Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma

Deutz-Fahr, amprenta tehnologiei germane

Publicat: 22 octombrie 2018 - 16:02
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

La adăpostul celor peste o sută de ani de experienţă, Deutz-Fahr şi-a câştigat reputaţia ca fiind unul dintre cei mai stabili, serioşi şi dinamici producători de echipamente agricole din lume. Cum altfel ar fi putut să supravieţuiască şi să prospere într-o Germanie care, la rândul ei, a străbătut un secol de numeroase lumini şi chiar mai multe umbre?!

În urmă cu un an, grupul SDF inaugura în industrializata Bavarie, la Lauingen, o nouă unitate de producţie, cea mai modernă din Europa! O investiţie de aproape o sută de milioane de euro, care de la bun început şi-a propus să revoluţioneze producţia de tractoare prin utilizarea unor tehnologii de ultimă generaţie în domeniul asamblării şi vopsirii, pentru testele hidraulice şi electronice şi pentru asigurarea calităţii.
La începutul lunii mai a.c. am avut şi eu parte de un tur al acestei fabrici, impecabil organizat de reprezentanţii NHR Agropartners, importator oficial al mărcii Deutz-Fahr pe piaţa din România. Acţiunea în sine nu a fost una dedicată exclusiv presei, din grup făcând parte mai mulţi fermieri, dar şi colegii de la TVR, Gabriel Gherghescu şi Marius Gavrilă, alături de care am petrecut câteva ceasuri bune în aşa-numitul Deutz-Fahr Land, adică ţinutul Deutz-Fahr.

Fabrica Deutz-Fahr_b

Întâlnirea cu istoria
Vizita a debutat cu un drive-test. Cine a dorit (şi au fost destui clienţi!) a putut manevra câteva tractoare din seriile 6, 7 şi 9, cele care de altfel sunt produse în fabrica din Lauingen. Relaxaţi sau, după caz, încărcaţi de adrenalină, ne-am prezentat apoi în Arena Deutz-Fahr, centrul pentru clienţi. Clădirea cu două etaje găzduieşte, printre altele, o sală de expoziţie, muzeu, cinematograf, un magazin de suveniruri, cafenea, săli de conferinţe, precum şi spaţiu de joacă pentru copii. În concluzie, un loc primitor, rafinat, amenajat cu mult bun gust, care te face să te simţi special. Cel puţin asta a fost senzaţia mea. Partea cu muzeul mi s-a părut deosebit de interesantă. O incursiune în istoria acestui brand, pornind de la primul tractor Deutz produs în serie, MTH 222. De asemenea, am putut admira un model din anii ’30, cu care s-a început mecanizarea agriculturii, precum şi celebrul tractor postbelic Seria D. Nu lipsesc nici primele versiuni DX şi Agro, iar printre exponate am putut zări şi două modele Intrac, cu roţi de dimensiuni egale pe cele două axe, dar şi o combină de recoltat Actor.

Fabrica Deutz-FahrClick pe poza pentru galerie!

Un tractor la 12 minute
„Cireaşa de pe tort” a fost chiar vizita în fabrică. Aşa cum spuneam, aici sunt asamblate tractoarele din seriile 6, 7 şi 8, cu puteri de peste 130 CP. Şi chiar dacă nu ne-a fost permisă fotografierea (o practică relativ comună în industrie), echipa NHR ne-a pus totuşi la dispoziţie o serie de imagini cu care să ilustrăm acest articol. Dacă Arena a fost ridicată într-un timp record (10 luni), planificarea şi construcţia fabricii a durat aproximativ trei ani, producţia demarând în ianuarie 2018. Pe o suprafaţă totală de aproximativ 160.000 mp a fost construită o structură de producţie de ultimă oră, cu accent pe calitatea maximă. Numărul mare de modele care sunt produse aici impun ca nivelul de complexitate să fie ridicat. Tractoare cu caracteristici relativ simple sunt produse pe aceeaşi linie de montaj şi cu acelaşi ciclu de producţie ca şi la tractoarele mari din seria 9, cu motor Deutz în 6 cilindri, transmisie cu variaţie continuă TTV de la ZF şi cu un sistem hidraulic personalizat. Timpul de asamblare pentru un tractor din seria 9 este cu 35% mai mare decât pentru un model simplu.
Întrucât fabrica a fost construită pentru noua generaţie de tractoare de mare putere, proprietarii au impus o condiţie obligatorie: să se obţină cea mai ridicată calitate posibilă. Linia de producţie are o lungime desfăşurată de 360 metri, iar durata procesului de asamblare, vopsire şi testare este de 960 minute/tractor. Astfel încât la fiecare 12 minute un tractor părăseşte poarta fabricii.
Un tractor Deutz-Fahr din seria 9 în varianta „basic” conţine circa 5.000 de componente. Şi nu vorbim aici de culoare sau de tipuri de materiale, ca în industria auto, ci de variante tehnice şi componente sofisticate, majoritatea acestora necesitând instalarea individuală în fabrică, în funcţie de cerinţele clienţilor. Am văzut inclusiv un tractor care urma să fie livrat tocmai în Australia.
Linia de asamblare oferă cele mai bune condiţii pe care le putem găsi în întreaga industrie de maşini agricole. De sus, seamănă cu un brăduţ, cu 20 de staţii de lucru standardizate şi cu cicluri de timp pentru toate seriile şi modelele. Componentele sunt distribuite cu ajutorul unui şir de cărucioare - vehicule mici cu remorci, care circulă prin atelier pe rute fixe.

Cele mai înalte standarde privind rezistenţa la coroziune
Datorită nivelului ridicat de automatizare, vopsitoria este considerată „inima” fabricii. Procesul de vopsire are loc în cabine închise, în care nu trebuie să pătrundă particule de praf şi mai ales siliciu sau grăsimi. Prin urmare, acestea sunt alimentate numai cu aer foarte filtrat şi fără polen. Rezultatul este cu adevărat impresionant: Deutz-Fahr asigură cea mai bună calitate a vopsirii din industrie - cu 720 de ore la testul în mediu salin. Acesta este intervalul de timp până când o suprafaţă zgâriată expusă la un tratament intensiv cu apă sărată începe să ruginească. Cu aceasta, Deutz-Fahr stabileşte un reper în industria de maşini agricole pentru rezistenţa la coroziune a componentelor principale ale tractoarelor. Ca o comparaţie, autoturismele din clasa premium oferă la unele componente o protecţie de doar 240 ore în mediu salin.

Eficienţă crescută din punct de vedere energetic
Sistemul consumă aproximativ 750 kW de energie termică şi între 600 şi 800 kW de energie electrică, ambele tipuri de energie fiind generate din gaz de către uzina proprie de căldură şi electricitate. Surplusul de căldură este folosit pentru încălzirea atelierelor iar electricitatea nefolosită este livrată în reţeaua publică.
După ce tractorul a fost complet asamblat, el părăseşte linia de montaj pentru testele finale. Mai întâi este verificată calitatea sistemului de frânare pe bancul cu valţuri. Tot aici, sunt simulate diferite condiţii de încărcare - de exemplu, urcarea unei rampe sau coborârea unei pante de 25% cu o remorcă încărcată complet. În sfârşit, tractorul se mută la ultima staţie de lucru, unde sunt testate stabilitatea şi suspensia punţii faţă şi este echilibrată direcţia hidraulică, pentru a verifica şi elimina posibilele atingeri de corpul tractorului. Acest test este unic la Deutz-Fahr!
Indiferent care ar fi argumentele în favoarea achiziţionării unui tractor sau a unei combine Deutz-Fahr, până la urmă calitatea şi fiabilitatea tehnologiei germane, alături de uşurinţa în exploatare şi consumul redus de combustibil sunt detaliile care pot face oricând diferenţa, în acest mediu agricol influenţat de mulţi factori imposibil de cuantificat sau de preconizat.

 Elena si Valentin Lupsa_b

UN TRACTOR OFERIT CADOU SOŢIEI
După ce ne-am familiarizat cu procesul tehnologic, am avut parte şi de o surpriză: prezentarea tractorului special creat pentru piaţa noastră, comercializat în serie limitată şi numai anul acesta, pentru a marca Centenarul Marii Uniri. Este vorba, desigur, de modelul 6165 PowerShift, vopsit într-o culoare cupru-metalizat şi cu steagul României imprimat pe caroserie. Acesta a fost creat în număr de numai 60 de unităţi, iar primul tractor a fost achiziţionat de către Valentin Lupşa, fermier din Lehliu (jud. Călăraşi), care a dorit să-i facă un cadou de 8 martie soţiei sale, Elena. Întâmplarea a făcut ca cei doi să se afle în grupul pe care NHR Agropartners l-a format pentru această deplasare. „A trebuit să mă revanşez pentru faptul că uitasem de mărţişor pe 1 martie”, mi-a mărturisit, mai în glumă, mai în serios, fermierul. Acesta lucrează 170 de hectare şi mai deţine două tractoare şi o combină Deutz-Fahr. „Sunt foarte mulţumit de tehnologia Deutz-Fahr. Îmi pare rău că nu există o fabrică şi în România. Ar fi fost posibil dacă politicienii noştri nu ar fi cerut şpăgi. Ştiu că a fost o delegaţie la un moment dat în ţara noastră pentru a discuta un plan de investiţii la Braşov, însă s-a ales praful de acest proiect”, susţine Valentin Lupşa. Soţia sa nu este deloc străină de muncile câmpului, devenind practic indispensabilă în campaniile agricole.

Horatiu Maican_b

MOTORUL DEUTZ, O ALEGERE INSTINCTIVĂ
Un alt fermier cu care am stat de vorbă în timpul vizitei în Germania este Horaţiu Maican, din Făgăraş. Proaspăt proprietar al unui tractor Deutz-Fahr 5100 G de 92 CP, acesta se ocupă în special de zootehnie şi recunoaşte că decizia i-a fost influenţată de notorietatea de care se bucură motoarele Deutz. „Ştiam că ele se găsesc şi pe alte mărci de tractoare. Pe de altă parte, m-am convins de fiabilitatea şi performanţele lor văzând cum vecinii mei continuă să lucreze cu nişte tractoare Deutz mai vechi de zece ani, dar în perfectă stare de funcţionare. Asta cred că spune multe!”, afirmă tânărul de 37 ani. În opinia sa, investiţia i-a fost determinată şi de condiţiile de creditare pe care NHR le oferă clienţilor. „Dobânda este foarte mică, de numai 2,5% pe an, iar ratele sunt fixe. Singura problemă care poate apărea este legată de inflaţie, deoarece creditul este în euro. Cei de la bancă nu mi-au cerut decât situaţia pe ultimii trei ani de la APIA şi singura garanţie a fost chiar tractorul achiziţionat. În două zile am primit răspunsul favorabil”, mi-a explicat braşoveanul.


SERIA 11 - PROVOCAREA SUPREMĂ
Contrar strategiei adoptate de unii producători importanţi de echipamente agricole, care îşi extind gamele de produse cu utilaje de prelucrare a solului pentru a obţine o „linie completă” de maşini, Deutz-Fahr pare a se concentra în special pe tractoare şi combine de recoltat. Anul acesta, de pildă, este aşteptată lansarea Seriei 11 de tractoare. O evoluţie anunţată încă de acum patru ani. Cu un aspect exterior uşor de identificat, creaţie a renumitului designer industrial Giugiaro, aceste tractoare vor fi echipate cu motoare cu transmisie variabilă continuă TTV, care dezvoltă până la 440 cai putere. Interiorul cabinei a fost şi el restilizat, punându-se accentul pe vizibilitate şi ergonomicitate. Mai multe vom afla probabil în luna august, când, se pare, va avea loc prezentarea oficială.

Un articol publicat în revista Ferma nr. 10/215 (ediţia 1-14 iunie 2018)

 

Vizualizat: 113 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Scolile agricole - semnal de alarma!

Scolile agricole - semnal de alarma!

Specialist în cresterea pasarilor de curte si absolvent al unei scoli cu profil agricol - Liceul Tehnologic „Mihail Kogalniceanu” din Miroslava (jud. Iasi) - Leonard Stafie considera ca institutiile de învatamânt cu profil agricol au nevoie de sprijin pentru a redeveni ceea ce erau cândva.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga George Stanson, despre condiţia fermierului român Maschio-Gaspardo îşi extinde operaţiunile în afara Europei
Cultura anului 2017

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2017?