Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Noua lege a zootehniei - condiţii de îmbunătăţire a sistemului furajer

Publicat: 06 martie 2019 - 20:41
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

În capitolul III, destinat alimentaţiei animalelor, Legea nr. 32/2019 a Zootehniei acordă o mare importanţă resurselor furajere, ce asigură desfăşurarea normală a funcţiilor vitale şi valorificarea potenţialului de producţie şi reproducţie ale acestora prin folosirea în special a produselor de origine vegetală. Cum s-ar putea realiza îmbunătăţirea sistemului furajer în condiţiile aplicării Legii Zootehniei nr. 32/2019?

În Monitorul Oficial nr. 53 din 21.01.2019 a fost publicată Legea nr. 32/2019 a Zootehniei, care abrogă Legea Zootehniei nr. 72/2002. Această nouă lege reglementează creşterea şi exploatarea, ameliorarea, reproducţia şi alimentaţia, conservarea resurselor genetice la speciile de animale, precum şi conservarea patrimoniului zoopastoral.
În sensul prezentei legi, activităţile privind alimentaţia animalelor se referă la două direcţii principale:
• producerea, recoltarea, depozitarea, conservarea, prelucrarea şi valorificarea materiilor prime furajere;
• îmbunătăţirea productivităţii şi calităţii pajiştilor permanente şi folosirea lor raţională prin păşunat, încărcare optimă, rotaţie şi cosit, conform amenajamentelor pastorale, cu menţinerea biosecurităţii, biodiversităţii şi protecţiei mediului.
Furajele trebuie să corespundă parametrilor de siguranţă stabiliţi prin norme ale Uniunii Europene şi ale instituţiilor interne pentru siguranţa alimentelor.

Legea prevede atribuirea de terenuri agricole crescătorilor de animale, altele decât teremnuri de pajişti permanente, prin derogare de la prevederile art. 21 (aliniatele 1 şi 6) din Legea nr. 268/2001. În acest sens, Agenţia Domeniilor Statului (ADS) încheie contracte de concesiune/închiriere/arendare cu crescătorii de animale (persoane fizice sau juridice), care nu dispun de terenuri cu destinaţie agricolă (pentru producerea de furaje), prin aplicarea procedurii de atribuire directă sau concurenţială.

Bovine pe pasune_b

Amenajamentele pastorale, cel devreme în 2023
Legea face referire şi la modul de valorificare a pajiştilor permanente, prin aplicarea lucrărilor de ameliorare prevăzute în amenajamentele pastorale (art. 12, al 4c, art. 15).
În vederea realizării, finalizării şi aplicării amenajamentelor pastorale, pentru suprafaţa de 4,87 milioane de hectare de pajişti permanente, în perioada 2013-2018 au fost emise mai multe acte normative (OUG 34/2013, HG 1064/2013, Legea 86/2014, HG 214/2017, Legea 44/2018), care stabileau o serie de reglementări cu privire la modul de întocmire al acestor proiecte, cât şi a datei de aplicare de către crescătorii de animale, ca obligaţie pentru încasarea subvenţiilor pe suprafeţele de pajişti concesionate sau închiriate.
După cinci ani de la debutul acestei acţiuni (prevăzută în OUG 34/2013), la nivel naţional, din numărul total de 3180 de UAT-uri, au fost finalizate numai 1559 de amenajamente pastorale (50%), cuprinzând o suprafaţă de pajişti permanente de numai 1,54 milioane de hectare (32%), din cele 4,87 milioane hectare.
Această situaţie a determinat prelungirea de la un an la altul a termenelor de finalizare şi de implementare a acestor amenajamente pastorale. În perioada 2013-2018, în medie s-au finalizat 312 amenajamente pe an, la o suprafaţă de pajişti permanente de numai 308 mii ha/an. Dacă acest ritm se continuă, finalitatea tuturor amenajamentelor pastorale s-ar realiza, cel mai devreme, în anul 2023. Această situaţie determină nu numai prelungirea formală a termenelor de finalizare a acestor proiecte, dar şi o îmbunătăţire a activităţii “grupurilor de lucru” existente în fiecare judeţ, prin atragerea de specialişti având competenţe în acest domeniu.
De asemenea, ţinând seama de durata în timp a acestor amenajamente pastorale (7-10 ani), conform HG 214/2017, pentru verificarea modului de implementare a măsurilor de natură agrofitotehnică de creştere a producţiei şi calităţii pajiştilor permanente şi de utilizare durabilă a acestei resurse funciare, se cere atât urgentarea elaborării procedurilor şi criteriilor de evaluare a activităţilor de control şi monitorizare, cât şi a instituţiilor abilitate să efectueze aplicarea acestora.


CONDIŢII PENTRU A OBŢINE TEREN DE LA ADS
Concesionarul sau crescătorul de animale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
• să nu dispună de alte terenuri cu destinaţie agricolă, concesionate pentru creşterea animalelor;
• să asigure încărcătura optimă de minimum 0,3 UVM/ha;
• să posede o vechime în creşterea animalelor de cel puţin 5 ani (dovedită cu înscrierea animalelor în Registrul Naţional al Exploataţiilor şi în Registrul Agricol al unităţii administrativ teritoriale unde se află terenurile în cauză), cu excepţia tinerilor crescători de animale;
• să aibă sediul, punctul de lucru sau domiciliul pe raza unităţii administrativ teritoriale unde se află terenurile în cauză (dovezi cu acte de proprietate, înscrisuri sau documente de proprietate);
• în situaţia în care crescătorii fe animale nu asigură nivelul minim al încărcăturii de animale (0,3 UVM/ha), concesionarea se va încheia cu crescătorii de animale care au sediul sau domiciliul pe raza judeţului;
• schimbarea categoriei de folosinţă şi a modului de utilizare a terenurilor agricole de către crescătorii de animale duce la anularea contractului de concesiune.

 

Un articol publicat în revista Ferma nr. 2/229 (ediţia 1-14 februarie 2019)

Vizualizat: 425 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Tomit Agri Macchine, colaborare cu Great Plains Trelleborg ţine pasul cu noile provocări din agricultură
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?