Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Transportaţi ovine? Respectaţi normele UE!

Publicat: 13 ianuarie 2020 - 16:51
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

În perioada 25-30 noiembrie, ştirea cea mai mediatizată de toate televiziunile din România a fost cea cu privire la răsturnarea unei nave, la ieşirea din Portul Midia, încărcată cu 14.500 ovine destinate Arabiei Saudite. Aşa am ajuns din nou în gura lumii, iar pe toate canalele de informare au circulat critici că autorităţile române au fost depăşite de situaţie şi au acţionat abia după 4-5 zile, când au salvat din apa rece a Mării Negre doar vreo 250 de oi.

Din partea autorităţilor române acţiunea de salvare a oilor a eşuat lamentabil şi a dat ocazia oficialilor de la Uniunea Europeană să ne arate cu degetul din nou.

Specialişti români în comisia de elaborare a ghidurilor europene pentru transportul ovinelor
Prin revista Ferma, doresc să informez cititorii că la nivelul Uniunii Europene este în vigoare Regulamentul (CE) 1/2005, care se aplică de la 1 ianuarie 2007, asigurând un cadru juridic comun privind protecţia animalelor transportate.
Pe parcurs au apărut unele inconveniente şi, în 10 mai 2015, s-a demarat un proiect susţinut de UE pentru elaborarea unor Ghiduri de bune practici privind transportul animalelor vii (ovine, păsări, porcine, cai, taurine).
Scopul principal al acestor ghiduri este dezvoltarea şi diseminarea celor mai bune practici pentru transportul animalelor (http://animaltransportguides.eu/). Pentru elaborarea celor cinci ghiduri s-au format echipe de specialişti din câte două ţări pe specie, pentru ovine echipa a fost formată din reprezentanţii Spaniei şi ai României. Din partea României, la elaborarea ghidului pentru ovine au participat Ludovic Cziszter, subsemnatul şi Dinu Găvojdian.
Echipa pentru ovine a elaborat trei fişe informative, care se referă la 1) transportul pe distanţe lungi, 2) stresul la căldură şi la frig şi 3) aptitudinea ovinelor pentru transport.
Îmbunătăţirea fişelor informative şi a ghidurilor a avut la bază discuţii constructive la nivel naţional şi internaţional cu fermieri, veterinari, şoferi, lucrători din abatoare şi cu 13 organizaţii europene.

Transport ovineClick pe poza pentru galerie!

Factori de stres în timpul transportului pe distanţe lungi
Ghidul de Bune Practici actual vizează îmbunătăţirea bunăstării animalelor în timpul transportului, oferind instrumente practice pentru a îndeplini cerinţele Regulamentului (CE 1/2005) şi pentru a furniza practici care depăşesc legislaţia.
Acest ghid enumeră practicile care urmăresc să sprijine întreprinzătorii în creşterea calităţii transportului de animale în conformitate cu Regulamentul, limitând astfel stresul animalelor şi promovând bunăstarea acestora.
Pe durata transportului pot interveni mai mulţi potenţiali factori de stres care afectează în mod negativ bunăstarea animalelor. Mediul nou şi nefamiliar, restricţiile de circulaţie ca urmare a confruntării, vibraţiile, zgomotele bruşte şi neobişnuite, starea de sănătate a animalelor, amestecarea cu alte animale, variaţiile de temperatură şi de umiditate, împreună cu ventilaţia necorespunzătoare şi, adesea, restricţiile privind hrana şi apa, toate au un impact negativ asupra stării ovinelor şi a altor animale.
Efectele tuturor acestor factori asupra animalelor sunt influenţate de experienţa transportatorilor şi de condiţia animalelor, de natura călătoriei şi de durata transportului. Călătoriile lungi au fost identificate ca fiind potenţial mai dăunătoare pentru condiţia generală de bunăstare a animalelor, din cauza duratei mai lungi a expunerii la factorii de stres menţionaţi anterior. Prin urmare, este clar că deplasările stresante, inclusiv mediile sau condiţiile de transport ostile, pot influenţa în mod negativ sănătatea şi bunăstarea animalelor şi în multe cazuri determină decesul lor.
Manipularea şi transportul necorespunzătoare pot fi asociate cu vătămări vizibile, stres fiziologic şi psihologic, imunosupresie şi tulburări metabolice. Acest lucru are un impact asupra productivităţii şi profitabilităţii din cauza reducerii greutăţii corporale şi a calităţii cărnii la animalele destinate sacrificării.
Scopul final al asigurării condiţiilor adecvate în timpul transportului ar trebui să fie asigurarea bunăstării, astfel încât animalele să fie sănătoase şi apte când coboară din camion la destinaţie.

Ofiţerul de Bunăstare
Transportul ovinelor şi a altor specii domestice se face pe baza unor documente impuse de legislaţia UE care însoţesc mijlocul de transport, şi anume: certificat de competenţă a conducătorilor auto pentru transportul animalelor, documente cu privire la mijloacele de transport, autorizaţie de transport, certificat de omologare pentru vehiculele de transport de lungă durată (peste 8 ore), jurnal de călătorie, certificatele de sănătate a animalelor.
Numai şoferii calificaţi şi care cunosc regulile de biosecuritate pot realiza transportul animalelor, cu un impact negativ minim asupra bunăstării lor.
O societate de transport animale pe distanţe lungi (peste 65 km) are angajat un Ofiţer de Bunăstare pe timpul transportului, acesta fiind responsabil cu pregătirea certificatelor şi cu verificarea calităţii transportului.
Detaliile privind transportul ovinelor pe distanţe lungi le voi prezenta în numerele viitoare ale revistei Ferma.
Până atunci, vă urez La mulţi ani cu sănătate, prosperitate şi bună înţelegere!

 

EXPORTUL ROMÂNESC DE OVINE, DIN NOU SUB SEMNUL ÎNTREBĂRII
La începutul acestui an, după încheierea unor înţelegeri şi contracte cu Iranul, cererea de miei pe piaţa arabă a crescut semnificativ şi, odată cu ea, a urcat şi preţul, de la 5,5-7 lei/kg în viu în toamna anului 2018, la 9,5-10 lei/kg în viu greutate corporală în luna februarie a acestui an. Dar, în scurt timp, cererea şi preţul au scăzut din nou dramatic, după ce autorităţile române au anunţat oficial că România îşi va muta ambasada de la Tel Aviv la Ierusalim.
După o perioadă de stagnare a cererii şi a preţului, odată cu reducerea ostilităţilor în Siria şi reluarea exportului către Iran, la începutul toamnei a crescut cererea la export de ovine din România. Putem afirma, pe bună dreptate, că această toamnă a fost cea mai favorabilă pentru vânzarea la export a ovinelor, preţul mieilor grei (35-50 kg) oscilând între 9,5 şi 11 lei/kg greutate vie, în funcţie de rasă, de efective şi de stadiul de îngrăşare (BCS).
Conjunctura de piaţă favorabilă României devine din nou incertă, după accidentul naval din 25 noiembrie a.c., în urma căruia 14.000 de ovine au ajuns în apele reci ale Mării Negre.

 

Articol publicat în revista Ferma nr. 22/249 (ediţia 15-31 decembrie 2019)

 

Vizualizat: 981 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten
reclama art afetr lead

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Hibridul SY Experto - producţie record

Hibridul SY Experto - producţie record

Chiar dacă anul agricol nu a fost unul uşor, Cosmin Micu a obţinut o producţie medie de 4375kg/ha la floarea soarelui de pe cele 75ha cultivate cu hibridul SY Experto de la Syngenta. Hibridul high-oleic SY Experto se remarcă printr-o toleranță foarte bună la mană, rezistenţă la frânge şi 87% conţinut de acid oleic.

 

Interviu cu Cosmin Micu, fermier

Procereal Agrosan, loc. Mănăştur, jud. Arad.

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Sistemul de ghidare Trimble GFX-750 testat la Soc. agricola AgroSlavia Cum își gestionează drenarea cei de la Campo d'Oro cu ajutorul sistemelor Trimble de la Vantage
Valorificarea producţia de cereale

Cum veţi valorifica producţia de cereale de anul acesta?