Reclama header big full
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma

CE AM FĂCUT PÂNĂ ACUM? Avem primul raport al proiectului "Susţinem Învăţământul Preuniversitar Agricol"

Publicat: 12 februarie 2019 - 08:37
Comenteaza   | Galerie   | Video 1 2 3 4 5 6 7 8   | Print | Trimite unui prieten

Ce obiective ne-am stabilit iniţial? Ce am făcut până acum? Ce am aflat până acum şi propunerile participanţilor pentru îmbunătăţirea mesajului nostru. După evenimentele organizate în cinci dintre liceele agricole cuprinse în proiect publicăm primul raport şi primele concluzii care vizează susţinerea învăţământului preuniversitar agricol!

Raport: "SUSŢINEM ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR AGRICOL"
Un proiect iniţiat de Revista FERMA prin Fundaţia Revistei Ferma.
Coordonatori proiect:
Nicoleta Dragomir - redactor șef Revista FERMA
Dr. ing. Leonard Constantin STAFIE - specialist avicultură, redactor Revista Ferma

„La un moment dat, prin anii ’90, existau în jur de 250 de licee agricole, iar acum avem doar vreo 40. Din păcate, au dispărut câteva licee cu tradiţie, care aveau peste o sută de ani de activitate. Din informațiile pe care le dețin, din aceste 40 de licee nu mai este nici unul cu profil agricol 100%. Și mai mult, până nu va exista competiție la admiterea la liceu și nu va exista mândria de a fi elev al unui liceu agricol, situația școlară nu va evolua în bine și spre performanță...”. Leonard STAFIE

OBIECTIVELE PROIECTULUI
Susţinerea învăţământului agricol pre-universitar prin promovare, informare;
 Crearea unui curent în mediul urban și rural cu privire la necesitatea unui învățământ preuni-versitar agricol de performanță;
 Conştientizarea publicului ţintă - locuitorii din mediu rural, agenți economici, profesori, decidenți politici - că fără muncă specializată şi calificată în agricultură de nivel profesional și liceal nu putem face faţă concurenței pe piața agricolă europeană, ținând cont în primul rând de potențialul agricol neexploatat al României;
 Dezvoltarea spiritului antreprenorial al elevilor din liceele agricole, de gândire pentru economia de piaţă concurenţială.
 Este binecunoscut faptul că, o componentă esenţială a agriculturii moderne este educarea, formarea profesională a tinerilor pentru a deveni fermierii viitorului, dar şi pentru a aduce în exploataţiile familiilor sau în gospodării soluţii sau alternative generatoare de profit;
 Elaborarea unui memoriu cu privire la starea de fapt și situațiile reale din cadrul liceelor cu profil agricol.

ÎN CE CONSTĂ PROIECTUL
Concret, fiecare dintre unităţile de învăţământ preuniversitar cu profil agricol din România va primi:
 câte două exemplare din cartea "Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range - Ghid practic de creştere" - semnată de Leonard Constantin Stafie şi Radu Antohe şi editată de Revista Ferma
 câte două exemplare din cartea "Ghid de creştere a puilor de carne" - semnată de Leonard Constantin Stafie şi Radu Antohe şi editată de Revista Ferma
un abonament pe perioadă nelimitată la revista FERMA

De asemenea, liceele cuprinse în proiect vor beneficia de promovare în revista Ferma, prin articole ce vor fi publicate în print şi online şi prin materiale video ce sunt postate online. În fiecare unitate de învăţământ organizăm evenimente cu public, la care participă cadre didactice, elevi, autorităţi locale şi judeţene, asociaţii profesionale ale fermierilor, foşti absolvenţi - actuali fermieri şi oameni de afaceri, companii partenere, mass-media. Discutăm despre problemele învăţământului preuni-versitar agricol, despre prezent şi perspective, despre nevoia de informare şi necesitatea promo-vării proiectelor pentru educaţie.

CE AM FĂCUT PÂNĂ ACUM
1. Lansarea proiectului - Primul eveniment, de lansare a proiectului a avut loc în data de 14 iunie 2018, la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” din Brăneşti, judeţul Ilfov, unde am avut parte de o primire deosebită din partea colectivului profesoral, în frunte cu directorul instituţiei, Marinela Culea. Invitat special doctorul Ovidiu Sicoe, medic veterinar şi specialist în patologia aviară.

2. Al doilea eveniment - Deschiderea anului şcolar 2018-2019 la Liceul Tehnologic Agricol ”Mihail Kogălniceanu” din comuna Miroslava, judeţul Iaşi, a inclus şi alte două manifestări educaţionale. Pe data de 10 septembrie a avut loc inaugurarea ”Sălii Absolvenţilor” sub genericul ”Şi eu sunt urmaş al lui Mihail Kogălniceanu” şi totodată s-au făcut donaţii de carte de specialitate în cadrul proiectului "Susţinem învăţământul preuniversitar agricol”. Gazda evenimentului a fost directorul liceului Constantin Timu. Invitat special Mihai Amarandei consilierul ministrului Agriculturii Petre Daea.

3. A treia etapa a proiectului a avut loc în data de 2 noiembrie 2018 la Liceul Tehnologic nr. 1 din Fundulea, județul Călărași. Invitat special a fost prof. univ. dr. Valeriu Tabără, Președintele Academiei de Știinte Agricole și Silvice. Gazda evenimentului a fost doamna director Carmen-Poliana Maxim.

4. Al patrulea eveniment cu public din cadrul proiectului a avut loc în ziua de 7 decembrie 2018 la Liceul Tehnologic Agricol “Alexandru Borza” din Ciumbrud, judeţul Alba. Ni s-au alăturat peste o sută de persoane care s-au implicat în organizarea, mediatizarea şi transmiterea mesajului nostru. Toţi cei implicaţi în proiect spunem într-un glas: ISTORIA NE OBLIGĂ! Au participat: elevi actuali şi foşti elevi ai liceului, cadre didactice şi foşti profesori, autorităţi locale şi judeţene din administraţie şi educaţie, prieteni şi susţinători ai proiectului din toată ţara; ni s-a alăturat şi Valeriu Tabără, preşedintele ASAS. Ne-a acordat tot sprijinul în organizare doamna director Simona Lazăr.

5. Al cincilea eveniment din proiectul "SUSŢINEM ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR AGRICOL" a avut loc în ziua de 1 februarie 2019, la Colegiul pentru Agricultură şi Industrie Alimentară “Ţara Bârsei” Prejmer, judeţul Braşov. Ni s-au alăturat peste două sute de persoane care s-au implicat în organizarea, mediatizarea şi transmiterea mesajului nostru. Gazda evenimen-tului a fost directorul liceului Flavius Mihai Foica. Invitați speciali: Prof.univ.dr. Valeriu Tabără - Președintele ASAS, Prof.univ.dr. Neculai Dragomir - Preşedinte ASAS, filiala Timişoara, Eugen Gonţea - Preşedinte Federaţia Oierilor de Munte, Gabriel Gherghescu - Realizator TV Viaţa Satului, Dr.ing. Adrian Blaj - Director general Institutul de Pajişti Braşov, Dr.ing. Sorin Claudiu Chiru - Director ştiinţific Institutul Cartoful, Şerban Todorică Constantin - Primar Prejmer. Pe lângă donațiile de carte din cadrul proiectului s-au alăturat cu donații de cărţi de spe-cialitate Dr.ing. Adrian Blaj - Director general ICDP Braşov, Mihai Decun - "Bunăstarea şi să-nătatea animalelor şi a oamenilor", Ludovic CZISZTER - "Îndrumător practic în zootehnie".

6. Al șaselea eveniment are loc în ziua de 21 Februarie 2019. Centrul Româno-German de Pregătire și Perfecționare Profesională în Domeniul Agriculturii, organizație care promo-vează învățământul profesional agricol în spațiul rural şi Fundaţia Revistei FERMA care coor-donează proiectul „SUSŢINEM ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR AGRICOL” organizează la Voiteg, în judeţul Timiş dezbaterea cu tema: FORMAREA PROFESIONALĂ ÎN AGRICULTURĂ, PROVOCAREA ZILELOR NOASTRE. Meseriile viitorului: VREAU SĂ FIU MECANIC AGRICOL. Evenimentul este realizat în colaborare cu Colegiul de Silvicultură și Agricultură ”CASA VERDE” din Timișoara. Dezbaterea va aduce la masa dialogului reprezentanți ai autorităţilor locale şi judeţene, ai inspectoratului școlar judeţean, ai liceelor tehnologice, școlilor gimnaziale, com-panii cu profil agricol, fermieri și, ca o noutate la astfel de întâlniri, elevi de gimnaziu însoțiți de părinții lor, părinți care alături de școală şi comunitate sunt implicați în pregătirea unui viitor mai bun pentru noua generație de tineri.

7. Al șaptelea eveniment se va desfășura în data de 29 martie 2019 la Liceul Tehnologic nr. 1, Cudalbi unde gazdă a evenimentului va fi domnul director Lilian Ceoromila.

Detalii despre evenimente citiţi în articolele publicate în revista Ferma şi online - click AICI, dar şi pe pagina de facebook a proiectului - click AICI

logo proiect_b

PARTICIPANȚI   
La cele cinci evenimente cu public organizate până la data redactării prezentului raport au participat aproximativ 530 de persoane: cadre didactice, elevi, autorități publice, agenţi economici, absolvenți ai liceelor menționate care își desfășoară activitatea în diverse sectoare private sau publice, directori de școli gimnaziale, reprezentanţi ai institutelor şi staţiunilor de cercetare, mass-media. La toate liceele, dar cu precădere la cel de la Prejmer au participat elevi şi cadre didactice de la unităţile de învăţământ vizitate anterior, într-un schimb de experienţă pe care îl considerăm foarte important pentru tot ceea ce înseamnă practica agricolă în şcoli, dar şi pentru o mai bună relaţionare între licee şi între elevii din judeţe diferite.

CE AM AFLAT PÂNĂ ACUM
O preocupare importantă în cadrul proiectului este, pe lângă promovarea liceelor agricole, depistarea problemelor cu care se confruntă aceste unităţi, dar şi încurajarea elevilor, a părinţilor, a mediului de afaceri, a fermierilor să vină spre agricultură şi să-i asigure viitorul prin participarea activă la susţinerea învăţământului preuniversitar agricol. După cinci evenimente organizate suntem în măsură să conturăm câteva observaţii şi concluzii, observate la faţa locului, după cum urmează:

• ISTORIA NE OBLIGĂ să luăm atitudine. LICEELE AGRICOLE NU POT EXISTA fără terenuri, clădiri şi dotări!
    1. La Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” din Brăneşti, judeţul Ilfov există o relație foarte bună autorități locale - instituție de învăţământ.
    2. La Liceul Tehnologic nr. 1 din Fundulea, județul Călărași jumătate din patrimoniu este utilizat de către primărie; în schimb, primăria susține elevii prin asigurarea cazării şi a hranei, gratuit.
    3. La Liceul Tehnologic Agricol ”Mihail Kogălniceanu” din comuna Miroslava, judeţul Iaşi, ADS a acționat în instanță liceul pentru deposedarea acestei instituții de învăţământ de teren. Pe de altă parte, Inspectoratul Şcolar Iași a aprobat doar o parte din numărul claselor solicitate pentru anul școlar 2019-2020 iar dacă numărul de elevi scade sub 300, scădere corelată şi cu pierderea terenului, atunci se reușește închiderea acestui liceu cu o vechime de peste 172 ani. Precizăm că a fost întocmit un memoriu care a fost transmis autorităților competente.
    4. Liceul Tehnologic Agricol “Alexandru Borza” din Ciumbrud, judeţul Alba riscă să piardă o clădire şi peste 10 ha de teren în favoarea Eparhiei Reformate din Ardeal, în urma unei retrocedări. Iminenţa unei hotărâri definitive nefavorabilă liceului ar însemna pur şi simplu punerea la zid a peste 84 de ani de istorie şi educaţie agricolă!
    5. La Colegiul Agricol "Ţara Bârsei" din Prejmer, județul Brașov există o colaborare foarte bună cu Primăria, care a atribuit liceului 8 ha de teren agricol pentru înfiinţarea unei livezi şi a unor loturi demonstrative. De asemenea, liceul are în derulare mai multe proiecte şi are o dotare foarte bună, mai ales pe industria alimentară.
    6. În judeţul Galaţi, la Liceul Tehnologic nr. 1, Cudalbi, prin trecerea terenului aferent instituţiei din administrarea ADS în domeniul public al Comunei Cudalbi, liceul se află în incapacitatea de a accesa fonduri europene nerambursabile prin POR.
    Indiferent de liceu, o concluzie generală este că nu putem forma şi specializa elevii, respectiv specialiştii şi meseriaşii de mâine fără o bază didactică bine pusă la punct, de la fermele zootehnice la cele vegetale şi mixte. Ori pentru asta e nevoie de terenuri, de bani şi de o mai mare flexibilitate în accesarea fondurilor europene de către liceele cu profil agricol.

• Părinții trebuie informați și educați pentru a îndruma copiii către liceele cu profil agricol.
    1. Pentru a susţine înfăptuirea acestui demers, la evenimentul de la Colegiul din Prejmer au fost invitaţi directori de şcoli gimnaziale din zonă, elevi din clasa a VIII-a, dar şi primari şi viceprimari din comunele arondate.
    2. Dezbaterea de la Centrul Româno-German de Pregătire și Perfecționare Profesională în Domeniul Agriculturii din 21 februarie, de la Voiteg, judeţul Timiş este un eveniment desprins din proiectul nostru, tocmai pentru a răspunde nevoii de informare a spaţiului rural şi în speţă a părinţilor, cu privire la viitorul sigur al meseriilor agricole.

• Reluarea legăturii licee agricole - universități agricole. La momentul actual, liceele agricole nu mai reprezintă pepiniere pentru universitățile agricole.
    1. Realizarea unui protocol cadru de colaborare între cele două entităţi.
    2. Liceele agricole trebuie să redevină resursa umană principală a universităților de profil.

• Reluarea legăturii licee agricole - stațiuni de cercetare
    1. Realizarea unui protocol cadru de colaborare.
    2. Preşedintele Academiei de Științe Agricole și Silvice, Prof. univ. dr. Valeriu Tabără, a transmis în teritoriu, către stațiunile şi institutele de cercetare, această necesitate de colaborare cu liceele agricole.
    3. La evenimentul desfăşurat la Prejmer, directorul ştiinţific al Institutului Cartoful și Direc-torul general al Institutului pentru Pajişti Braşov au subliniat disponibilitatea lor de colaborare directă cu liceul agricol.

• Promovarea în mediu urban și rural a liceelor agricole, prin:
    1. articole în Ferma și online (revista-ferma.ro, agroinfo.ro, fundatiaferma.ro);
    2. promovarea pe facebook, creare de evenimente;
    3. banner permanent pe site-ul Fundaţiei Revistei Ferma;
    4. promovarea/eveniment se face: ante-eveniment, în timpul evenimentului şi post-eveniment.
    5. Realizarea pe site-ul revista-ferma.ro şi/sau pe un nou site a unui spațiu virtual dedicat exlusiv liceelor. A fost realizat deja un spaţiu special pentru toate articolele publicate în legătură cu proiectul: https://www.revista-ferma.ro/sustinem-invatamantul-agricol;
    6. Până în prezent au fost publicate 12 articole referitoare la liceele agricole și evenimentele realizate şi foarte multe postări pe pagina oficială a proiectului, de pe facebook (vezi pct. 7);
    7. Realizarea unei pagini de facebook a proiectului unde sunt postate în timp real toate informațiile și evenimentele legate de proiect:
https://www.facebook.com/sustineminvatamantulpreuniversitaragricol/;
    8. Realizarea, la Liceul Tehnologic Agricol ”Mihail Kogălniceanu” din comuna Miroslava, judeţul Iaşi , a Sălii absolvenților sub sloganul "Și eu sunt urmaș al lui Mihail Kogălniceanu", cu foto-grafii ale elevilor și conducătorilor acestei instituții începând cu anul 1831 și până în zilele noastre.

• Elaborarea unui cadru legislativ uniform pentru colaborarea FERMIER - LICEU AGRICOL - ELEV
    Conform declarației inspectorului general al ISJ Brașov - doamna Ariana Bucur, Legea edu-cației are prevederi foarte bune pentru sprijinirea învățământului agricol, DAR nu există norme de aplicare pentru acest sector; de fapt, acesta ar fi unul dintre blocajele legislative. Ciţi detalii AICI

harta licee_b

CHESTIONAR DE EVALUARE A PROIECTULUI - REZULTATE
    Fundația Revistei Ferma doreşte să îşi îmbunătăţească în permanenţă modul de abordare şi implementare a proiectelor pe care le desfăşoară. Pentru aceasta este important să cunoaştem opi-nia celor care participă la aceste proiecte şi am realizat un chestionat de evaluare pe care l-am dis-tribuit, pentru prima oară, participanţilor la evenimentul de la Prejmer.
    Din totalul de 230 de chestionare distribuite au fost completate 63 de formulare, rezul-tatele fiind menționate în cele ce urmează.

Apreciaţi următoarele aspecte ale proiectului "SUSŢINEM ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR AGRICOL", oferind o notă pe o scară de la 1 (minim) la 5 (maxim):
- Relevanţa/ Utilitatea proiectului pentru scopurile profesionale = nota 4,73
- Mesajul proiectului = media 4,65
- Forma de prezentare, tematica abordată = media 4,59
- Materialele primite (broşură, pliante, reviste etc.) = media 4,76
- Agenda proiectului (adecvată, prea încărcată, prea simplă) = media 4,6
- Modul de organizare a proiectului (condiţiile ambientale privind sala, sonorizarea, vizibili-tatea, alternanţa durată/pauză etc.)  = media 4,46

PROPUNERILE participanţilor la evenimente pentru îmbunătăţirea organizării şi desfăşurării proiectului şi transmiterea mesajului şi a obiectivelor acestuia:
- aș dori sa invitați cât mai mulți fermieri care au putere financiară să susțină financiar elevii din liceele agricole; cu siguranță vor avea nevoie de ei pentru fermele lor.
- felicit organizatorii pentru această deosebit de importantă problemă a propășirii agriculturii românești cu activitățile ei conexe, agroturism, cultură montană etc.
- mult mai multe materiale, mult mai mulți oameni cu experiență în acest domeniu.
- o mai bună vizibilitate la nivel superior - Ministerul Agriculturii, Ministerul Educaţiei, Ministerul de finanţe ca să înlesnească toate demersurile unităților agricole pentru o mai bună colaborare și extensie.
- parteneriate între unitățile învățământului preuniversitar agricol și unitățile de cercetare din domeniul agricol privind practica și realizarea proiectelor de absolvire a liceului de specialitate.
- nu am nici o propunere pentru îmbunătățirea organizării proiectului.
- doar felicitări.
- continuați activitățile și cu revenire în viitor în licee.
- nu am crezut că sunteți atât de profesioniști și că vreți chiar să ne ajutați pe noi cei din dome-niul agricol, să ajutați liceele agricole. Dar DA, m-ați convins, bravo și mult succes în continuare. Vă voi fi alături în continuare!
- mai multe informații din activitățile liceului (imagini și reportaje din clase, activități concrete pe câmp livezi, plantații).
- evenimentul organizat este la standarde foarte ridicate; propun invitarea reprezentanților şcolilor generale pentru a-i informa corect despre necesitatea învățământului liceal agricol.
- Continuarea proiectelor în același format la cât mai multe licee pe o perioadă cât mai îndelungată, pentru că astfel apar și se consolidează proiectele de anvergură.
- Foarte util, poate fi demarat la intervale mai mici.
- Mesajul proiectului să fie transmis mai departe autorităților astfel încât să se concretizeze în reglementări legislative care să conducă la relansarea cu adevărat a învățământului preunivesitar agricol. Dicu Georgeta
- Cât mai multe vizite în teren la școlile primare/gimnaziale pentru îndrumarea elevilor către liceele agricole. Felicitări!
- Feedback cerut - comunicare interactivă.
- Inițierea unei colaborări cu institutele de cercetare din zonă, care pot oferi condiții de documentare în bibliotecile proprii și materiale de informare mai vechi și mai noi. De asemenea pot să ofere posibilității de practică în câmpurile experimentale și laboratoarele de cercetare.
- Pe tabelul de prezență să fie solicitată și adresa de e-mail pentru a rămâne în legătură și a primi ulterior informații utile. Pentru organizare, prezentare, mesaj, materiale diseminare, felicitări.

AVANTAJELE PARTENERILOR DE PROIECT
• nominalizare pe toate materialele care însoțesc evenimentele: cărți, invitații, broșuri, roll-up-uri;
• articole în Ferma și online cu nominalizarea sponsorului (revista-ferma.ro, agroinfo.ro, fundatiaferma.ro);
• promovarea pe facebook, creare eveniment, toate postările includ nominalizarea sponsorului;
• banner permanent pe site-ul Fundatiei Revistei Ferma;
• participarea la oricare dintre evenimentele incluse in proiect cu: roll-up, pliante, prezentare companie;
•  promovarea/eveniment se face: ante-eveniment, în timpul evenimentului şi post-eveniment.

multumim partenerilor_PREJMER_b

VĂ MULŢUMIM!

Vizualizat: 286 | Video Video 1 2 3 4 5 6 7 8 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga SUSŢINEM ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR AGRICOL Real Deal la Agro Oltenia
Cultura anului 2017

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2017?