Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Cronica unui dezastru: PPA

Publicat: 23 iulie 2019 - 09:21
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

La un an de la declanşarea celei mai grave crize a sectorului creşterii suinelor din România, din cauza evoluţiei explozive a pestei porcine africane (PPA), care a debutat la Tulcea şi a migrat în 19 judeţe, constatăm că nu există nici o strategie pe termen scurt, mediu sau lung pentru gestionarea PPA, semnalează Asociaţia Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR) într-o informare transmisă redacţiei revistei Ferma.

Reprezentanţii APCPR consideră că ezitările autorităţilor în aplicarea legislaţiei şi în modificarea sau completarea acesteia nu fac altceva decât să creeze incertitudine şi riscuri pentru fermieri şi să afecteze grav producţia de carne de porc. Iar cifrele comunicate de Asociaţie sunt alarmante.

Porci_b

Importuri record de carne de porc
Bilanţul anului 2018 este unul dezastruos, cu minus 35.000 de scroafe de reproducţie, cu minus 120.000 de porci livraţi la abator şi o cifră record de import de 332.000 tone carne porc, cea mai mare din ultimii zece ani. Şi în trim. I din 2019 producţia livrată este mai mică cu 20,6% faţă de trim. IV 2018 şi scade în continuare.
“Conform ultimelor informări privind evoluţia PPA, constatăm că apar noi focare de boală şi suspiciuni, unele chiar în zone deja afectate sau cu focare închise. Ne aşteptăm ca perioada de vară să fie una critică şi de escaladare a evoluţiei PPA, ceea ce va afecta grav piaţa cărnii de porc şi va conduce la declinul accentuat al sectorului de creşterea suinelor din România. Cauzele reapariţiei de focare PPA sunt menţionate şi în concluziile Misiunii Echipei de urgenţă veterinară EUVET în România (11-13 februarie 2019) care constată că nu există o evidenţă a animalelor şi o limită legală pentru numărul de animale din fermele non-profesionale, că lipsesc măsurile de biosecuritate în acest tip de ferme, că circulaţia şi comercializarea porcilor nu se face cu respectarea prevederilor legale, ceea ce reprezintă mari riscuri de reapariţie a PPA”, informează APCPR.

Fermele comerciale sunt în pericol
“Misiunea EUVET recomandă să se adopte şi să se pună în aplicare, în regim de urgenţă, noi proiecte legislative naţionale de clasificare a fermelor, de biosecuritate şi controale ale circulaţiei porcinelor, fără de care viitorul fermelor comerciale este incert. Exploataţiile comerciale sunt cele mai afectate de apariţia unor focare de PPA în apropierea lor pentru că urmează blocarea activităţii pe perioade ce încep de la minim 30 de zile şi pot merge până la 120 de zile şi chiar mai mult, timp în care fermele nu au nici un venit, dar trebuie să-şi susţină activitatea. Sunt ferme care au pierdut peste un milion de euro din cauza blocării fluxului şi nici o autoritate nu s-a implicat în autorizarea şi acordarea de sprijin financiar.
APCPR a cerut întâlniri cu conducerile MADR, MFP şi cu Prim-Ministrul, dar nu a primit răspuns. APCPR a depus zeci de intervenţii în care au cerut autorităţilor responsabile cu securitatea şi siguranţa alimentară a României să conlucreze, să protejeze şi să susţină producţia de carne de porc din fermele comerciale şi să proiecteze sectorul suin pentru următorii ani. Este nevoie de o nouă viziune, de completarea legislaţiei, de reguli clare pentru toţi fermierii, indiferent de mărimea fermei, de supraveghere şi control, dar şi de sancţionarea celor care nu aplică sau nu respectă legile. APCPR lansează un semnal de alarmă pentru autorităţi, solicită reglementarea creşterii suinelor în Romania - Orizont 2030 şi măsuri concrete de protejare şi sprijin financiar pentru fermele comerciale de creşterea porcilor“, scrie în documentul semnat de Consiliul Director al APCPR.

 

SOLICITĂRI IMPERATIVE ALE APCPR
• Campanii media permanente de informare, educare şi conştientizare a populaţiei cu privire la riscul PPA şi obligaţiile legale ale crescătorilor de porcine;
• Înăsprirea sancţiunilor atât pentru crescători, cât şi pentru reprezentanţii autorităţilor care refuză să aplice sau ignoră deliberat aplicarea legislaţiei în vigoare;
• Modificarea/completarea legislaţiei sanitare-veterinare privind: biosecuritatea în exploataţiile de creşterea suinelor, indiferent de statusul lor şi de aplicarea acestor prevederi în teren, precum şi a ordinului privind circulaţia suinelor pe teritoriul României;
• Asumarea de către MADR şi/sau ANSVSA a elaborării unei strategii naţionale pe termen mediu, cu obiective şi măsuri clare pentru sectorul de creşterea suinelor din România la care să adere toate autorităţile cu rol în gestionarea bolii;
• Implementarea imediată a recomandărilor Grupului Naţional de Experţi şi a misiunii EUVET din februarie 2019 privitoare la stoparea evoluţiei PPA şi la circulaţia animalelor vii şi a produselor din carne de porc;
• Centralizarea imediată a lanţului de comandă şi preluarea integrală a responsabilităţilor de către autorităţile centrale în privinţa deciziilor pentru controlul şi combaterea PPA;
• Anularea urgentă a abrogării Ordinului MADR nr. 300/2017 şi Ordinului MADR nr. 224/2019 privind tipurile şi dimensiunea exploataţiilor.


CONCLUZII PPA, ÎN CIFRE: 2018-2019
• Total animale eliminate: 365.595 capete, din care în exploataţii comerciale: 82%;
• Total despăgubiri plătite la 16.05 2019 - 252 milioane;
• Reducere efectiv matcă autohton cu 25%;
• Reducere anuală producţie carne de porc - 100.000 tone;
• Creşterea anuală a importurilor carne de porc cu 40%.

 

Un articol publicat în revista Ferma nr. 12/239 (ediţia 1-31 iulie 2019)

 

Vizualizat: 266 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Tomit Agri Macchine, colaborare cu Great Plains Trelleborg ţine pasul cu noile provocări din agricultură
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?