Kwizda
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma

Să fie într-un ceas bun - porcul românesc îşi recâştigă locul la raft

Publicat: 24 februarie 2018 - 00:45
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Kaufland România a lansat luna trecută, alături de Cooperativa Agricolă Integrată "Ţara Mea", primul program naţional pentru carne de porc sută la sută românească. Festivitatea a avut loc în Bucureşti, la sediul Kaufland din Bulevardul Barbu Văcărescu.

 

Lansarea iniţiativei „Raftul Românesc” de către lanţul de supermarketuri Kaufland şi Cooperativa de Producţie Integrată „Ţara Mea” nu poate fi decât un semn bun pentru agricultura românească. „Raftul Românesc” va fi alimentat cu carne de porc crescut cu cereale româneşti, într-un sistem apropiat de cel tradiţional. Adică în ferme mici şi mijlocii. Fără soia modificată genetic, care va fi înlocuită cu proteină din mazăre şi/sau lucernă, pentru o carne savuroasă.

Raftul RomânescClick pe poza pentru galerie!

Lansare cu oficiali de soi şi presă cât cuprinde
Evenimentul a avut parte de o supermediatizare şi datorită prezenţei ministrului Agriculturii, Petre Daea, dar şi a şefului Comisiei pentru Agricultură şi Silvicultură din Camera Deputaţilor - Alexandru Stănescu. Ultimul spunea că nu ar trebui să mire pe nimeni prezenţa sa la acest eveniment de lansare a unei iniţiative strict private. Apoi a continuat: ba că în Comisie au aprobat legea privind sprijinul pentru maternităţile porcine, ba că Parlamentul susţine iniţiativa privată. Puţină lume ştie că iniţierea cooperativei „Ţara Mea” este tocmai ideea deputatului de Olt, Alexandru Stănescu. Idee continuată cu succes de fiul său Alexandru Stănescu Jr. Dar creşterea businessului şi a brandului „Ţara Mea” se datorează colaborării fructuoase cu marele lanţ de magazine Kaufland, care a înţeles să satisfacă nevoia cumpărătorilor prin susţinerea intensă a acestei iniţiative. În plus, actualul preşedinte al Cooperativei Integrate „Ţara Mea”, Florin Burculescu, se dovedeşte un manager inspirat şi plin de iniţiativă. Un manager care a ştiut să folosească din plin schimbările din legea cooperativelor, operate anul trecut, prin care s-a stabilit foarte clar noţiunea de membru asociat. Un membru asociat este cel care foloseşte cooperativa pentru a-şi vinde bunurile, dar nu beneficiază de drept de vot, de activele cooperativei sau de altceva. El poate doar să-şi fructifice producţia prin intermediul cooperativei. Ceea ce a făcut posibilă atragerea de astfel de membri interesaţi pentru început doar să-şi desfacă producţia cu ajutorul unei cooperative. Paşii următori vor veni firesc, din necesitate. Adică achiziţionarea de inputuri, stabilirea de priorităţi şi de oportunităţi etc.

Petre Daea i-a alergat pe ziarişti printre rafturi ca şi pe câmp!
Ministrul Agriculturii nu a fost de acord să se oprească direct la cortul cu miros de Crăciun, acolo unde totul era pregătit pentru festivităţile de lansare a „Raftului Românesc”. A ţinut să facă o primă descindere printre rafturi, să mai vadă cum „se simt” oul şi untul, care tind să devină produse de lux. Televiziunile s-au repliat rapid. Au „rupt” camerele de pe trepied şi dă-i startul la urmărirea oficialului din b-dul Carol I nr 1. La un moment dat un cameraman a împins căruciorul unui bătrân aproape să-l lovească, moment în care Petre Daea, atent, a oprit căruciorul şi a cerut scuze cumpărătorului bruscat. Din acel moment alergarea ministrului a devenit un joc de glezne, iar întâlnirea cu oamenii de rând l-au făcut să-i mai şi asculte, cu o figură interesată. De altfel, Petre Daea şi-a făcut un renume pentru că vine în contact direct cu oamenii. Atât cu cei implicaţi în agricultură, cât şi cu beneficiarii produselor din acest sector.
Alături de Petre Daea s-au aflat şi Tiberiu Ştef, recent numit consilier personal al ministrului pentru zona montană, dar şi Adrian Rădulescu, preşedintele Asociaţiei Fermierilor din România. Cam singurii reprezentanţi ai fermierilor la această lansare a unei iniţiative care se prezumă a fi benefică agriculturii româneşti.

Autorităţile executive şi legislative au parafat şi la propriu această iniţiativă
Discursul lui Marco Hößl - directorului general Kaufland România - a fost extrem de scurt şi direct. Acesta a pus o întrebare retorică despre procentul de 60% al cărnii de porc importate care e comercializată în magazinele moderne şi tradiţionale. Apoi a menţionat acest prim program prin care se doreşte schimbarea acestui procent. Apoi a readus în atenţia celor prezenţi promisiunea Kaufland de a facilita prezenţa a cât mai multe produse locale (sau, mai nou, autohtone!!!) la raft. Iar, în final, cu autoironie, a spus: „Îmi place mult carnea de porc crescut în România şi asta se poate vedea pe mine”.
Alexandru Stănescu şi Petre Daea au fost destul de generoşi în aprecieri la adresa Kaufland. S-a pomenit de legea cu reproducţia porcină, o lege care să aducă purcei româneşti în piaţă, venită să facă oarecum o mică dreptate în sectorul porcin (sector care este într-o din ce în ce mai gravă dependenţă de importul de purcei, cu deformări ale pieţei care fac aproape nerentabilă creşterea porcului în ţara cu cea mai mare suprafaţă de porumb din UE).
S-a mai pomenit de faptul că retailerul german a fost primul care a spus că va respecta Legea 150/2016 (pentru modificarea şi completarea L 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare). O lege pur electorală, care, după mai bine de un an de la adoptare, nu şi-a făcut efectul în realitatea imediată. Asta în special din pricina lipsei normelor de aplicare. Dar şi pentru că legea a făcut posibilă o atenţionare mustrătoare din partea CE (avertizarea de posibilă intrare într-o procedură de infringement).
Aşa că, iniţiativa lansată pe 22 noiembrie (chiar la intrarea în zodia Săgetătorului), apoi parafată şi semnată la final de toţi cei prezenţi, inclusiv de cei doi politicieni de vârf ai actualei puteri politice, într-un mod totuşi simbolic, ca un angajament public, se vrea să fie un preambul la aplicarea unei legi inaplicabile! Adică ceva de genul, „facem noi paşii (retailul) ca legea voastră să devină şi mai inutilă”. Totuşi legea a funcţionat ca o sabie a lui Damocles, reuşind să inducă un trend de apropiere a retailului de produsele autohtone.
Să fie într-un ceas bun!

 

ANGAJAMENTE AMBIŢIOASE
”Raftul Românesc” este deocamdată la categoria Făt-Frumos abia născut. Unul care va creşte într-un an cât alţii în zece, promit iniţiatorii acestui program creat în premieră naţională. E o iniţiativă lăudabilă care deja se concretizează prin sacrificarea a 400 de porci zilnic, iar în intervalul imediat următor, chiar din luna decembrie a acestui an, se speră la dublarea cantităţii de carne de porc autohton adusă spre vânzare la „Raftul Românesc” din Kaufland.
Până în 2020 - sună frumos unul dintre angajamentele cele mai concrete ale acestei iniţiative - se vrea sacrificarea anuală a nu mai puţin de 300.000 de porci din fermele româneşti, adică peste 18.000 tone de carne de porc/an. Asta ar însemna că 60% din carnea de porc vândută de retailer va fi din fermele româneşti.

Un articol publicat în revista Ferma nr. 22/205 (ediţia 15-31 decembrie 2017)

Vizualizat: 103 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

AgriPlanta - RomAgroTec 2017

AgriPlanta - RomAgroTec 2017

Corina Mareş, director DLG InterMarketing, vorbeşte despre recent desfăşurata expoziţie în câmp AgriPlanta - RomAgroTec şi despre proiectele de viitor.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Agriplanta-Romagrotec 2018 Tehnologia vertical tillage, în interpretarea Great Plains
Cultura anului 2017

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2017?