Valoarea exporturilor de produse agroalimentare ale statelor membre ale Uniunii Europene a ajuns în ianuarie 2018 la 10,6 miliarde de euro, fiind cu 4,5% mai mare faţă de perioada similară de acum un an, potrivit celui mai recent raport comercial publicat de Comisia Europeană.
Cele mai mari creşteri lunare (ianuarie 2018, comparativ cu ianuarie 2017) au fost înregistrate în schimburile cu Japonia (56 milioane de euro), Brazilia (48 milioane de euro), Rusia (43 milioane de euro) şi Maroc (41 milioane euro). Pe de altă parte, s-a înregistrat o scădere a vânzărilor de produse agroalimentare ale UE pe pieţele din Asia, în special în Arabia Saudită (59 milioane de euro), China (49 milioane de euro) şi Emiratele Arabe Unite (39 milioane de euro).
Pe sectoare, cel mai semnificativ avans al exporturilor s-a înregistrat la produsele alimentare pentru nou-născuţi (81 milioane de euro), zahăr (67 milioane de euro), paste făinoase (58 milioane de euro) şi hrană pentru animale de companie (57 milioane de euro). În acelaşi timp, importurile de cereale (altele decât grâu şi orez) şi de fructe tropicale au crescut cu 121 milioane de euro, respectiv cu 53 milioane de euro.
Importurile de produse agroalimentare din afara blocului comunitar au totalizat 10,3 miliarde de euro, rezultând astfel un sold pozitiv de 300 milioane de euro în balanţa comercială a UE. În termeni de valoare, cel mai mult au crescut importurile de produse agroalimentare din Ucraina (cu 122 milioane de euro mai mult decât în ianuarie 2017) şi din India (64 milioane de euro în plus). În schimb, importurile din SUA, Argentina şi Indonezia au pierdut cea mai mare valoare, respectiv 191 milioane de euro, 185 milioane de euro şi 124 milioane de euro în comparaţie cu ianuarie 2017.
Un articol publicat în revista Ferma nr. 7/212 (ediţia 15-30 aprilie 2018)