Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Instruirea practică stă la temelia meseriei

Publicat: 08 decembrie 2018 - 22:22
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Aprecim că pregătirea practică este o componentă esenţială a învăţământului agricol, având în vedere complexitatea şi multitudinea de operaţii pe care le presupune munca în agricultură. Pentru a avea rezultate competitive, lucrătorii din domeniul agricol trebuie să posede un bogat volum de cunoştinţe teoretice şi, mai ales, să aibă o temeinică pregătire practică.

 

Dacă analizăm, prin comparaţie, activitatea depusă de un strungar şi de un lucrător din agricultură, constatăm că:
• Strungarul trebuie să cunoască bine strungul (construcţie, funcţionare, reglare) şi proprietăţile materialelor pe care le prelucrează. El lucrează atât iarna, cât şi vara, într-o hală industrială, fără a fi perturbat de factorii climatici.
• Lucrătorul din agricultură activează sub cerul liber şi trebuie să aplice tehnologiile de cultură în funcţie de desele schimbări climatice. Trebuie să cunoască paleta largă de tipuri de sol şi sutele de culturi agricole, cu caracteristicile şi pretenţiile lor. Să cunoască zecile şi sutele de tipuri de îngrăşăminte, erbicide, insecto-fungicide şi stimulatori, precum şi când şi cum să le folosească. Să ştie sutele de buruieni şi posibilităţile de combatere a lor. Să recunoască zecile şi sutele de boli şi dăunători, cu simptomele lor şi cu posibilităţile de prevenire şi de combatere a acestora. Să cunoască zecile de tipuri de maşini şi utilaje agricole, cu măsurile de pregătire pentru lucru şi reglarea acestora pentru diferite lucrări. Acestea, dacă ne referim la sectorul vegetal. Dar şi în zootehnie şi în celelalte sectoare sunt multiple sarcini complexe. De aceea, instruirea practică este esenţială pentru pregătirea lucrătorilor din agricultură.

Instruirea practică stă la temelia meseriei_b

Teoria se desprinde din practică
Şcolile agricole au fost prevăzute cu ferme didactice pentru instruirea practică încă de la începutul învăţământului agricol. Marele agronom Ion Ionescu de la Brad a înfiinţat în 1870 şcoala practică de agricultură în ferma sa de la Brad - jud. Bacău. El arăta că: “Noi suntem din şcoala aceea care reduce toată învăţătura la practică şi care de la practică se ridică la teorie şi care nu admite decât teoria ieşită din practică şi rezumată de practică”. Mai departe menţionează că: “Absolventul trebuie să ştie să monteze, să demonteze şi să mânuiască bine maşinile, fiind în stare chiar să ţină locul unui maşinist”.
Constantin Sandu-Aldea, care a condus peste 15 ani Şcoala Centrală de Agricultură de la Herăstrău, referindu-se la elevii de la şcolile agricole spunea: “... aceştia să nu ştie ce-i oboseala, să nu ştie ce-i teama, să nu ştie ce-i ruşinea de a se murdări de praf, de pleavă sau de unsoare de maşini. Ploile, arşiţa, viscolul să le rabde fără să murmure. Pentru aceasta trebuie antrenat, oţelit de mic, călit şi răscălit. Cine ţine la această probă, bine, cine n-o poate răbda, să plece; acela nu era pentru plugărie”. Desigur, acum există maşini agricole şi tractoare cu cabine confortabile, climatizate, dar condiţiile naturale au rămas aceleaşi.
Dumitru Ştefănescu, care a înfiinţat învăţământul horticol în ţara noastră, susţinea că “elevul are nevoie de un învăţământ agricol pipăit, văzut şi aplicat de el însuşi”. Traian Săvulescu, fost profesor la Herăstrău, fost ministru al Agriculturii şi preşedinte al Academiei Române, referindu-se la cei care se îndreptau spre agricultură, atrăgea atenţia că: “Acela care nu simte în suflet chemare pentru brazdă, pentru câmp, pentru munca grea, dar rodnică a plugăriei, dacă-i cinstit, să nu se facă agronom”.
Subsemnatul am făcut parte, în ultima jumătate a sec. al XX-lea, direct şi nemijlocit, din învăţământul agricol preuniversitar. După reforma învăţământului din 1948, s-au înfiinţat Şcolile Medii Tehnice Agricole, cu durata de 4 ani, şi am fost elev la o astfel de şcoală în perioada 1949/1953. Am urmat apoi Facultatea de Agricultură timp de 5 ani, în perioada 1953-1958, iar după stagiatura în unităţi agricole de producţie (SMT, CAP, IAS), am intrat în învăţământul agricol preuniversitar funcţionând 25 de ani ca profesor şi director la astfel de şcoli. Ca director de şcoală agricolă am fost foarte preocupat de organizarea amănunţită a instruirii practice. În acest scop, pentru fiecare clasă a IX-a, am înfiinţat un registru care cuprindea numele elevilor şi pagini speciale cu toate lucrările practice efectuate de fiecare elev până a clasa a XII-a, inclusiv. Registrul a fost înmânat unui profesor de specialitate, care de regulă era şi dirigintele clasei respective. El urmărea ca fiecare elev să participe şi să fie notat la toate lucrările practice.
După 1990 lucrurile s-au schimbat. Dar nu în bine. Acum, şcolile agricole se numesc licee tehnologice şi au un număr redus de clase pentru agricultură. Directorii, în majoritate, sunt profesori de cultură generală. Faţă de 6 săptămâni de practică, au mai rămas două săptămâni, dar elevii nici pe acestea nu au unde să le efectueze. Iar lista neajunsurilor poate continua....

Instruirea practică stă la temelia meseriei_b


PROPUNERI PENTRU REVIGORAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR AGRICOL:
• Liceele agricole să aibă dublă subordonare: Ministerului Edicaţiei şi Ministerului Agriculturii;
• Trebuie revizuită reţeaua şcolară pentru a asigura în fiecare judeţ un liceu agricol, unul zootehnic şi unul horticol;
• La conducerea liceelor agricole să fie profesori de specialitate;
• Revizuirea planurilor şi programelor şcolare astfel încât ponderea să aparţină obiectelor de specialitate şi instruirii practice;
• Liceele agricole trebuie dotate cu suprafeţele de teren necesare pentru fermele didactice şi cu tractoare şi maşini agricole moderne;
• Liceele agricole să dispună de internat şi cantină pentru a evita naveta elevilor;
• Să se acorde mai multe burse acestor licee, pentru a putea fi frecventate de tineri din mediul rural, care sunt cei mai legaţi de activitatea din agricultură;
• Liceele să asigure echipament de protecţie pentru instruirea practică a elevilor.


Un articol publicat în revista Ferma nr. 20/222 (ediţia 15-30 noiembrie 2018)

 

Vizualizat: 42 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten
reclama art afetr lead

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Hibridul SY Experto - producţie record

Hibridul SY Experto - producţie record

Chiar dacă anul agricol nu a fost unul uşor, Cosmin Micu a obţinut o producţie medie de 4375kg/ha la floarea soarelui de pe cele 75ha cultivate cu hibridul SY Experto de la Syngenta. Hibridul high-oleic SY Experto se remarcă printr-o toleranță foarte bună la mană, rezistenţă la frânge şi 87% conţinut de acid oleic.

 

Interviu cu Cosmin Micu, fermier

Procereal Agrosan, loc. Mănăştur, jud. Arad.

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Sistemul de ghidare Trimble GFX-750 testat la Soc. agricola AgroSlavia Cum își gestionează drenarea cei de la Campo d'Oro cu ajutorul sistemelor Trimble de la Vantage
Valorificarea producţia de cereale

Cum veţi valorifica producţia de cereale de anul acesta?