiul-inginer, care durează şase luni şi în urma căruia el este angajat. „Proporţia de angajare la terminarea studiilor este de 70-80% pe promoţie, în companiile unde fac stagiul-inginer. Pe parcursul anilor de studiu au numeroase stagii de practică, din anul I-II lucrează la fermă, apoi pentru a trece în anul III studenţii sunt obligaţi să facă un stagiu în străinătate, care trebuie să fie remunerat”, a adăugat Irina Guihard.

 


Articol publicat in revista Ferma nr. 10 (193) din 1-15 iunie 2017

Vizualizat: 355 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Agromalim 12 - 15 septembrie 2019 Case IH - Sistemul AFS Harvest Command
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?