Concurs Ferma
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

„Insula Verde” veștejită

Publicat: 16 noiembrie 2016 - 20:45
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

• un proiect de irigații secat de la finanțare 

La sfârșitul anului trecut, OUAI Insula Verde, organizație a udătorilor cu sediul în satul Dudescu, comuna Zăvoaia, județul Brăila, a accesat un proiect pe Submăsura 4.3.I - Investiții pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole și silvice - Componenta infrastructura de Irigații. Proiectul nu și-a urmat cursul firesc spre finanțare. Pentru că AFIR i-a pus pas!

Conform dosarului depus la 21 decembrie 2015 la Centrul Regional pentru Finanțarea Investițiilor Rurale 2 Sud-Est Constanța, beneficiarul dorea „Reabilitarea și modernizarea plotului de irigații aferent OUAI Insula Verde, județul Brăila” pe cele 270 de administrate, respectiv rețeaua subterană de conducte și cele două stații de punere sub presiune. Valoarea totală a proiectului - 751.799 euro.

Birocrație în stare pură: mai trebuie un act în plus!
“Au venit experții Centrului Regional Constanța în inspecție să ne spună o poveste legată de dreptul de folosință a terenului din jurul stațiilor de pompare, după care ne-au cerut documente suplimentare la cele pe care le anexaserăm la dosar. Noi am invocat legile în vigoare, explicând faptul că odată cu preluarea infrastructurii de la ANIF, ni s-a transmis și dreptul de folosință asupra terenului. Mai mult decât atât, noi am adus și niște hârtii de la ANIF Brăila din care rezultă că filiala este de acord să folosim terenul de sub stație până la preluarea în proprietate, acțiune aflată în curs de derulare”, ne-a declarat, ușor iritat, Ion Mancă, președintele OUAI Insula Verde.

La Contestație, din parțial eligibil, integral neeligibil!
La sfârșitul lunii mai a.c., reprezentanții Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a notificat OUAI Insula Verde că proiectul a fost selectat pentru finanțare, cu declararea cheltuielilor (348.445 euro) aferente lucrărilor de reabilitare a stațiilor de pompare ca fiind neeligibile.
Firesc, organizația brăileană a făcut contestație la raportul de selectare. Dar ce să vezi? Comisia de contestații pentru proiectele aferente măsurilor din PNDR 2014-2020 a declarat pur și simplu proiectul ca fiind neeligil în întregime, contrar evaluării făcute de AFIR!
Motivul? Neîndeplinirea criteriului de eligibilitate EG 8. „În urma răspunsului la solicitarea de informații suplimentare E3.4, prin care s-a cerut dovada proprietății/folosinței terenului pe care sunt amplasate platformele de beton care vor fi reabilitate și împrejmuirile celor două stații de pompare, s-a răspuns că la acest moment s-a demarat procedura de transmitere în proprietate a terenului aferent celor două stații de pompare de la ANIF către OUAI Insula Verde. Astfel că OUAI Insula Verde nu face dovada deținerii dreptului de proprietate/folosință a terenului la acest moment, de unde reiese că, respectiv, criteriul de eligibilitate EG 8 nu este îndeplinit, iar proiectul este declarat neelgibil!”, se arată în notificarea AFIR la contestația depusă.
Însă, merită a fi evidențiat un lucru. Prin adresa nr. 2.564 din 01.04.2016, Filiala Teritorială a ANIF Dunărea Inferioară precizează faptul că este demarată procedura de transmitere în proprietate a terenului aferent stațiilor de pompare în suprafață de 48 mp și că și-a dat acordul privind utilizarea dreptului de folosință a terenului până la preluarea în proprietate pentru realizarea proiectului.
Așadar, AFIR a respins proiectul de finanțare pentru că la momentul depunerii solicitantul nu a făcut dovada deținerii terenului de 48 mp, deși procedura de transfer a proprietății era în curs de derulare, iar deținătorul (ANIF) a fost de acord să fie folosită suprafața de teren pentru modernizarea stațiilor de pompare. În acest caz, AFIR nu a acționat în spiritul legii, al ghidului submăsurii, ci a pus frână în calea accesării fondurilor europene și dezvoltării unei zone defavorizate din zona Bărăganului brăilean.

Ancheta Irigatii - Insula Verde_bClick pe poza pentru galerie!

Precizări… protocolare!
În acest caz, proiectul a fost scos de la finanțare pe motiv că beneficiarul nu ar fi prezentat documente care să ateste dreptul de proprietate/folosință pentru terenul pe care sunt amplasate platformele de beton și împrejmuirile stațiilor de pompare de pe suprafața brută administrată de OUAI Insula Verde. Menționăm că este vorba de documente separate de Protocolul de transfer al proprietății asupra infrastructurii amenajărilor interioare pentru irigații din domeniul privat al statului, administrate la momentul predării de către SNIF SA (Societatea Națională de Îmbunătățiri Funciare), document prezentat de către beneficiar la actele anexate cererii de finanțare depuse la AFIR.
Ba mai mult, Legea Îmbunătățirilor Funciare nr. 138/2004 republicată și Normele ei de aplicare prevăd destul de limpede că asociațiile udătorilor preiau bunurile mobile și imobile aflate în proprietatea sau în folosința statului, precum și dreptul de proprietate sau dreptul de folosință asupra infrastructurii de irigații aparținând domeniului privat al statului, unităților administrativ-teritoriale sau unor persoane fizice ori juridice (stații de pompare de punere sub presiune și construcții hidrotehnice, împreună cu dotările și terenul aferent, conducte subterane, precum și alte asemenea bunuri situate pe teritoriul organizației). De asemenea, odată cu trecerea în proprietate sau în folosință a infrastructurii de îmbunătățiri funciare se transmite și terenul aferent acesteia, care include zonele de protecție.
Așadar, deși prevederile legale sunt foarte clare, acest lucru nu a împiedicat reprezentanții AFIR să solicite prezentarea unor documente separate!

AFIR și dublul standard?!
Din informațiile pe care le avem, situația care a dus la respingerea proiectului de finanțare al OUAI Insula Verde din județul Brăila (în speță, lipsa unor documente distincte de proprietate sau de folosință pentru terenul aferent infrastructurii de irigații), se regăsește la majoritatea organizațiilor, unele chiar din județ, care au depus proiecte prin Submăsura 4.3 - Irigații. Acestea au fost aprobate la finanțare fără a fi cerute alte documente. „Am făcut contestație și, probabil, am iritat pe undeva pe sus, din moment ce am fost refuzați la finanțare. Astfel, Comisia de contestații, în loc să corecteze un abuz al reprezentanților AFIR, a găsit de cuviință să comită la rândul său un abuz propriu, declarând proiectul depus de către OUAI Insula Verde ca fiind neeligibil, în condițiile în care eligibilitatea proiectului în cauză a fost avizată de către AFIR, atât la selectarea cererii de finanțare depuse, cât și la instrumentarea contestației. Nemulțumirea noastră este cu atât mai mare cu cât știm că au fost depuse vreo 20 de proiecte la Centrul Regional pentru Finanțarea Investițiilor Rurale 2 Sud-Est Constanța care au aceeași problemă și 18 au fost propuse pentru finanțare”, a susținut Ion Mancă.
Speranța vine de la minister
Ce-i de făcut în această situație? „Avem un demers întreprins la Ministerul Agriculturii pentru a primi un punct de vedere oficial al instituției. Suntem foarte revoltați; întrebarea firească este dacă AFIR dorește cu adevărat să accesăm banii europeni sau nu? Ceea ce se întâmplă cu noi este pur și simplu de neînțeles și discriminatoriu”, și-a vărsat năduful Ion Mancă, președintele OUAI Insula Verde din județul Brăila, veștejită de reprezentanții AFIR.

 

CU AFIR-UL ÎN INSTANȚĂ, ÎȚI IEI ADIO DE LA FINANȚĂ!
Un ultim demers ar fi acțiunea în instanță. Însă, așa cum susțin reprezentanții multor firme de consultanță de specialitate, Ghidul solicitantului pentru Submăsura 4.3 restricționează de la finanțare beneficiarii Programului SAPARD sau ai cofinanțării FEADR care se află în situații litigioase cu AFIR, până la pronunțarea definitivă și irevocabilă a instanței de judecată în litigiul dedus judecății.
Această prevedere limitează dreptul la apărare al beneficiarilor care aleg calea instanței ca protecție împotriva abuzurilor înfăptuite de reprezentanții statului în stat, care este AFIR.
Astfel, solicitantul de finanțare care așteaptă pronunțarea definitivă și irevocabilă a instanței de judecată în orice speță în contradictoriu cu AFIR, care poate dura ani în șir, este oprit la a depune alte proiecte de finanțare, chiar dacă acestea nu au nici o legatură cu speța în litigiu. Acest lucru încurajează atitudinea unor experți AFIR, care, având acest mijloc nelegal și abuziv la dispoziție, pot pune presiune pur și simplu pe solicitanți, amenințând cu blocarea efectivă a oricărei tentative de a obține finanțare nerambursabilă dacă nu acceptă decizii abuzive și uneori la limitele legii, dacă nu chiar ilegale, pentru care Agenția oricum nu își asumă nici o răspundere.
Și ne mai întrebăm de ce stăm atât de prost la accesarea fondurilor comunitare! Iată cum AFIR-ul „crește satul românesc”, conform sloganului instituției?!

 

 

 

 


Articol publicat in revista Ferma nr. 20 (181) din 15-30 noiembrie 2016

Vizualizat: 495 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Hibridul SY Experto - producţie record

Hibridul SY Experto - producţie record

Chiar dacă anul agricol nu a fost unul uşor, Cosmin Micu a obţinut o producţie medie de 4375kg/ha la floarea soarelui de pe cele 75ha cultivate cu hibridul SY Experto de la Syngenta. Hibridul high-oleic SY Experto se remarcă printr-o toleranță foarte bună la mană, rezistenţă la frânge şi 87% conţinut de acid oleic.

 

Interviu cu Cosmin Micu, fermier

Procereal Agrosan, loc. Mănăştur, jud. Arad.

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Noutăţi Väderstad la Agritechnica 2019 Tehnică agricolă pentru profesionişti 2020 - Protecţia plantelor
START Campanie de primăvară. Tu ce alegi?

Iarnă fără zăpadă sau ploi, secetă pedologică... vremea nu e deloc prietenoasă. Cum staţi cu lucrările specifice campaniei de primăvară pregătirea terenului/semănat? Ce hibrizi alegeţi? Vă rog, scrieţi în comentariu ce sămânţă cumpăraţi, de la cine şi judeţul în care lucraţi terenul!