Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Perspective ale viticulturii româneşti

Publicat: 01 iunie 2009 - 21:30
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten
Bazându-se pe producţiile bogate ale anului 2008, cu struguri de calitate şi vinuri pe măsură, dar mai ales pe cifrele de afaceri în creştere faţă de 2007, producătorii de vin autohtoni sunt optimişti, în ciuda contextului economic defavorabil, şi îşi propun venituri, dacă nu mai mari, cel puţin la fel ca în 2008. 

Click pe poza pentru galerie!

AN ANIVERSAR LA VINCON VRANCEA

Vincon Vrancea, controlată de acţionarul majoritar Luchi Geogescu, deţine în cele cinci mari podgorii: Panciu, Odobeşti, Coteşti, Huşi şi Oltina peste două mii de hectare cu viţă de vie, amplasate în marile regiuni viticole ale României. „Societatea Vincon nu avea în 2002 nici un hectar cu viţă de vie. Am realizat, de fapt, că viitorul în acest sector va fi al celor care au şi via, şi bineînţeles, şi vinificaţia, care să constituie un tot unitar,” a declarat pentru revista Ferma Georgel Costache, director general Vincon Vrancea.

Compania, ajunsă anul acesta la 60 de ani de la existenţă, a încheiat anul 2008 cu o cifră de afaceri de 130,8 milioane lei vechi, înregistrând o creştere de 20 la sută făţă de anul anterior. “Pentru 2009, estimăm o creştere de 15-20 la sută a cifrei de afaceri, iar investiţiile vor fi şi ele pe măsură. Avem în plan un proiect de două milioane de euro pe care-l vom desfăşura, indiferent de gravitatea crizei.

De asemenea, şi în acest an dorim să reinvestim profitul realizat anul trecut. De aceea mizăm pe sprijinul Guvernului, prin aprobarea legii privind scutirea de la plata impozitelor pe profitul reinvestit”, a precizat Georgel Costache.


Brandul confirmă calitatea

Cu un portofoliu de peste 120 de produse, brandurile Vincon care au înregistrat cea mai mare vânzare sunt băuturile medii din gama Viţă Românească, vinurile premium Beciul Domnesc, sau vinurile superpremium Casa Vrancea 1949, precum şi vinarsurile Mioriţa.

Acestora li se mai adaugă un brand nou, lansat chiar în toamna anului trecut, şi anume Levant, cu cele patru vinuri tinere: Sauvignon Blanc de Coteşti, Şarba de Odobeşti, precum şi Rose şi Feteasca neagră de Coteşti. „Gama Levant vine să acopere acel segment de consumatori care preferă vinurile seci şi tinere, vinuri foarte căutate, de altfel”, a mai spus Georgel Costache.

Alte direcţii ale planului anticriză vizează investiţiile în promovare. “Suntem siguri că într-o perioadă de criză, doar mărind acţiunile de marketing şi de vânzări, precum şi reducând cheltuielile, vom reuşi să facem faţă. Ne propunem, astfel, să mergem mai departe în felul nostru, pentru ca în 2015 să ne atingem viziunea de a fi lideri ai vinurilor din România”, ne-a precizat Georgel Costache.

Obţinerea vinurilor competitive poate fi susţinută numai de producţia unei materii prime de foarte bună calitate. „În acest sens, am început deja din anul 2007 un plan de restructurare şi reconversie a viilor, iar la ora actuală avem în jur de 150 hectare defrişate şi replantate, şi pentru toamna anului 2009 urmăm un program de înfiinţare a altor 170 de hectare cu viţă de vie, în ciuda costurilor foarte mari: un ha de vie plantat costă în jur de 80.000 lei”, a mai spus oficialul companiei.


Piaţa viitorului: vinuri seci, tinere şi din podgorii româneşti

Cea mai mare creştere de pe piaţa autohtonă o va avea segmentul vinurilor tinere-proaspete, iar consumatorii vor începe să aprecieze naturaleţea şi caracterul de soi al vinurilor din plantaţiile tinere, este de părere Georgel Costache, director general Vincon Vrancea: “dacă în România se consumau şi încă se mai consumă în proporţie de 50 la sută vinuri dulci şi demidulci, consider că piaţa viitorului va fi a vinurilor seci.

De asemenea, tendinţa europeană este de creştere a consumului vinurilor roşii.”

Având convingerea că soiurile autohtone sunt cele care ne vor reprezenta în lume, compania şi-a propus un plan de plantare a viţei de vie din aceste soiuri: “deja avem plantaţii cu Şarba şi cu Fetească Neagră, iar la Huşi, unde avem în jur de 562 de ha de vie, am plantat deja Tămâioasă şi Busuioacă Românească, două soiuri foarte apreciate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă, iar pentru 2009 şi 2010 dorim ca suprafaţa cultivată cu aceste soiuri să fie de peste 250 ha”, a mai spus Costache.

Logo CotnariClick pe poza pentru galerie!

Cotnari intră pe segmentul vinurilor roşii

Podgoria Cotnari face parte din regiunea viticolă a Podişului Moldovei, fiind situată în cea mai mare parte a sa pe Coasta Cotnari-Hârlău şi cuprinde peste 1200 de hectare de vie pe rod şi încă 350 de hectare plantaţii în anul 1, 2 şi 3, „la care se vor adăuga, în curând, încă 200 de hectare, astfel încât, încet, încet societatea Cotnari va ajunge la 2000 hectare de teren cultivate cu viţă de vie, ceea ce, dacă ne referim la peisajul românesc viticol, înseamnă destul de puţin”, în opinia lui Iosif Andor, director tehnic Cotnari.

Anul trecut a fost unul bun, pentru toţi viticultorii. La Cotnari, în 2008, s-a realizat o producţie de 9600 tone de struguri, societatea a vizat un program de livrări de peste 12 milioane de sticle, iar cifra de afaceri s-a situat în jurul valorii de 30 de milioane de euro.

În ciuda situaţiei economice de criză, Cotnari şi-a propus pentru acest an o creştere a afacerilor cu zece procente, faţă de anul precedent.

Planul de investiţii pentru 2009 va continua acţiunile de modernizare şi de creştere a capacităţii de producţie din anii precedenţi. “În acest an vom continua ceea ce am început în anii anteriori, şi anume: modernizarea plantaţiilor de viţă de vie. De asemenea, suntem în permanenţă preocupaţi de plantarea unor noi suprafeţe, care să asigure continuitatea unor producţii valoroase.

Noi încercăm să refacem solurile degradate şi să le redăm capacitatea de producţie, însă este o muncă extrem de laborioasă, costisitoare şi de durată. Deţinem suprafeţele de teren, materialul săditor este în curs de pregătire şi sperăm să reuşim să înfiinţăm 250-300 ha plantaţii în acest an,” ne-a spus Andor.

Începând cu acest an, compania va încerca să intre şi pe segmentul vinurilor roşii. În urmâătorii patru ani, Cotnari îşi propune să înfiinţeze încă 300 ha de viţă de vie, din care aproximativ 100 ha să cuprindă soiuri pentru vinurile roşii. “O să avem o nouă direcţie de producţie, pe o suprafaţă de 60 ha vom planta Fetească Neagră, iar pe o suprafaţă mai mică, Busuioacă de Bohotin,” ne-a declarat Iosif Andor.


Măsuri de sprijin din partea statului

În opinia directorului tehnic Cotnari, statul ar trebui să ofere susţinere financiară viticultorilor, îndeosebi celor care doresc să exploateze suprafeţe de teren în zonele de deal. “Se derulează un astfel de program de sprijin, dar doar pentru întreprinderile strict specializate în îmbunătăţiri funciare.

Însă, pot spune din proprie experienţă că cei care fac astfel de lucrări le duc la capăt în condiţii tehnice de slabă calitate, în unele cazuri. Pe de altă parte, întrucât la ora actuală s-a renunţat la subvenţionarea materialuli săditor, lucru total greşit, consider că acestea ar trebui reluate. De asemenea, banii ar trebui să se acorde şi pentru completarea golurilor în cultură”, este de părere Iosif Andor.


Piaţa nisipurilor mişcătoare, la Murfatlar

Producătorul de vin Murfatlar România a încheiatul anul trecut cu o cifră de afaceri de circa 176 de milioane lei. Pentru 2009, Murfatlar şi-a propus o cifră de afaceri de circa 200 milioane lei, vizând o creştere de 13 la sută, faţă de 2008. “Toate obiectivele noastre au fost stabilite ţinând cont de actualul context economic,” ne-a declarat Laura Muşat, PR Manager al companiei.

Compania a înregistrat luna trecută vânzări cu aproximativ 20 la sută mai mari, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cu un efort de 12 milioane euro, până în prezent, compania a retehnologizat şi a modernizat fiecare segment, de la sectorul viticol până la crame şi liniile de îmbuteliere. “În anul 2008 s-au montat sisteme de susţinere cu spalieri metalici pe o suprafaţă de 112 ha în valoare de 1,2 milioane euro şi s-au achiziţionat unelte, tractoare şi utilaje pentru viticultură în valoare de 3,35 milioane euro”, a adăugat Muşat.

În acest an, Murfatlar va investi circa 2,8 milioane euro pentru a planta aproximativ 175 hectare de vie. De asemenea, reprezentanţii companiei spun că vor continua programul de reîntinerire a viei, iniţiat în 2007. În ultimii doi ani au replantat 335 ha de viţă de vie, valoarea investiţiei fiind de 4,1 milioane de euro.


Evoluţia preţurilor şi a vânzărilor

Reprezentanţii companiei Murfatlar consideră că “piaţa de vin din România o piaţă emergentă, o piaţă care nu şi-a atins nici pe departe potenţialul maxim. Chiar dacă actualul context economic este unul defavorabil consumului, piaţa vinului îşi va continua trendul ultimilor ani. Poate că ritmul nu va mai fi acelaşi”, a mai spus Laura Muşat, care este de părere că “multe din investiţiile anilor trecuţi din industria vinului îşi vor arăta roadele începând cu 2009”.

Oficialii companiei nu exclud o evntuală modificare a preţurior produselor companiei, ţinând cont de situaţia actuală a economiei. “Dacă ne referim la evoluţia preţurilor la vin în 2009, în contextul economic actual, vorbim despre nisipuri mişcătoare. Din cauza schimbărilor economice, vor exista modificări ale comportamentului de consum.

Acestea se vor transmite mai departe într-o restructutare a pieţei în sensul redimensionarii ponderii diverselor segmente în funcţie de preţ. Cu siguranţă preţul va fi elementul care va suporta o presiune foarte mare în 2009. Însă aceasta va fi antagonică, de creştere din partea producătorilor, şi de scădere din partea consumatorilor. Cine nu va putea menţine echilibrul va ieşi de pe piaţă”, susţine Laura Muşat.

Georgel CostacheClick pe poza pentru galerie!

TREBUIE ELIMINATĂ CONCURENŢA NELOIALĂ

România are marile ei podgorii, printre care Târnave, Panciu, Coteşti, Odobeşti, Murfatlar, Cotnari, Urlaţi, Huşi, Oltina, toate fiind foarte bine adaptate condiţiilor necesare viticulturii şi pentru obţinerea unor producţii de calitate: expoziţie sudică, soluri uşoare, regim termic adecvat, cantităţi optime de apă etc., spune Georgel Costache (foto), directorul general Vincon Vrancea.

“Dacă şi Ministerul Agriculturii va găsi soluţii prin care să ofere subvenţiile absolut necesare, întrucât doar întreţinerea unui hectar de vie ajunge uneori chiar la opt-nouă mii de lei, vom avea şanse de reuşită. Costurile foarte mari raportate la preţul destul de scăzut al vinului indică faptul că viticultura este un sector care trebuie susţinut,” a mai spus acesta.

Totuşi, e de recunoscut faptul că viticultura românească s-a relansat odată cu planul naţional de restructurare/reconversie a plantaţiilor: “foarte mulţi producători privaţi au accesat planul de reconversie, iar la ora actuală numărul suprafeţelor cu vii noi a crescut.

Pe de altă parte, dacă înainte de ‘90 ponderea plantaţiilor o deţineau soiurile bazate pe cantitate, prin reconversie, acestea se pot înlocui cu plante tinere din soiuri foarte căutate la ora actuală în lume: albe, Sauvignon blanc şi Chardonnay, iar la roşii, Cabernet, Pinot Noir şi Fetească Neagră.

Nemulţumirile noastre, ale tuturor viticultorilor din România, se leagă de faptul că normele de aplicare a Legii viei şi vinului, deşi trebuia să apară încă din ianuarie 2008, n-au apărut nici la ora actuală. De aici rezultă o serie de probleme, deoarece în ultimii doi ani pe piaţă se vând o serie de băuturi fermentate, băuturi intermediare care conţin în realitate apă, alcool şi zahăr, şi care sunt interzise de Legea Viei şi Vinului, dar având pe etichetă un strugure, un butoi şi o frunză de vie, duc în eroare consumatorii.

Astfel de băuturi constituie o concurenţă neloială vinurilor de calitate, deoarece au preţuri foarte mici. Din păcate, aceste băuturi se produc încă pe piaţă, deşi proprietarii de vii şi producătorii de vinuri cer imperios interzicerea acestor produse. Rămâne ca Ministerul Agriculturii cât mai urgent să dea un ordin pentru interzicerea expresă a acestor băuturi”, a mai spus Costache.

Vizualizat: 899 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Delfini la Sulina, Delta Dunării

Delfini la Sulina, Delta Dunării

Delfini la Sulina, Delta Dunării #danubedelta #delfini #sulina

Video: Calin Ene

Revista Ferma și o echipă de pasionați de turism prietenos cu mediul îți aduc zilnic delta la tine acasă și te invită, totodată, acasă în Sulina Fabuloasă, într-un inedit Drum De Deltă, un proiect de vacanță cum nu se poate mai necesar după o perioadă lungă care ne-a pus la grea încercare pe toți.

Citeste despre proiect aici: https://www.revista-ferma.ro/proiecte-ferma/drum-de-delta-vezi-si-evadezi

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Ridichea furajera - cea mai buna cultura pentru inverzire Tractoarele Massey Ferguson și încărcătoarele Weidemann în acțiune!
Valorificarea producţia de cereale

Cum veţi valorifica producţia de cereale de anul acesta?