Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Ghiduri pentru mai mult confort în transport

Publicat: 19 martie 2018 - 01:45
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

În revista Ferma nr. 196, apărută în prima jumătate a lunii august 2017, prezentam câteva informaţii despre un proiect finanţat de DG Sante (Ministerul Sănătăţii din cadrul Comisiei Europene) care şi-a propus să scrie ghiduri extinse de bunăstare a animalelor pe timpul transportului. Ghiduri extinse înseamnă că ele conţin nu numai cerinţele Regulamentului Comisiei nr.1/2005, care reglementează transportul animalelor vii în Uniunea Europeană (cerinţe pe care noi le-am numit bune practici), ci şi cerinţe suplimentare, dovedite ştiinţific a fi benefice animalului pe timpul transportului, pe care le-am numit practici mai bune.

Proiectul se va finaliza în luna mai 2018 şi pe parcursul celor trei ani s-au realizat toate activităţile propuse. S-au produs cele cinci ghiduri de transport pentru speciile: cabaline, taurine, ovine, porcine şi păsări. Ele au fost elaborate pornind de la legislaţie (bune practici) şi apoi adăugând practici care să asigure o bunăstare deplină animalelor pe timpul transportului. De exemplu, pentru încărcarea animalelor legislaţia prevede ca rampa să aibă o pantă de maxim 26 grade (bună practică). În plus, ghidul nostru spune că panta ar trebui să fie de zero grade şi zona de încărcare trebuie acoperită cu material de aşternut (practică mai bună).

AgromalimClick pe poza pentru galerie!
Fiecare ghid are aceste practici numerotate de la 1 până la un număr final şi este structurat pe mai multe capitole: Introducere, Competenţe, Planificarea şi pregătirea transportului, Manipularea şi încărcarea, Deplasarea, Descărcarea şi Oprirea la posturile de control.
Ghidurile, aprobate de CE, se găsesc încărcate pe site-ul proiectului www.animaltransportguides.eu. Din păcate, doar în limba engleză.
În plus, am realizat şi 17 fişe informative (traduse şi în limba română), care se pot descărca de pe site-ul proiectului. Acum se lucrează la materialele video de prezentare a celor mai bune practici, iar cele pentru porcine şi taurine sunt deja disponibile.

Roadshow-uri de prezentare la Agromalim şi IndAgra
La finalul realizării materialelor, proiectul prevede organizarea unor întâlniri cu părţile interesate pentru a le face cunoscute. Noi le-am numit roadshow-uri. În România au avut loc două asemenea întâlniri. Unul la expoziţia Agromalim de la Arad, în data de 9 septembrie 2017, şi al doilea la târgul IndAgra, în data de 28 octombrie 2017. Ambele evenimente au reprezentat un succes prin faptul că s-a reuşit transmiterea informaţiilor către părţile interesate. La aceste evenimente am avut ca lectori persoane care sunt implicate activ în implementarea legislaţiei europene privitoare la bunăstarea animală, dar care asigură şi instruirea persoanelor responsabile de bunăstarea animalelor pe timpul transportului. Aici vreau să-i amintesc şi să le mulţumesc pentru faptul că au acceptat invitaţia mea de a participa la aceste roadshow-uri: Adina Ciurea, şef serviciu bunăstare animală din cadrul ANSVSA şi punct de contact pentru Regulamentul CE 1/2005, Ioan Ţibru, profesor la USAMVB Timişoara, Ioana Andronie de la Universitatea Spiru Haret Bucureşti, Ioan Huţu de la USAMVB Timişoara, Ioan Pădeanu de la USAMVB Timişoara, Daniel Cucă de la Universitatea Spiru Haret Bucureşti, Sever Putind de la DSVSA Arad şi Felician Negruţ.

Proiectul “Ghiduri de Transport al Animalelor” este un succes
Participanţii la evenimentul de la IndAgra au putut viziona videoul de prezentare a celor mai bune practici de transport a porcilor, realizat la vremea aceea doar în limba engleză. Acum este disponibil şi în limba romană, la fel şi videoul pentru transportul taurinelor.
Astfel de roadshow-uri s-au desfăşurat până în prezent şi în alte ţări. În Italia, de exemplu, au fost organizate trei astfel de evenimente la care au participat aproximativ 200 de persoane interesate. În Franţa ghidurile de transport au fost prezentate în cadrul SPACE Convention. Coordonatorul proiectului, Hans Spoolder, a prezentat ghidurile de bune practici pentru transportul animalelor în cadrul Platformei UE de Bunăstare Animală, la întâlnirea care a avut loc pe 10 noiembrie 2017. Materialele produse în cadrul proiectului au fost bine primite de către membrii platformei, motiv pentru care au decis să înfiinţeze un subgrup dedicat îmbunătăţirii aplicării legislaţiei UE de transport animale: https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/animals/docs/aw_platform_20171110_mandate-animal-transport.pdf. Acest subgrup va fi constituit din 20 de membri, 8 locuri pentru Statele Membre, membrii EEA (European Economic Area - Zona Economică Europeană) şi organizaţii internaţionale, 4 locuri pentru organizaţii profesionale şi de afaceri, 4 locuri pentru organizaţii din societatea civilă şi 4 locuri pentru experţi independenţi.
În cadrul activităţilor de diseminare a rezultatelor s-au scris mai multe articole de popularizare publicate în revistele locale şi în limbile locale ale UE. Acestea se pot găsi pe pagina web a proiectului: http://animaltransportguides.eu/notizie/roadshows-press-publicity/.
Importanţa existenţei unor ghiduri cât mai variate privind asigurarea bunăstării animalelor pe timpul transportului este dovedită de practică. Cred că aceasta a fost şi intenţia Comisiei Europene prin finanţarea scrierii unor noi ghiduri, chiar dacă toate Statele Membre, inclusiv România, aveau publicate astfel de norme.

 

TRANSPORTUL DE ANIMALE VII VA EXISTA ATÂT TIMP CÂT EXISTĂ CERERE PE PIAŢĂ
În contextul actual, în care o organizaţie non-guvernamentală cere Guvernului României să sisteze transportul de animale vii deoarece nu respectă legile europene, afirmaţie care a fost demonstrată a fi falsă chiar în cadrul conferinţei de presă a respectivei organizaţii, credem că este pusă greşit problema. Transportul de animale vii a existat dintotdeauna şi va exista atât timp cât există cerere de animale vii pe piaţă. Problema reală este de a organiza şi efectua în aşa fel transportul, încât animalul să sufere cât mai puţin. Sunt de acord ca animalele destinate producţiei de carne să fie sacrificate în România, cu toate beneficiile pentru industria românească şi pentru animale, dar ce facem cu transportul animalelor destinate reproducţiei? Si aici se poate răspunde că biotehnologia a ajuns la un nivel foarte ridicat şi în prezent se pot transporta mai uşor, şi fără a periclita bunăstarea animalelor, material seminal congelat, embrioni şi chiar porţiuni de gene de interes. Dar oare de ce se bucură oamenii atât de mult atunci când au cumpărat un animal de mare valoare şi îl aduc în curtea lor? Din nou, cred că problema care se pune este de a organiza şi efectua cât mai bine transportul de animale vii.


Un articol publicat în revista Ferma nr. 22/205 (ediţia 15-31 decembrie 2017)

Vizualizat: 184 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Tomit Agri Macchine, colaborare cu Great Plains Trelleborg ţine pasul cu noile provocări din agricultură
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?