Kwizda
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma

Caravana „ALEGE OAIA” trece, POFTELE RĂMÂN!

Publicat: 11 decembrie 2017 - 15:01
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

AMBIŢIOASA CAMPANIE DE S(T)IMULARE A CONSUMULUI DE OAIE. În preziua Aniversării celor 99 de ani de la Înfăptuirea Marii Uniri, sus în Cetate, la Alba Iulia, forţele armate SIMULAU parada militară pentru ziua de 1 Decembrie. În acest timp, în Şanţurile Cetăţii Alba Carolina, Caravana MADR îşi ducea mai departe campania de S(T)IMULARE a consumului de carne de oaie.

„Alege Oaia” a ajuns la Alba Iulia pe 30 noiembrie la a şasea lansare. A plouat cu găleata, dar ambiţiosul ministru Petre Daea, însoţit de alaiul de oficialităţi judeţene şi ministeriale, cu şalul tricolor la purtător, după vestitu-i obicei, a strâns mâna fiecărui producător aflat în Şanţurile Cetăţii Alba Carolina cu produse de la stână, unde, prin grija Asociaţiei judeţene a Crescătorilor de Ovine, a avut loc întreaga desfăşurare de forţe a Caravanei.

daea-la-alba_b_b

Şi nu doar oaia a fost adusă în prim-plan la Alba Iulia. Membrii Asociaţiei Producătorilor de Produse Tradiţionale şi Ecologice Alba Transilvania, dovedind că agricultorii Albei sunt uniţi atât în cuget, cât mai ales în fapte, s-au aşezat şi ei în Şanţurile Cetăţii (cu produse locale) pentru a proclama suveranitatea produselor tradiţionale autentic româneşti. Călin Matieș, președintele Federaţiei Naţionale a Producătorilor de Produse Tradiţionale din România, chiar l-a provocat pe Daea ca de anul viitor musai să lanseze campania “Alege produsele tradiționale”. “Că acuma cât bine le-ai făcut la ciobani, trebuie oțâră și la produsele tradiționale”, a spus Matieş.   

Simulăm sau stimulăm consumul de carne de oaie?
Întrebarea din intertitlu, sugerată de analogia cu repetiţiile paradei militare, este cât se poate de nimerită, iar folosirea termenului de SIMULARE nu este deloc întâmplătoare şi nici o ironie gratuită. Pentru că în afara Caravanei lui Daea, în realitate, noi, consumatorii de rând, cu mici excepţii, nu prea avem cum să ne aprovizionăm cu carne şi preparate din carne de oaie românească decât în afara normelor legale sanitar-veterinare. Pentru că toată carnea dată în consum trebuie să provină de la animale sacrificate într-un abator. Excepţia de la această regulă se numeşte „CONSUM PROPRIU” sau „LA NEGRU”! Altfel, consumatorii convinşi să aleagă oaia se vor îndrepta spre supermarketuri, acolo unde carnea de oaie din import (Australia, Noua Zeelandă etc.) face legea-n galantare. Sau îşi vor pune frumuşel pofta-n cui până de Paşti, când ANSVSA „dezleagă” sacrificările (după principiul „care pe unde şi cum apucă”) şi dă liber comerţului cu carne de oaie în pieţele agroalimentare.

MADR a pus caravana (pardon, carul) înaintea boilor!
Simplul crescător de ovine, fie el şi membru al unei cooperative agricole, nu prea are acces în marile abatoare. Iar legislaţia pentru autorizarea punctelor de tăiere în incinta fermei (Ordinul nr. 140/2016 pentru modificarea și completarea Condițiilor minime de funcționare a abatoarelor de capacitate mică), deşi în vigoare din ianuarie 2017, nu are norme de aplicare!!! Iată că Alege Oaia a fost mai iute de picior, cu tot cu promisiunile că din 2018 crescătorii de ovine vor beneficia de centre de sacrificare animale și magazine unde să-și poată vinde produsele. Chiar dacă noi încă n-avem în clar prevederile legale. Nu cumva au pus carul înaintea boilor? Cum vor intra în legalitate aceste promisiuni, dacă nici măcar prevederile unui Ordin în vigoare nu pot fi aplicate? Caravane ministeriale au mai fost şi au trecut, dar legi clare, aplicabile şi în sprijinul direct al fermierilor MAI RAR! Altfel, „Alege Oaia” este o campanie lăudabilă. Tocmai de aceea, asociaţiile partenere acestui proiect, care suportă din propriul buzunar costurile acestor festivităţi gastronomice, şi-au pus speranţele pentru viitorul lor şi în acest proiect.

Concurenţa neloială sabotează producătorii care vând cu acte în regulă
Cum funcţionează această piaţă în prezent, după legile în vigoare, ne-a lămurit Gheorghe Mihăescu, preşedintele Cooperativei „Ovis Lugojana”, jud. Timiş, unitate care deţine unul dintre puţinele magazine de vânzare a cărnii şi produselor de carne de ovine autorizate în România. „În primul rând, nici un abator nu stă la cheremul crescătorului, pentru a-i sacrifica 1-2 oi, în funcţie de cererea pe care o va avea la poarta stânei. Carnea de oaie nu poate fi vândută direct pe carnetul de producător, ci printr-o entitate cu personalitate juridică şi obligatoriu sacrificată într-un abator. Pe de altă parte, trebuie să recunoaştem ceea ce şi autorităţile ştiu şi tolerează: pe piaţa neagră carnea şi produsele din carne de oaie există. Cine doreşte, le găseşte. Cu această piaţă concurăm noi, care deţinem un magazin funcţional cu acte în regulă, o concurenţă neloială...  
Dacă s-ar aplica Ordinul privind punctele de sacrificare, atunci lucrurile ar fi mult mai simple şi statul ar avea un control pe trasabilitate şi pe calitatea cărnii şi ar putea fiscaliza şi această piaţă. Fermierii care vând carne neconformă s-ar autoelimina din piaţă. DAR NU SE VREA”, a conchis Mihăescu. Una dintre explicaţii ar fi teama că crescătorii vor concura marile abatoare şi „samsariatul” cu animale vii, o piaţă înfloritoare şi profitabilă... tot pe spatele crescătorului. „Marile abatoare ar deţine un monopol de preţ. Ele cumpără ieftin de la fermier, dar vând scump (la un preţ încărcat cu alte costuri). Pe când direct din fermă, kilogramul de carcasă ar pleca la un preţ mult mai bun pentru consumatorul final”, explică Gheorghe Mihăescu.

Un comerţ controlat ar scoate la iveală reziduurile de medicamente din carne
DAR cea mai plauzibilă explicaţie pentru care autorităţile statului tărăgănează demersurile legislative pentru un comerţ direct şi legal de carne de oaie din fermă ar fi NEVOIA DE A ASCUNDE CRUNTUL ADEVĂR DESPRE LIBERA CIRCULAŢIE A MEDICAMENTELOR şi lipsa unui control asupra tratamentelor aplicate animalelor a căror carne ar ajunge în consum. „În prezent, crescătorii sunt doctorii animalelor lor şi tratamentele se aplică fără număr... şi fără un control din partea autorităţii sanitar-veterinare. Carnea de la aceste animale conţine reziduuri de medicamente. Nu ştim dacă se respectă perioada de aşteptare după tratament. Piaţa medicamentelor de uz veterinar este liberă. Dacă medicii veterinari ar deveni direct responsabili pentru aplicarea lor şi ar ţine un control strict al tratamentelor, pentru ca în final să certifice şi să aprobe vânzarea cărnii din fermă, s-ar limita vânzarea medicamentelor la liber, pentru că altfel s-ar descoperi abuzul de tratamente şi reziduurile de medicamente din carnea . Dacă medicaţia s-ar face controlat, medicul veterinar ar putea sa certifice calitatea şi trasabilitatea cărnii. Dacă.....”, a pus punctul pe „I” oierul timişean.

O problemă care ţine de gust. Iar gusturile nu se discută!
Dincolo de aceste suspiciuni şi realităţi, Caravana Alege Oaia merge mai departe. Nu prin ţară. Caravanele judeţene au intrat în... vacanţa de Crăciun, iar Alege Oaia, potrivit unei informări recente a MADR, a intrat în lumea HoReCa. Şi e foarte bine că se întâmplă aşa. Astăzi, la Sediul HoReCa School din Bucureşti, Petre Daea le-a vorbit proaspeților absolvenți înscriși la cursul de bucătar șef despre importanța folosirii în bucătărie a ingredientelor locale și despre educarea publicului față de tot ce înseamnă conceptul "eat local" și sezonalitate. Cursanții au primit ca temă pentru proba practică tocmai carnea de oaie și diferite bucătării internaționale în care să înglobeze acest ingredient, informează MADR.


Nu ştiu câţi dintre români vor alege oaia (românească sau de import, în funcţie de ce vor găsi pe piaţă, cu acte sau fără acte). Pentru că aici e vorba mai debragă de GUST. Iar gusturile nu se discută! Dar ştiu SIGUR că acolo unde trăieşte şi creşte animalul emblemă al Caravanei MADR, mai ales în zonele montane şi submontane, Mioriţa este în pericol, pentru că LUPUL si URSUL întotdeauna au ales OAIA!

Vizualizat: 1717 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

AgriPlanta - RomAgroTec 2017

AgriPlanta - RomAgroTec 2017

Corina Mareş, director DLG InterMarketing, vorbeşte despre recent desfăşurata expoziţie în câmp AgriPlanta - RomAgroTec şi despre proiectele de viitor.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Agriplanta-Romagrotec 2018 Tehnologia vertical tillage, în interpretarea Great Plains
Cultura anului 2017

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2017?