Concurs Ferma
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Beyond Meat le-a sucit minţile americanilor...

Publicat: 05 august 2019 - 10:57
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Ce aţi face pentru o bucată de carne suculentă, crocantă şi gustoasă? Eu am zburat 8.000 de kilometri peste Atlantic...

Dar înainte să mă consideraţi nebun, trebuie să menţionez că nu acesta era scopul meu principal, ci fusesem invitat de Titan Machinery pentru o vizită de documentare la Case IH, cunoscutul producător de maşini şi echipamente agricole, despre care am scris deja ceva în numărul trecut al revistei noastre. Şi dacă tot am ajuns în State, colega mea Denisa mi-a lansat o provocare: să nu cumva să mă întorc acasă fără un pachet de Beyond Meat, acea carne care de fapt nu este carne şi pentru care americanii au făcut o adevărată pasiune. Pe semne că nu doar ei...

HranaClick pe poza pentru galerie!

Chiar dacă tot mai mulţi oameni devin vegetarieni din motive morale sau de sănătate, unora gustul unui steak, al unor hamburgeri sau mititei le persistă în minte. Atunci când trec pe lângă un restaurant iar mirosul grătarului proaspăt încins îşi răspândeşte mireasma, le e cam greu să reziste. Desigur, există oameni, nu puţini, care nici nu îşi mai pot imagina cum este să consumi ceva care a fost odinioară viu. Dincolo de tema etică, în Statele Unite, prima categorie are şansa de a nu renunţa la propriile convingeri prin intermediul companiei Beyond Meat, al cărei nume s-ar traduce „mai mult decât carne”, „dincolo de carne” sau „carnea la superlativ”. Vorbim practic de „falsul perfect”, căci în realitate compoziţia produselor sale nu are pic de proteină animală.
Pentru că nu am vrut să-mi dezamăgesc colega, dar şi pentru că timpul mi-a permis-o, am dat o fugă la Jewel Osco, un supermarket din Chicago unde ştiam că aş putea găsi aşa-numitul „Beyond Burger”. Pentru un pachet de 227 de grame, am plătit ceva mai puţin de 6 dolari. La casă m-a întâmpinat doamna Aurelia, o româncă stabilită de mulţi ani în SUA. Ca să vezi ce mică e lumea...

Burgerul vegan cu gust de carne
Odată ajuns acasă, ne-am pus pe gătit. Cu Denisa în prim plan şi Daniela pe post de ajutor la plating. Restul, printre care şi eu, am avut privilegiul doar de a gusta. Câte o bucăţică, nu mai mult, ca să ne ajungă la toţi. Verdictul: uau! Adică gustos, dar în acelaşi timp ciudat! Cel mai bine a descris această senzaţie chiar destinatara acestui experiment: „Mi s-a părut ireal de reală!”, constata Denisa. „Este o carne uşoară. Dar nu poţi spune că e de pasăre, de vită sau de porc. Textura este diferită. Proteina vegetală este uşor de mestecat, nu intră între dinţi”, o completează Daniela. Dacă eu personal am acceptat această provocare mai mult din curiozitate, pentru Denisa a fost o experienţă asumată. „Ştiu că, pe termen lung, consumul de carne nu este sănătos, fiind asociat, prin studii, cu diferite boli, printre care şi cancerul. S-a demonstrat deja că produsele de origine animală (carne, lapte) sunt alimente acide care, în timp, afectează sănătatea. Eu încerc să înclin balanţa cât mai mult spre proteinele vegetale şi doar sporadic să mai consum carne. Nu pot spune însă cu certitudine că aş renunţa definitiv la carne, dar vreau să reduc în proporţie de 80% consumul acesteia”, susţine Denisa. Şi ca ea sunt mulţi pe lumea asta care caută alternative de consum mai sănătoase.

Imitaţia perfectă
Studiile arată că o dietă bazată pe surse vegetale este mai bună atât pentru oameni, cât şi pentru mediul înconjurător. Beyond Burger se găseşte la raionul de carne, deşi nu conţine nici cea mai mică urmă de proteină animală. Principalul ingredient este proteina de mazăre. Sfecla roşie îi dă culoarea sângerie, iar uleiul de rapiţă şi uleiul de cocos îi conferă suculenţa. Nu conţine în schimb nici soia şi nici gluten, spre deosebire de alţi competitori de pe piaţă. A fost conceput pentru a imita cât mai aproape de perfecţiune gustul şi textura cărnii de vită. Se comercializează în pachete a câte doi burgeri, iar preţul este ceva mai mare decât al cărnii reale! Nu cu mult însă. Structura, culoarea, comportamentul în timpul gătirii sunt aproape identice cu cele de la produsul original.
În spatele acestui rezultat stau şapte ani de cercetare. Cei implicaţi în proiect au petrecut cea mai mare parte din timp „înţelegând carnea” şi încercând să o obţină din ingrediente vegetale. Felul în care s-a obţinut „grăsimea” şi felul în care s-a reuşit distribuirea ei pe suprafaţa burgerului au fost unele dintre cele mai dificile aspecte din proces, aşa că metoda e clasificată ca fiind secretă.
Despre Beyond Meat, co-fondatorul Microsoft, Bill Gates, spunea că este una dintre companiile care vor influenţa viitorul industriei alimentare. Oricum, pe viitor nu vom avea foarte multe alternative în ceea ce priveşte hrana, spun unii oameni de ştiinţă. Ori vom renunţa treptat la carne şi vom ajunge să consumăm insecte şi alge marine, ori ne vom îndrepta atenţia spre alimentele produse în laborator, inclusiv carnea de cultură (dar asta este o altă poveste).

La ce să ne aşteptăm?
Se ştie că producţia agricolă degradează mediul, contaminează solurile şi apa, pe lângă faptul că activitatea de creştere a animalelor este responsabilă pentru aproximativ 15% din emisiile globale de gaze cu efect de seră induse de om în întreaga lume! Pe de altă parte, utilizarea antibioticelor în zootehnie conduce la rezistenţă antimicrobiană, care ar putea avea consecinţe devastatoare asupra sănătăţii umane. Peste 70 la sută dintre medicamentele importante vândute anual în SUA sunt pentru utilizare în fermele de animale.
Mulţi sunt, de asemenea, îngrijoraţi de impactul negativ al tranziţiei la carnea cultivată în laborator. Dar această nouă tehnologie este departe de singura ameninţare cu care se confruntă deja fermierii, industria devenind tot mai centralizată. Peste două treimi din carnea de vită americană provine de la doar patru producători principali. Argumentele pentru adoptarea unui sistem de viaţă vegetarian sunt, desigur, multiple. Nu doar îţi „cruţi” organismul, dar contribui şi la salvarea planetei. În urmă cu decenii ecologia şi economisirea resurselor păreau contribuţia noastră la o poveste îndepărtată. Azi, schimbările climaterice resimţite direct, statisticile îngrijorătoare şi datele apocaliptice prezentate de specialişti ne fac să ne preocupăm personal de ce fel de „planetă albastră” vom oferi copiilor noştri.

Denise Nimigean_b
Denisa: „Nu mă aşteptam deloc la o asemenea textură. Gustul a fost cumva inedit. Am consumat bucata de «carne» goală sau într-o chiflă de hamburger şi cumva îţi dădeai seama că nu e neapărat carne pură... Mamei mele, de exemplu, i-am pregătit un hamburger cu salată şi sos într-o chiflă, iar ea nu a realizat că nu ar fi carne. Timpul de gătit a fost acelaşi ca şi cum ai pregăti o bucată de carne pe grătar - cred că în 10 minute era gata pe ambele părţi”.


DEBUT PE WALL STREET
Beyond Meat a intrat la începutul lunii mai a.c. pe piaţa de capital, fiind listată la Bursa de la New York. A captat atenţia investitorilor de la prima strigare, cum s-ar spune. În prima zi de tranzacţionare, valoarea unei acţiuni a crescut de la 25 de dolari la 65,75 dolari. Acesta a fost cel mai de succes debut al unei companii pe Wall Street din ultimele două decenii şi cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) dintotdeauna. Înainte de capitalizare, Beyond Meat era deja catalogată drept o companie aşa-numită „unicorn”, adică firmă cu capital privat a cărei valoare de piaţă depăşeşte suma de un miliard de dolari. După listarea la bursă, valoarea companiei a crescut la 3,52 miliarde de dolari! Apetitul investitorilor vine oarecum neaşteptat, în condiţiile în care Beyond Meat nu a fost practic niciodată profitabilă până acum. În 2018, a raportat pierderi de 29,9 milioane de dolari, la o cifră de afaceri de 87,9 milioane de dolari. De la lansarea sa pe piaţă, în 2016, Beyond Meat a vândut peste 25 milioane de burgeri-vegani, în special în SUA. Recent, şi-a extins operaţiunile comerciale în Canada, Italia, Marea Britanie, Israel şi în sudul Asiei.


Articol publicat în revista Ferma nr. 13/240 (ediţia 1-14 august 2019)

 

Vizualizat: 184 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Hibridul SY Experto - producţie record

Hibridul SY Experto - producţie record

Chiar dacă anul agricol nu a fost unul uşor, Cosmin Micu a obţinut o producţie medie de 4375kg/ha la floarea soarelui de pe cele 75ha cultivate cu hibridul SY Experto de la Syngenta. Hibridul high-oleic SY Experto se remarcă printr-o toleranță foarte bună la mană, rezistenţă la frânge şi 87% conţinut de acid oleic.

 

Interviu cu Cosmin Micu, fermier

Procereal Agrosan, loc. Mănăştur, jud. Arad.

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Noutăţi Väderstad la Agritechnica 2019 Tehnică agricolă pentru profesionişti 2020 - Protecţia plantelor
START Campanie de primăvară. Tu ce alegi?

Iarnă fără zăpadă sau ploi, secetă pedologică... vremea nu e deloc prietenoasă. Cum staţi cu lucrările specifice campaniei de primăvară pregătirea terenului/semănat? Ce hibrizi alegeţi? Vă rog, scrieţi în comentariu ce sămânţă cumpăraţi, de la cine şi judeţul în care lucraţi terenul!