Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Pandemia a “resuscitat” lanţul alimentar scurt

Publicat: 29 iulie 2020 - 09:29
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Cum ne-a schimbat Covid obiceiurile de consum în timpul stării de urgenţă? Un studiu de piaţă realizat de cercetătorii ieşeni oferă informaţii utile pentru micii producători.

O criză sanitară şi economică generează numeroase modificări comportamentale inclusiv în rândul consumatorilor de legume proaspete, în ceea ce priveşte achiziţionarea directă de la producători locali. Aceasta este concluzia generală a unui studiu recent realizat de către Institutul de Cercetări Economice şi Sociale ”Ghe. Zane”, Iaşi. Echipa este alcătuită din cercetătorii Ioan Sebastian Brumă, Lucian Tanasă, Codrin Dinu Vasiliu şi Sebastian Doboş.

lantul alimentar foto 1_b

Covid a redus distanţa de la producător la consumator

În opinia specialiştilor ieşeni, criza actuală, care a determinat creşterea exponenţială a livrărilor online, a dovedit că viabilitatea lanţurilor alimentare scurte contribuie în mod cert la atenuarea efectelor economice şi alimentare şi chiar la depăşirea acesteia. ”În perioada 10 aprilie - 15 mai 2020, am desfăşurat o anchetă sociologică pe bază de chestionar aplicat online, pentru a identifica schimbările comportamentale în ceea ce priveşte decizia de achiziţionare a legumelor proaspete direct de la producători locali, cu livrare directă, în perioada situaţiei de urgenţă. Am colectat 1854 de chestionare de pe întreg teritoriul României. 1806 (98,15%) respondenţi au afirmat că sunt interesaţi să achiziţioneze legume proaspete de la producători locali, livrate direct la uşă. Dacă înainte de declanşarea stării de urgenţă, doar 25,36% dintre respondenţi au comandat legume proaspete direct de la producători, cu livrare directă, după data de 16 martie 2020, aproximativ 38,98% au ales această modalitate de achiziţie”, preciza Ioan Sebastian Brumă, coordonator al proiectului.

lantul alimentar foto 2_b

Produsul local a revenit în preferinţele consumatorilor

Studiul a reflectat o creştere a interesului consumatorului pentru produsul local, proaspăt şi cu valori nutritive sporite, precum şi o sporire a încrederii în relaţia dintre consumator şi producătorul local, aspecte care pot determina atât o îmbunătăţire a calităţii vieţii consumatorului, cât şi un impact pozitiv asupra trasării şi eficientizării lanţurilor scurte de aprovizionare.
”La întrebarea legată de frecvenţa cu care s-ar comanda anumite produse legumicole, s-a observat că 80,62% din respondenţi preferă să comande cu regularitate. Dintre aceştia, 53,77% săptămânal, 16,56% o dată la două săptămâni, 8,75% de două ori pe săptămână şi 1,55% o dată pe lună. Doar 19,38% consideră că vor comanda legume proaspete la nevoie. Schimbarea radicală în modul de achiziţie a legumelor proaspete, ca reacţie a consumatorilor la restricţiile impuse de autorităţi, demonstrează orientarea comportamentului consumatorului către variante alternative în aprovizionarea cu produse agroalimentare”, menţiona cercetătorul ieşean.

lantul alimentar foto 3_b

3 aspecte de reţinut pentru micii producători locali

Ioan Sebastian Brumă, cercetător în dezvoltare rurală, doctor în Agronomie şi preşedinte al Rural Development Research Platform, atrage atenţia că rezultatele recentului studiu pot fi utilizate de către micii producători locali de legume proaspete, pentru a reuşi să-şi valorifice producţia obţinută, chiar şi în condiţii restrictive. Producătorii trebuie să-şi adapteze acum filosofia afacerii, în sensul transformării digitale, implementării soluţiilor inovative de distribuţie specifice lanţurilor scurte de aprovizionare, al îmbunătăţirii modului de comunicare cu clienţii, al prezentării ofertei de produse şi al realizării tranzacţiilor. Iată ce trebuie să reţină!

  1. Modul de alegere a produselor. ”Producătorii trebuie să reţină faptul că, în ceea ce priveşte modul de alegere a produselor, chiar şi în condiţiile restrictive impuse, 91,42% dintre consumatori preferă să-şi aleagă singuri produsele şi cantităţile, varianta comenzilor pe bază de coş prestabilit fiind agreată doar de 8,58% dintre respondenţi”, mai arăta Ioan Sebastian Bîrumă.
  2. Opţiunea de a comanda în continuare online. Important este şi modul în care participanţii la studiu consideră că, după încetarea stării de urgenţă, vor menţine opţiunea de a comanda legume proaspete de la producători locali, cu livrare directă. Doar 1,22% din respondenţi resping categoric posibilitatea de a achiziţiona legume proaspete direct de la producători locali, cu livrare directă, 27,41% fiind indecişi. Cea mai mare parte, respectiv 71,34% dintre respondenţi consideră că vor continua să apeleze la această modalitate de aprovizionare (un procent mai mare cu 32,38% faţă de cei care deja au cumpărat legume direct de la producători, cu livrare directă, de la instaurarea stării de urgenţă).
  3. Modalitatea de plată. În contextul în care varianta alternativă a aprovizionării online/comandă telefonică va fi preferată şi după depăşirea perioadei de pandemie, micii producători trebuie să îşi adapteze inclusiv capacitatea de încasare a contravalorii produselor livrate, studiul reflectând şi faptul că numeroşi consumatori manifestă un apetit tot mai mare pentru plata cu cardul bancar.

Sebastian Bruma_b

”Consumatorul preferă să controleze în mod direct şi, contextual, produsele şi cantităţile pe care vrea să le cumpere. Această informaţie trebuie reţinută şi integrată în strategiile de distribuţie pe termen scurt şi mediu, pentru buna funcţionare a lanţurilor scurte de aprovizionare”.
IOAN SEBASTIAN BRUMĂ
Coordonator al proiectului

COMENZI ONLINE, LIVRĂRI LA UŞĂ

”Concluzionând, putem spune că lanţurile scurte alimentare şi economia locală nu doar că asigură hrană proaspătă şi sănătoasă, ci reprezintă chiar soluţia la această criză, care se anunţă a fi una prelungită”, încheia Ioan Sebastian Brumă.
Detaliile studiului pot fi urmărite online AICI.

un articol de
PETRONELA COTEA MIHAI
redactor Radio România Iaşi

Vizualizat: 955 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Delfini la Sulina, Delta Dunării

Delfini la Sulina, Delta Dunării

Delfini la Sulina, Delta Dunării #danubedelta #delfini #sulina

Video: Calin Ene

Revista Ferma și o echipă de pasionați de turism prietenos cu mediul îți aduc zilnic delta la tine acasă și te invită, totodată, acasă în Sulina Fabuloasă, într-un inedit Drum De Deltă, un proiect de vacanță cum nu se poate mai necesar după o perioadă lungă care ne-a pus la grea încercare pe toți.

Citeste despre proiect aici: https://www.revista-ferma.ro/proiecte-ferma/drum-de-delta-vezi-si-evadezi

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Sistemul de ghidare Trimble GFX-750 testat la Soc. agricola AgroSlavia Cum își gestionează drenarea cei de la Campo d'Oro cu ajutorul sistemelor Trimble de la Vantage
Valorificarea producţia de cereale

Cum veţi valorifica producţia de cereale de anul acesta?