Reclama header big full
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Amenajamentele pastorale - la anul şi la mai... câţi ani

Publicat: 10 iulie 2019 - 10:10
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Valoarea patrimonială a pajiştilor permanente din România, ca resursă funciară naturală, a fost reglementată şi legal odată cu apariţia OUG 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor pemanente, care stabileşte că “menţinerea acestor suprafeţe constituie o obligaţie şi o prioritate de interes naţional, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de mediu, asigurării echilibrului ecologic, a prevenirii şi combaterii eroziunii solului, a asigurării şi creşterii producţiei animaliere tradiţionale”. Totodată, modul de gestionare a pajiştilor se realizează prin amenajamente pastorale, întocmite cu obiectivele lor sociale, economice şi cu respectarea dreptului la proprietate asupra pajiştilor.

 

Finalizarea amenajamentelor pastorale a avut mai multe termene în ultimii cinci ani, stabilite printr-o serie de reglementări legale (Legea nr. 86/2014, Hotărârea de Guvern nr. 78/2015 sau Legea 16/2016), dar această situaţie este departe de a fi realizată, cu toate că prin promulgarea Legii nr. 75/25 aprilie 2019 se stabileşte că începând cu anul 2020 este obligatorie aplicarea amenajamentului pastoral. În ultimii doi ani (2017-2018), în toată ţara s-a finalizat circa 50 la sută din numărul total de amenajamente pastorale, la nivelul Unităţilor Administrativ-Teritoriale (U.A.T.-uri), ceea ce reprezintă circa 45 la sută din suprafaţa totală de pajişti permanente. Această situaţie arată că pentru acest an ar trebui finalizat restul de 50 la sută din numărul total de amenajamente pentru pajişti.

Amenajamentele pastorale_b

Subvenţionarea va fi condiţionată de aplicarea amenajamentelor
În condiţiile în care ultimul termen de finalizare a proiectelor de amenajamente pastorale rămâne sfârşitul anului 2019, începând din anul 2020, subvenţiile pentru suprafeţele de pajişti permanente vor fi condiţionate de existenţa amenajamentelor pastorale şi de modul lor de aplicare.
După finalizarea amenajamentelor pastorale, care au o durată de aplicare de zece ani, urmează perioada cea mai importantă a acestor proiecte, de transpunere obligatorie în practică a tuturor măsurilor de natură tehnologică şi agroecologică de îmbunătăţire a pajiştilor permanente, prin creşterea producţiei şi a calităţii furajului, în condiţiile menţinerii unei biodiversităţi optime specifice acestor terenuri. În fapt, contractul de concesionare sau de arendă, încheiat între utilizatorul păşunii şi conducerea primăriei, în funcţie de suprafaţa de pajişte concesionată, de capacitatea de păşunat (încărcătura de animale), de condiţiile naturale existente, va stabili structura şi volumul de lucrări agrofitotehnice, dar şi de natură socio-economică (drumuri de acces, împrejmuiri, surse de apă, adăposturi sezoniere etc.) existente în amenajamentul pastoral pentru fiecare parcelă de teren.

Cine verifică modul de implementare de către fermier a măsurilor prevăzute în proiectele de amenajament?
Structura specială a vegetaţiei pajiştilor permanente, bazată pe o diversitate mare de specii botanice, impune şi o verificare profesională de specialitate a modului de aplicare de către concesionar a tuturor lucrărilor de ameliorare stabilite în amenajamentele pastorale. În acest sens, există şi o reglementare legală, respectiv HG nr. 1064/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG nr. 34/2013, prin care, la Art. 9(3), se stipulează următoarele: “Controlul implementării amenajamentelor pastorale se realizează de inspectorii Agenţiei Naţionale pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie «Prof. Dr. G.K. Constantinescu», prin Oficiile judeţene pentru ameliorare şi reproducţie în zootehnie”. Din acest punct de vedere se poate aprecia că această instituţie nu are suficiente resurse umane, specializate în domeniul cunoaşterii şi aplicării tehnologiilor de natură pratologică, pentru verificarea celor peste patru milioane de hectare de pajişti permanente, sub aspectul aplicării măsurilor prevăzute în amenajamentele pastorale. La nivelul direcţiilor sau camerelor agricole judeţene s-ar putea înfiinţa grupuri de specialişti ce vor asigura atât controlul legal de implementare al măsurilor prevăzute în amenajamentele pastorale, cât şi acordarea de consultanţă de specialitate utilizatorilor de pajişti.

 Amenajamentele pastorale_b

CAUZE ALE ÎNTÂRZIERII FINALIZĂRII AMENAJAMENTELOR PASTORALE
Modul în care s-au desfăşurat acţiunile de realizare a amenajamentelor pastorale până în prezent (cu întârzieri pentru 50% dintre aceste proiecte) demonstrează existenţa unor cauze, mai mult sau mai puţin obiective, pe care mass-media le-a evidenţiat în ultima perioadă: documentaţii incomplete, inexistenţa unor tabele centralizatoare (la nivel de tarla, parcelă, bloc fizic), delimitarea incorectă a suprafeţelor de pajişti din blocurile fizice, inexistenţa unor documentaţii de schimbare de folosinţă etc. La acestea se adaugă şi dezinteresul unor primării pentru întocmirea documentaţiei necesare, pregătirea profesională foarte scăzută a unor membri (specalişti) din grupurile de lucru pentru întocmirea amenajamentelor pastorale, nealocarea de fonduri suficiente pentru decontarea unor lucrări executate în avans (analize chimice de sol realizate de Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice - O.S.P.A.).

 

Un articol publicat în revista Ferma nr. 11/238 (ediţia 15-30 iunie 2019)

 

Vizualizat: 295 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Mewi la Agromalim 2019 ARTEX - Structuri uşoare acoperite
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?