Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

O nouă lege a pajiştilor

Publicat: 18 ianuarie 2012 - 14:00
9 comentarii   | Print | Trimite unui prieten

După o lungă aşteptare, Legea nr. 214 pentru organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor, a fost publicată în M.O. nr. 819 din 21 noiembrie 2011 cu intrarea în vigoare din 24 noiembrie 2011. Această lege vine să înlocuiască şi să completeze Legea zootehniei nr. 72/2002, art. 17-22 şi art. 41 alin. (1) lit. e) şi g) şi art. 42 alin. (1) lit. j) şi k), referitoare la pajişti, cu modificările ulterioare

Click pe poza pentru galerie!

Legea, în ansamblul ei, este o reconsiderare şi revigorare a legilor apărute până la instaurarea regimului socialist în anii 1945 când au fost abrogate toate legile de până atunci, în special a Legii pentru organizarea, administrarea şi exploatarea păşunilor, promulgată prin înalt Decret Regal nr. 1099 din 13 aprilie 1928, care a fost şi este un model de referinţă pentru acest domeniu de activitate.

Primele propuneri de îmbunătăţire a legii pajiştilor s-au făcut în luna iulie 2010, cu prilejul Sesiunii Ştiinţifice a Institutului de Cercetare - Dezvoltare pentru Pajişti - Braşov, desfăşurat la Complexul „Piatra Arsă” din Masivul Bucegi.

La această reuniune pastorală din Bucegi, pe lângă parlamentari, au participat şi înalte personalităţi din Academia Română, ASAS, instituţii de cercetare şi universităţi de ştiinţe agricole şi medicină veterinară, administraţia centrală şi locală, Parcul Natural Bucegi, ONG-uri şi alţii.


O lege mult aşteptată

Despre necesitatea acestei legi nu mai este cazul să pomenim, ea este binevenită pentru noi toţi, fiind mult aşteptată, starea actuală a acestui mod de folosinţă şi gospodărirea lui fiind total necorespunzătoare faţă de alte ţări din UE.
Prezenta lege are 33 articole repartizate pe 6 capitole.

În Cap. 1. (Dispoziţii generale) se precizează care sunt categoriile de pajişti asupra cărora se acţionează, cu menţiunea că pajiştile sunt bunuri de interes naţional. Tot aici sunt explicaţi termenii de păşune şi fâneaţă, dar şi faptul că România s-a angajat faţă de UE să-şi menţină suprafeţele de pajişti existente la 1 ianuarie 2007.

 

Concesionare pe minim 10 ani şi prin licitaţie
Cap. 2. (Pajişti comunale şi urbane) precizează că pajiştile se folosesc exclusiv pentru păşunat, pentru fâneţe şi cultivarea plantelor de nutreţ pentru masă verde, fân sau seminţe. Extrem de importante sunt articolele ce fac referire la modul de folosire şi exploatare a pajiştilor după amenajamentele pastorale şi silvopastorale întocmite în acest scop de MADR sau MMP, după care se reglementează întreaga activitate în acest domeniu.

La fel de importantă este precizarea duratei minime de concesionare prin licitaţie a suprafeţelor de pajişti care este de minim 10 ani, cât şi încărcarea optimă cu animale care să nu fie mai mică de 0,3 UVM la hectar, cu obligaţiile care le revin în contractul de concesiune cu respectarea întocmai a activităţilor din planurile de amenajament.

În final, în acest capitol o altă precizare care merită a fi menţionată este aceea de folosire a resurselor financiare, rezultate din administrarea pajiştilor, exclusiv pentru pajişti şi nu în alte scopuri.

În Cap. 3. (Pajişti în indiviziune) se fac mai multe precizări asupra pajiştilor folosite în comun (devălmăşie) privind schimbarea modului de folosinţă în indiviziune, respectarea amenajamentelor, constituirea asociaţiilor de păşunat şi altele.

Cap. 4. (Pajişti de munte şi baltă) face mai multe precizări asupra răspândirii şi apartenenţei pajiştilor la domeniul public al statului, care se pot concesiona, potrivit legii şi cu respectarea ei, persoanelor fizice şi juridice.

 

Răspundere penală

În Cap. 5. (Răspunderi şi sancţiuni) sunt înserate o multitudine de posibile încălcări ale dispoziţiilor legii pajiştilor considerate ca infracţiuni cum ar fi: schimbarea destinaţiei, utilizarea în alte scopuri a fondurilor de pajişti şi exploatarea lemnului de pe pajiştile împădurite fără obţinerea studiilor de transformare, care se pedepsesc cu închisoarea de la 2 luni la 2 ani.

Cu amenzi de la 250 lei la 1.500 lei se pedepseşte păşunatul neautorizat sau depăşirea perioadei optime de păşunat, introducerea altor specii de animale decât cele stabilite în amenajamente, circulaţia haotică pe pajişti, animale fără contract, atribuirea pajiştilor unor persoane neîndreptăţite şi altele.


PROPUNERI PENTRU NORMELE METODOLOGICE

În Cap. 6. (Dispoziţii finale) se face precizarea ca normele metodologice ale prezentei legi să fie aprobate prin HG la propunerea MADR în termen de 90 zile de la intrarea în vigoare a legii (24 noiembrie a.c.).

Facem cuvenita menţiune ca Normele metodologice să fie întocmite de un grup de specialişti şi practicieni cu experienţă în acest domeniu, propunere agreată şi de conducerile MADR şi ASAS la o întâlnire de la începutul acestei lunii.

În normele metodologice se pot introduce numeroase soluţii tehnice privind cunoaşterea covorului ierbos, îmbunătăţirea şi întreţinerea pajiştilor, stabilirea încărcării optime cu animale, calculul taxelor de păşunat, îndrumător de întocmire a amenajamentelor pastorale şi silvopastorale cu normative de aplicare şi multe altele.

Prin apariţia acestei legi şi mai ales după aplicarea ei avem convingerea că patrimoniul pastoral al ţării noastre va înregistra schimbări substanţiale, astfel încât să ne integrăm şi noi pe viitor în civilizaţia europeană a pajiştilor.


ARIA DE APLICABILITATE A LEGII

Conform datelor statistice, patrimoniul pastoral al ţării ajunge la aproape 5 milioane hectare, reprezentând cca. 30% din suprafaţa agricolă şi aproape 20% din suprafaţa ţării, de la malul mării până pe înălţimile Carpaţilor.

La aceasta, dacă mai adăugăm suprafeţele înierbate după abandonul terenurilor arabile, livezi şi vii, aria de cuprindere a noii legi a pajiştilor este cu mult mai extinsă.

Vizualizat: 977 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten
reclama art afetr lead

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Rezultate/pagina:
Ordine de listare:   
Rezultate: [9]  
Pagini: [1]  1   
9.
platonalexandru42@yahoo.com
|
01. 12, 2015. Monday 10:16
asa este si in com sarmas jud harghita eu am 15 bovine si 37 ovine teren al meu personal 1.65 h si nu beneficiem de nici o pasune dor primaru consilieri si presedinti de asociatie care au iesit ca cipercile dupa plaie
8.
pajiti comunale
|
04. 28, 2013. Sunday 19:26
si in caras-severin se concesineza pajiti in com. lupac care mai mult le intereseaza lemnele di izlazul comunal nimeni nu ia aratat de unde pina unde au
7.
Lege proasta
|
04. 28, 2013. Sunday 17:12
1 Pajistile sunt proprietatea comunitatii primariile doar le administreaza 2.Suprafata de pajisti trbuie impartita in asa fel incat sa beneficieze toti locuitorii comunei, cei care au dezvoltat o afacere din cresterea animalelor si nu au suficient a pasune sa se descurce 3Dupa ce s-a impartit pe exploatatii care au maxim 3 UVM daca mai ramane pasune poate fi scoasa la licitatie. 4 Care sunt platile eligibile din subventii ?Sepoate plati redeventa, contabilul taxele si impozitele la salariile vacarilor membrii asociatiei care fac lucrarile?
6.
Prostia si pajistea
|
04. 22, 2013. Monday 09:05
Are si legea lacune ,in special la masuri coercitive,dar principala problema este teama nejustificata si prostia crescatorilor de animale.Cine va opreste sa sesizati comisia pentru agricultura de la Bruxelles.OLAF,DLAF,organisme de control a fondurilor europene.Cine?Daca nu stiti informativa si actionati.Toate acestea ar trebui sa vi le spuna APIA,DGA,dar in multe cazuri ,in special apia este in gasca cu hotii.
5.
pajiste
|
12. 30, 2012. Sunday 14:51
De ce promarii concesioneaza fara licitatie,pajistile?In com.floresti-stoenesti SAT PALANCA primarul,nostru a concesionat pe 49 de ani la viceprimar singura pajiste din SAT.Ce masuri se pot lua in situatia asta?
4.
O lege proasta
|
12. 26, 2012. Wednesday 12:11
Deci aceasta lege nu este facuta bine =dar este pentru primar si consilieri .ex in com ,ungra jud brasov 4consilieri bne intel. si primaru au 3sferturi din supraf adica 850 h rest de 250h sa dat la prosti .in com sunt fam 250 romi care au vaci oi si muncesc si nu detin pasune ce se intimpla cu astia plus si alti detin pasune si nu au animale .trebuie facuta o comisie apia sa vina la primai si sa ia pe fiecare in parte deci fara primar si consileri cine verifica treaba asta
3.
.....o lege in folosul cui?????
|
04. 16, 2012. Monday 12:55
..cred ca prioritate ar trebui sa aiba asociatiile de proprietari formate din locuitorii comunei;altfel vine un "proaspat" crescator de animale, cu gandul la subventie,iar locatarii n-o sa mai poata pasuna pe pasunile stramosilor...
2.
ANONIMA
|
02. 15, 2012. Wednesday 13:36
ACEIASI PROBLEMA SI LA NOI, EU DETIN UN EFECTIV DE 250BOVINE SI 900 OVINE SI NU MI-SE DA TEREN ,DAR CEI CU 2 VACI CA DE EXEMPLU SOTIA PRIMARULUI A PRIMIT 10 HECTARE DE CE OARE ? ASA E PESTE TOT UNII CU MUNCA ALTI CU FOLOSUL.
1.
noua lege
|
01. 26, 2012. Thursday 14:18
Din pacate legea are si ambiguitati.Primarii se bucura de ele pentru a favoriza hoti.Nu face trimitere la contractele incheiate anterior legal si respectate,nu stabileste concret cine verifica atribuirea,nu se specifica ca si asociatiile judetene legal constituite au aceleasi drepturi si multe altele.PRIMARI FAC CE VOR MUSCHI LOR .Spre exemplu la Simeria reziliaza contractul unui oier cu 850 de oi pt.o asociatie fantoma,altor 2 crescatori de vaci,24capete si 18 capete au cerut si nu li sa dat in schimb sa atribuit unui politician ce are un sfert de judet. fara sa faca nimic,siA.M.D.
Rezultate: [9]  
Pagini: [1]  1   

Video

Hibridul SY Experto - producţie record

Hibridul SY Experto - producţie record

Chiar dacă anul agricol nu a fost unul uşor, Cosmin Micu a obţinut o producţie medie de 4375kg/ha la floarea soarelui de pe cele 75ha cultivate cu hibridul SY Experto de la Syngenta. Hibridul high-oleic SY Experto se remarcă printr-o toleranță foarte bună la mană, rezistenţă la frânge şi 87% conţinut de acid oleic.

 

Interviu cu Cosmin Micu, fermier

Procereal Agrosan, loc. Mănăştur, jud. Arad.

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Noutăţi Väderstad la Agritechnica 2019 Tehnică agricolă pentru profesionişti 2020 - Protecţia plantelor
START Campanie de primăvară. Tu ce alegi?

Iarnă fără zăpadă sau ploi, secetă pedologică... vremea nu e deloc prietenoasă. Cum staţi cu lucrările specifice campaniei de primăvară pregătirea terenului/semănat? Ce hibrizi alegeţi? Vă rog, scrieţi în comentariu ce sămânţă cumpăraţi, de la cine şi judeţul în care lucraţi terenul!