Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Ordonanţa de urgenţă nr. 74 din 25 iunie 2009

Publicat: 25 iunie 2009 - 19:00
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten
Ordonanţa de urgenţă nr. 74 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare

Click pe poza pentru galerie!

Avand in vedere:

   - prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finantarea politicii agricole comune, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 209 din 11 august 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 277 din 21 octombrie 2005, ale Regulamentului (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurala acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 368 din 23 decembrie 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 2.371/2002 al Consiliului din 20 decembrie 2002 privind conservarea si exploatarea durabila a resurselor piscicole in conformitate cu politica comuna in domeniul pescuitului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 358 din 31 decembrie 2002, ale Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitatilor Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, seria L, nr. 248 din 16 septembrie 2002, ale Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privitor la Fondul European pentru Pescuit, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 15 august 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 120 din 10 mai 2007, ale Programului National de Dezvoltare Rurala, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.831 din 16 iulie 2008, si ale Programului Operational pentru Pescuit 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2007) 6.664 din 14 decembrie 2007;

   - criza financiara existenta la nivel global ce va afecta si fermierii romani potentiali beneficiari ai fondurilor nerambursabile acordate prin politica comunitara in domeniul agricol si al pescuitului;

   - ca producatorii agricoli se afla in prezent sub presiunea limitarii posibilitatilor de creditare generata de criza financiara si sunt din ce in ce mai afectati de lipsa de lichiditati din economie;

   - necesitatea realizarii de investitii in agricultura, a introducerii si dezvoltarii de tehnologii noi, a diversificarii productiei, a adaptarii exploatatiilor la standardele comunitare;

   - ca in prezent actualul cadru juridic privind gestionarea de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin bugetul propriu, a Fondului European de Garantare pentru Agricultura, a Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala si a Fondului European de Pescuit nu cuprinde ultimele modificari ale clasificatiei bugetare:

   - necesitatea asigurarii cadrului juridic pentru efectuarea platilor reprezentand prefinantarea, cofinantarea si finantarea cheltuielilor neeligibile aferente Fondului European de Garantare pentru Agricultura, Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala si Fondului European de Pescuit;

   - urgenta efectuarii platilor catre beneficiarii finali ai schemelor de sprijin direct si masuri (finantate din) FEGA, ai Programului National de Dezvoltare Rurala si ai Programului operational de pescuit;

   - urgenta deschiderii unui cont al Ministerului Finantelor Publice la Banca Nationala a Romaniei, prin care se vor derula fondurile nerambursabile pentru a asigura o protectie a fondurilor comunitare;

   - urgenta modificarii cadrului juridic pentru efectuarea platilor aferente derularii Programului operational de pescuit finantat din Fondul European de Pescuit, in sensul ca din acest an Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va efectua platile catre beneficiarii finali si nu Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit;

   - reglementarea unitara a fluxurilor financiare privind gestionarea fondurilor provenite din Fondul European de Garantare Agricola, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala si Fondul European pentru Pescuit, in conformitate cu prevederile bugetare nationale, in vederea optimizarii fluxurilor financiare si a cresterii capacitatii de absorbtie a fondurilor comunitare, luand in considerare:

   - necesitatea asigurarii cofinantarii de la bugetul de stat a institutiilor implicate in gestionarea fondurilor comunitare, pentru implementarea programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului, a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului, in baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 861/2006 al Consiliului din 22 mai 2006 de stabilire a masurilor financiare comunitare privind punerea in aplicare a politicii comune in domeniul pescuitului si in domeniul dreptului marii, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 160 din 14 iunie 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului din 29 iunie 2000 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea si gestionarea datelor necesare conducerii politicii comune a pescuitului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 15 iulie 2000, ale Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului din 25 februarie 2008 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea, gestionarea si utilizarea datelor din sectorul pescuitului si sprijinirea consultantei stiintifice cu privire la politica comuna in domeniul pescuitului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 60 din 5 martie 2008, ale Regulamentului (CEE) nr. 2.847/93 al Consiliului din 12 octombrie 1993 de instituire a unui sistem de control aplicabil politicii comune din domeniul pescuitului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 261 din 20 octombrie 1993, cu modificarile si completarile ulterioare, de asemenea, avand in vedere ca pana in prezent au fost executate de catre bancile comerciale unele dintre garantiile acordate de fondurile de garantare din fondurile alocate de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale in conditiile Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare, republicata, rezultand creante bugetare ce nu pot fi executate in nume propriu de fondurile de garantare, iar in Legea nr. 218/2005, republicata, nu sunt prevazute metodologia si competentele in acest domeniu al institutiilor specializate ale Ministerului Finantelor Publice, tinand seama de faptul ca in prezent s-a declansat procedura reglementata de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la debitorii in cauza, pentru a evita pierderea fondurilor alocate de la bugetul de stat din care s-au constituit garantiile respective, cu urmari grave asupra procesului de reforma si modernizare a spatiului rural romanesc, impunandu-se cu necesitate completarea, printr-un act normativ in regim de urgenta, a prevederilor Legii nr. 218/2005, republicata, - Lege notificata la Bruxelles prin Planul National de Dezvoltare Rurala   
 
     - cu prevederi speciale privind modalitatea de desfasurare a executarii silite de competenta Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, avand in vedere ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

   Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

TITLUL I
Gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat

   CAPITOLUL I
 Obiectul reglementat. Definitii

   Art. 1. - Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul financiar general pentru gestionarea asistentei financiare nerambursabile alocate Romaniei in calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum si a prefinantarii si cofinantarii aferente acestei asistente, in vederea asigurarii unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricola, denumit in continuare FEGA, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, denumit in continuare FEADR, si Fondul european pentru pescuit, denumit in continuare FEP.
   Art. 2. -

  (1) Termenii nereguli, creante bugetare rezultate din nereguli, autoritati cu competente in gestionarea fondurilor comunitare au intelesurile prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, aprobata cu modificari prin Legea nr. 529/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si in regulamentele comunitare in materie.
 
  (2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:

   a) contributia financiara a Comunitatii Europene - sumele care se transfera Guvernului Romaniei de catre Comisia Europeana, cu titlu de contributie financiara nerambursabila acordata Romaniei de catre Comunitatea Europeana, in conformitate cu cadrul financiar multianual prevazut prin Acordul interinstitutional si alocarile prevazute pentru Romania de catre Comisia Europeana;

   b) prefinantare - sumele transferate de catre Comisia Europeana din FEADR si FEP sub forma avansurilor pentru sustinerea inceperii si/sau pe parcursul implementarii proiectelor finantate in cadrul Programului National pentru Dezvoltare Rurala si Programul operational pentru pescuit, in vederea derularii corespunzatoare a acestora;

   c) sprijin financiar aferent FEGA - sumele alocate temporar de la buget si/sau din alte surse prevazute de lege pentru finantarea cheltuielilor aferente schemelor de sprijin direct si masurilor FEGA, potrivit art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finantarea politicii agricole comune, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la transferarea platilor lunare de la Comisia Europeana, inclusiv a avansurilor acordate beneficiarilor FEGA pentru masurile prevazute de urmatoarele regulamente:

   -Regulamentul (CEE) nr. 3.14/92 al Comisiei din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor de punere in aplicare a furnizarii de alimente din stocurile de interventie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 313 din 30 octombrie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 17 decembrie 2007 privind actiunile de informare si promovare pentru produsele agricole pe piata interna si in tarile terte, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 3 din 5 ianuarie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 501/2008 al Comisiei din 5 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare ale Regulamentului (CE) nr. 3/2008 al Consiliului privind actiunile de informare si promovare pentru produsele agricole pe piata interna si in tarile terte, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 147 din 6 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 800/1999 al Comisiei din 15 aprilie 1999 de stabilire a normelor comune de aplicare a sistemului de restituiri la export pentru produsele agricole, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 102 din 17 aprilie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 1.146/2007 al Comisiei din 2 octombrie 2007 de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse imputabile exercitiului 2008 pentru furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de interventie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 257 din 3 octombrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 907/2000 al Comisiei din 2 mai 2000 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.254/1999 al Consiliului in ceea ce priveste ajutoarele pentru depozitarea privata in sectorul carnii de vita si manzat, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 105 din 3 mai 2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 826/2008 al Comisiei din 20 august 2008 de stabilire a normelor comune de acordare a ajutorului pentru depozitarea privata a anumitor produse agricole, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 21 august 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului din 17 mai 1999 privind organizarea comuna a pietei in sectorul laptelui si produselor lactate, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 160 din 26 iunie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 105/2008 al Comisiei din 5 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului in ceea ce priveste interventia pe piata untului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 32 din 6 februarie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori in cadrul politicii agricole comune si de instituire a unor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 30 din 31 ianuarie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 657/2008 al Comisiei din 10 iulie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului in ceea ce priveste acordarea de ajutoare comunitare pentru furnizarea laptelui si a anumitor produse lactate elevilor din institutii scolare, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 183 din 11 iulie 2008;
   -Regulamentul (CE) nr. 1.898/2005 al Comisiei din 9 noiembrie 2005 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului in ceea ce priveste masurile de comercializare a smantanii, untului si untului concentrat pe piata comunitara, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 308 din 25 noiembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 320/2006 al Consiliului din 20 februarie 2006 de instituire a unui regim temporar de restructurare a industriei zaharului in Comunitatea Europeana si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 privind finantarea politicii agricole comune, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 58 din 28 februarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 1.580/2007 al Comisiei din 21 decembrie 2007 de stabilire a normelor de aplicare ale regulamentelor (CE) nr. 2.200/96, (CE) nr. 2.201/96 si (CE) nr. 1.182/2007 ale Consiliului in sectorul fructelor si legumelor, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 350 din 31 decembrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comuna a pietei vitivinicole in ceea ce priveste programele de sprijin, comertul cu tarile terte, potentialul de productie si privind controalele in sectorul vitivinicol, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 170 din 30 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 507/2008 al Comisiei din 6 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.673/2000 al Consiliului privind organizarea comuna a pietelor in sectorul inului si canepei pentru fibre, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 149 din 7 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice referitoare la anumite produse agricole ("Regulamentul unic OCP"), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 299 din 16 noiembrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 1.043/2005 al Comisiei din 30 iunie 2005 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 3.448/93 al Consiliului in ceea ce priveste regimul de acordare a restituirilor la export pentru anumite produse agricole exportate sub forma de marfuri care nu sunt incluse in anexa I la tratat, precum si criteriile de stabilire a cuantumurilor sumelor respective, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 172 din 5 iulie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
   -Regulamentul (CE) nr. 983/2008 al Comisiei din 3 octombrie 2008 de adoptare a planului de repartizare catre statele membre a resurselor imputabile exercitiului financiar 2009 pentru furnizarea de produse alimentare din stocurile de interventie persoanelor celor mai defavorizate din Comunitate, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 268 din 9 octombrie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si orice alte regulamente care apar in perioada urmatoare;

   d) cofinantare publica - orice contributie pentru finantarea cheltuielilor eligibile, din sumele aprobate in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cofinantarea acordata de la bugetul de stat pentru alti beneficiari decat cei prevazuti la art. 14 si 24;

   e) cofinantare privata - orice contributie a beneficiarului la finantarea cheltuielilor eligibile, alta decat cea prevazuta la lit. d), aferenta proiectelor finantate din FEGA, FEADR si FEP;

   f) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finantate din FEGA, FEADR si FEP, care pot fi finantate atat din contributia financiara a Comunitatii Europene, cat si din cofinantarea publica si/sau cofinantarea privata, conform reglementarilor legale comunitare si nationale in vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;

   g) contributie publica nationala totala - totalul fondurilor publice necesare implementarii schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA, a Programului National pentru Dezvoltare Rurala, denumit in continuare PNDR, si a Programului operational pentru pescuit, denumit in continuare POP, format din cofinantarea publica si fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decat cele eligibile;

   h) valoarea totala a proiectului - totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementarii proiectelor aferente schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA, a celor din PNDR si POP, la nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contributiei financiare a comunitatii europene, cofinantarea publica si/sau privata, precum si din cheltuieli publice/private, altele decat cele eligibile;
 
   i) Acordul interinstitutional - este acordul incheiat intre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene si Comisia Europeana, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetara si managementul financiar sanatos;

   j) programe - documente de programare elaborate de Romania si aprobate de Comisia Europeana, respectiv: PNDR, finantat din FEADR, si POP, finantat din FEP;

   k) structuri de implementare - autoritatile de management, agentiile de plata, precum si alte entitati prevazute in regulamentele comunitare si in legislatia nationala din domeniul politicii agricole comune si a politicii comune in domeniul pescuitului, asa cum sunt definite la lit. l)-r);

   l) autoritati de management - structuri organizatorice din cadrul si din subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare MAPDR, responsabile pentru:

   -managementul PNDR, caz in care Autoritatea de management este Directia generala dezvoltare rurala din cadrul MAPDR;
   -managementul POP, caz in care Autoritatea de management este Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura, denumita in continuare ANPA;

   m) agentii de plata - structuri organizatorice din cadrul si din subordinea MAPDR, responsabile cu:

   -plati aferente schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA, caz in care agentia de plata este Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, denumita in continuare APIA;
   -plati aferente programului PNDR, caz in care agentia de plata este Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, denumita in continuare APDRP;
   -plati aferente programului POP, caz in care rolul agentiei de plata este indeplinit de Directia generala buget finante si fonduri europene din cadrul MAPDR;

   n) autoritatea de certificare pentru FEGA si FEADR - organism responsabil cu certificarea declaratiilor de cheltuieli si a cererilor de plata, inaintea transmiterii acestora catre Comisia Europeana, reprezentat de organismul de coordonare a agentiilor de plati, structura din subordinea MAPDR;

   o) autoritatea de certificare pentru FEP - organism responsabil cu certificarea declaratiilor de cheltuieli si a cererilor de plata, inaintea transmiterii acestora catre Comisia Europeana, reprezentat de Autoritatea de certificare si plata, structura organizatorica din cadrul Ministerului Finantelor Publice;

   p) organismul de certificare - organismul responsabil de certificarea realitatii, integralitatii si acuratetei conturilor agentiilor de plati acreditate care deruleaza fonduri transferate Romaniei din FEGA si FEADR, reprezentat de Autoritatea de audit constituita pe langa Curtea de Conturi a Romaniei;

   r) autoritatea de audit pentru FEP - organism responsabil de verificarea bunei functionari a sistemului de management si control si care functioneaza independent de autoritatea de management si de autoritatea de certificare, reprezentat de Autoritatea de audit constituita pe langa Curtea de Conturi a Romaniei;

   s) beneficiari - cei prevazuti in PNDR, POP si in regulamentele comunitare care reglementeaza managementul fondurilor FEGA, FEADR si FEP.


CAPITOLUL II
Mecanismul de finantare din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat aferente FEGA, FEADR si FEP


SECTIUNEA 1
Managementul financiar al FEGA, FEADR si FEP


   Art. 3. - Guvernul, prin MAPDR, garanteaza corecta gestionare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si asigura respectarea utilizarii acesteia, conform reglementarilor comunitare si nationale in vigoare.

   Art. 4. -

   (1) MAPDR este autorizat sa gestioneze contributia financiara a Comunitatii Europene, in limita plafoanelor anuale si alocarilor pentru Romania convenite intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.
   (2) MAPDR asigura gestionarea contributiei financiare a Comunitatii Europene prin conturi deschise la Trezoreria Statului sau printr-un cont analitic deschis pe numele acestuia in cadrul contului de valuta al Ministerului Finantelor Publice deschis la Banca Nationala a Romaniei.
   (3) Conturile aferente gestionarii contributiei financiare a Comunitatii Europene si a contributiei publice nationale totale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, cu avizul ministrului finantelor publice.
   (4) Sumele aferente derularii proiectelor finantate din FEGA, FEADR si FEP, existente in conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executarii silite pe perioada de valabilitate a contractelor de finantare.

   Art. 5. - Contributia financiara a Comunitatii Europene, aferenta FEGA, FEADR si FEP, se aloca si se deruleaza in baza prevederilor regulamentelor comunitare in materie si a deciziilor Comisiei Europene.


SECTIUNEA a 2-a
Sprijinul financiar aferent FEGA

   Art. 6. - In bugetul MAPDR se cuprinde valoarea integrala aferenta implementarii schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA, cu respectarea prevederilor art. 8, astfel:
 
   a) sumele reprezentand sprijinul financiar aferent FEGA asigurat de la bugetul de stat;
   b) sumele reprezentand cofinantare publica asigurata de la bugetul de stat;
   c) sumele necesare finantarii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MAPDR in scopul efectuarii platilor;
   d) sumele pentru acoperirea platii taxei pe valoarea adaugata, aferenta livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari, finantate integral sau partial din contributia financiara a Uniunii Europene;
   e) sumele aferente platii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorarilor de intarziere ca urmare a nerecuperarii la timp de la beneficiari;
   f) sumele necesare finantarii diferentelor nefavorabile de curs valutar aferente operatiunilor efectuate de MAPDR;
   g) sumele aferente efectuarii platilor cu intarziere catre beneficiari, conform art. 9 din Regulamentul (CE) nr. 883/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului in ceea ce priveste tinerea evidentei conturilor de catre agentiile de plati, declaratiile de venituri si cheltuieli si conditiile de rambursare a cheltuielilor din FEGA si FEADR, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 171 din 23 iunie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
   h) sumele rezultate din punerea in aplicare a Deciziei de lichidare a conturilor si a Deciziei de lichidare referitoare la conformitate;
   i) sumele necesare pentru acoperirea consecintelor financiare ale suspendarii platilor de catre Comisia Europeana in conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.

   Art. 7. - Sumele aferente fondurilor comunitare se transfera de catre MAPDR, prin intermediul APIA, catre beneficiarii schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA la termene prevazute de regulamentele Consiliului Uniunii Europene si ale Comisiei Europene.

   Art. 8. - Propunerile de credite de angajament si de credite bugetare necesare asigurarii sumelor prevazute la art. 6 se stabilesc de MAPDR in calitate de ordonator principal de credite pe baza estimarii valorii schemelor de sprijin direct si masurilor ce se vor finanta din FEGA si se includ in bugetul de stat.

   Art. 9. - Sumele lunare rambursate de Comisia Europeana pana in a 3-a zi lucratoare din a doua luna care urmeaza celei in care s-a efectuat plata de catre APIA si incasate de MAPDR se vireaza de catre MAPDR in contul de venituri ale bugetului de stat.

   Art. 10. -

   (1) Beneficiarii publici si privati ai schemelor de sprijin direct si masurilor FEGA pot solicita APIA plata unui avans, potrivit regulamentelor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. c).
   (2) Cuantumul avansului acordat beneficiarului FEGA este cel prevazut in regulamentele Comisiei Europene prevazute la art. 2 alin. (2) lit. c) si plata acestuia trebuie sa fie subordonata constituirii unei garantii care corespunde procentului prevazut in aceleasi regulamente.
   (3) Beneficiarii privati vor constitui garantia sub forma unei scrisori de garantie bancara sau a unui depozit in numerar constituit in contul APIA deschis la Trezoreria Statului.
   (4) La efectuarea platilor catre beneficiari, reprezentand finantarea schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA, avansurile acordate vor fi deduse din sumele datorate.
   (5) Sumele reprezentand avansuri acordate si nejustificate pana la termenele specificate in regulamentele comunitare vor fi recuperate de APIA prin executarea garantiilor. Sumele astfel recuperate, inclusiv sumele in numerar, constituite sub forma depozitelor in trezorerie inainte de acordarea avansurilor, se vor restitui MAPDR, care la randul sau va transfera sumele in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (6) In cazul nejustificarii avansurilor la termenele prevazute in regulamentele comunitare, recuperarea sumelor de catre APIA se face cu perceperea dobanzilor si penalitatilor de intarziere existente pentru creante bugetare, calculate pentru perioada de cand s-au acordat si pana in momentul recuperarii. Sumele astfel incasate se vor vira de APIA la MAPDR, care la randul sau le va transfera in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (7) Este interzisa acordarea avansurilor beneficiarilor FEGA care au beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau de la care nu au fost recuperate in termenele stabilite in regulamentele europene.

   Art. 11. - Platile aferente finantarii cheltuielilor de infiintare si sustinere a sistemelor informatice de contabilitate pentru agricultura se efectueaza de MAPDR.

   Art. 12. - Disponibilitatile din fonduri externe nerambursabile FEGA si fonduri publice aferente sprijinului financiar si a cofinantarii publice prevazute la art. 6, ramase la sfarsitul anului bugetar in contul MAPDR, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.


SECTIUNEA a 3-a
Mecanismul de finantare din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat aferent FEADR

   Art. 13. - In bugetul MAPDR in calitate de autoritate de management se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 19, urmatoarele:

   a) sumele reprezentand cofinantare publica asigurata de la bugetul de stat pentru beneficiarii proiectelor cuprinse in PNDR, altii decat cei prevazuti la art. 14;
   b) sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru finantarea componentei reprezentand fondurile externe nerambursabile, aferente masurilor din PNDR, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeana;
   c) sumele necesare finantarii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MAPDR in scopul efectuarii platilor;
   d) sumele necesare acoperirii platii taxei pe valoarea adaugata, aferenta livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari, finantate integral sau partial din contributia financiara a Uniunii Europene si/sau din cofinantarea aferenta, ai caror beneficiari sunt unitati administrativ-teritoriale, asociatii ale acestora legal constituite si organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica;
   e) sumele necesare finantarii valorii totale a cheltuielilor directe, asa cum sunt definite la cap. 16 "Operatiuni de asistenta tehnica" din PNDR;
   f) sumele necesare finantarii diferentelor nefavorabile de curs valutar aferente operatiunilor efectuate de MAPDR;
   g) sumele aferente achitarii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene pentru inregistrarea unor nereguli in procesul de derulare a FEADR, inclusiv a majorarilor de intarziere ca urmare a nerecuperarii la timp de la beneficiari;
   h) sumele rezultate din punerea in aplicare a deciziilor Comisiei Europene de lichidare a conturilor si cele referitoare la conformitate;
   i) sumele necesare pentru acoperirea consecintelor financiare ale suspendarii platilor de catre Comisia Europeana in conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.

   Art. 14. - In bugetele beneficiarilor care sunt finantati integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii, finantate din FEADR.

   Art. 15. - In bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii finantate din FEADR.

   Art. 16. -

   (1) In bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii, precum si a proiectelor ai caror beneficiari sunt entitati finantate integral din bugetele acestora.
   (2) In bugetele beneficiarilor care sunt entitati publice locale finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementarii proiectelor proprii finantate din FEADR.
   (3) Pe parcursul executiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finantare prevazute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finantari rambursabile sau pot utiliza disponibilitatile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1)-(3) si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

   Art. 17. - Sumele aferente finantarii proiectelor cuprinse in PNDR din FEADR se transfera de catre MAPDR beneficiarilor prin intermediul APDRP.

   Art. 18. -

   (1) Dupa incasarea contributiei financiare a Comunitatii Europene, aferente platilor efectuate catre beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finantare externa, MAPDR vireaza sumele respective in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (2) Dupa autorizarea platilor de catre APDRP pentru cheltuielile directe efectuate in cadrul masurii de asistenta tehnica, MAPDR vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (3) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 14, APDRP vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene in conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finantate proiectele respective.
   (4) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 16 alin. (1), APDRP vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene aferenta proiectelor proprii in contul de venituri ale bugetelor locale.
   (5) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 15 si art. 16 alin. (2), APDRP vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene aferenta proiectelor proprii in contul de disponibil prin care se gestioneaza bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora.

   Art. 19. - Propunerile de credite de angajament si de credite bugetare necesare asigurarii sumelor prevazute la art. 13 se stabilesc de MAPDR in calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pe baza valorii contractelor de finantare aferente proiectelor din cadrul masurii de asistenta tehnica aflate in implementare, a proiectelor aprobate si/sau a estimarii valorii proiectelor ce urmeaza a fi finantate in cadrul PNDR si se includ in bugetul de stat.

   Art. 20. -
   (1) Beneficiarii publici si privati ai unui sprijin pentru investitii, finantat din FEADR, pot solicita APDRP plata unui avans, in conformitate cu prevederile din PNDR.
   (2) Cuantumul avansului nu poate depasi 20% din contributia financiara a Comunitatii Europene si contributia publica nationala pentru investitii, iar plata acestuia trebuie sa fie subordonata constituirii unei garantii bancare sau a unei garantii eliberate de fondurile de garantare care corespunde procentului de 110% din suma avansului. Suma avansului este prevazuta in contractul de finantare incheiat intre beneficiar si agentia de plata.
   (3) In conformitate cu prevederile art. 56 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurala acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul investitiilor pentru care se incheie contracte de finantare in perioada 2009-2010, cuantumul avansului este de 50% din contributia financiara publica.
   (4) Garantia este eliberata in cazul in care APDRP constata ca suma cheltuielilor reale efectuate care corespund contributiei financiare a Comunitatii Europene si contributiei publice nationale pentru investitii depaseste suma avansului.
   (5) Suma avansului se justifica pe baza de documente pana la expirarea duratei initiale de executie a proiectului prevazute la momentul semnarii contractului de finantare.
   (6) Beneficiarul poate primi avansul numai dupa avizarea favorabila de catre APDRP a procedurii de achizitii, conform procedurilor de lucru ale acesteia.
   (7) Sumele reprezentand avansuri acordate si nejustificate pana la termenul prevazut la alin. (5) vor fi recuperate de APDRP prin executarea scrisorilor de garantie. Sumele astfel recuperate se vor restitui MAPDR, care la randul sau le va transfera in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (8) In cazul nejustificarii avansurilor la termenul prevazut la alin. (5), recuperarea sumelor de catre APDRP se face cu perceperea dobanzilor si penalitatilor de intarziere existente pentru creante bugetare, calculate pentru perioada de cand s-au acordat si pana in momentul recuperarii. Sumele astfel incasate se vor vira de APDRP la MAPDR, care la randul sau le va transfera in conturile prevazute la art. 4 alin. (2) pentru componenta de finantare externa si in contul de venituri ale bugetului de stat pentru componenta de cofinantare publica.
   (9) Este interzisa acordarea unui avans catre un beneficiar FEADR care a beneficiat anterior de avans si pe care nu l-a justificat sau de la care nu a fost recuperat in termenele stabilite in regulamentele europene.

   Art. 21. - Disponibilitatile din fonduri nerambursabile FEADR si fonduri publice, aferente sumelor alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a contributiei financiare a Comunitatii Europene si a cofinantarii publice prevazute la art. 13, ramase la sfarsitul anului bugetar in contul MAPDR, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.


SECTIUNEA a 4-a
Mecanismul de finantare din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat aferent FEP

   Art. 22. - In bugetul MAPDR se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 29, urmatoarele:

   a) sumele reprezentand cofinantare publica asigurata de la bugetul de stat pentru beneficiarii proiectelor finantate din FEP, altii decat cei prevazuti la art. 24;
   b) sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru finantarea componentei reprezentand fondurile externe nerambursabile, aferente masurilor din POP, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeana;
   c) sumele necesare finantarii costurilor aferente transferului de fonduri din conturile MAPDR in scopul efectuarii platilor;
   d) sumele pentru plata taxei pe valoarea adaugata, aferenta livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari, finantate integral sau partial din contributia financiara a Uniunii Europene, si/sau din cofinantarea aferenta, ai caror beneficiari sunt unitati admninistrativ-teritoriale, asociatii ale acestora legal constituite si organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica;
   e) sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor propuse in cadrul masurii de Asistenta tehnica din POP;
   f) sumele necesare finantarii diferentelor nefavorabile de curs valutar aferente operatiunilor efectuate de MAPDR;
   g) sumele aferente platii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorarilor de intarziere ca urmare a nerecuperarii la timp de la beneficiari;
   h) sumele necesare pentru acoperirea consecintelor financiare ale suspendarii platilor de catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.

   Art. 23. - In bugetul ANPA in calitate de ordonator de credite si autoritate de management pentru POP se va include suma necesara finantarii valorii totale a proiectelor propuse in cadrul masurii de Asistenta tehnica.

  Art. 24. - In bugetele beneficiarilor care sunt finantati integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii, finantate din FEP.

  Art. 25. - In bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii finantate din FEP.

 Art. 26. -

   (1) In bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral sumele necesare finantarii valorii totale a proiectelor proprii, precum si a proiectelor ai caror beneficiari sunt entitati finantate integral din bugetele acestora.
   (2) In bugetele beneficiarilor care sunt entitati publice locale finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementarii proiectelor proprii finantate din FEP.
   (3) Pe parcursul executiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finantare prevazute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finantari rambursabile sau pot utiliza disponibilitatile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1)-(3) si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

   Art. 27. - Sumele aferente finantarii proiectelor din FEP se transfera de catre MAPDR beneficiarilor, asa cum sunt definiti in POP.

   Art. 28. -

   (1) Dupa incasarea contributiei financiare a Comunitatii Europene aferente platilor efectuate catre beneficiari din sume alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finantare externa, MAPDR vireaza sumele respective in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (2) Lunar, dupa verificarea documentelor justificative privind platile efectuate de catre ANPA in cadrul masurii de Asistenta tehnica, MAPDR vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene in contul de venituri ale bugetului de stat.
   (3) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 24, MAPDR vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene in contul de venituri ale bugetelor din care au fost finantate proiectele respective.
   (4) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 26 alin. (1), MAPDR vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene, aferenta proiectelor proprii in contul de venituri ale bugetelor locale.
   (5) Pentru beneficiarii prevazuti la art. 25 si art. 26 alin. (2), MAPDR vireaza sumele reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene, aferenta proiectelor proprii in contul de disponibil prin care se gestioneaza bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora.

   Art. 29. - Propunerile de credite de angajament si de credite bugetare necesare asigurarii sumelor prevazute la art. 22 se stabilesc de MAPDR in calitate de ordonator principal de credite cu rol de organism de plata si cosemnatar al contractelor de finantare, pe baza valorii contractelor de finantare si a proiectelor aprobate si/sau a estimarii valorii proiectelor ce urmeaza a fi finantate in cadrul POP, comunicate de ANPA, in calitate de autoritate de management, si se includ in bugetul de stat.

   Art. 30. - Disponibilitatile din fonduri nerambursabile FEP si fonduri publice, aferente sumelor alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a contributiei financiare a Comunitatii Europene si a cofinantarii publice prevazute la art. 22, ramase la sfarsitul anului bugetar in contul MAPDR, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.

SECTIUNEA a 5-a
Alte dispozitii privind mecanismul financiar al FEGA, FEADR si FEP

   Art. 31. -

   (1) Fondurile prevazute la art. 8, 19 si 29, cuprinse in bugetul MAPDR in calitate de ordonator principal de credite, sunt exclusiv destinate proiectelor finantate din FEGA, FEADR si FEP si nu pot fi utilizate pentru finantarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificarilor bugetare si/sau prin virari de credite ori prin cedarea la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului prevazut in bugetul de stat.
   (2) Din fondurile prevazute la alin. (1) se pot efectua cheltuieli curente si de capital pentru derularea corespunzatoare a proiectelor finantate din FEGA, FEADR si FEP.
   (3) Se autorizeaza MAPDR sa efectueze pe tot parcursul exercitiului bugetar redistribuiri de fonduri intre proiectele finantate/propuse la finantare din FEGA, FEADR si FEP, precum si virari de credite de la alte titluri sau capitole de cheltuieli, astfel incat sa se asigure implementarea corespunzatoare a acestor proiecte si/sau sa se asigure finantarea unor proiecte noi, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare. Aceste modificari vor fi comunicate lunar Ministerului Finantelor Publice.

   Art. 32. -

  (1) Sumele prevazute la art. 13 lit. d) si art. 22 lit. d) se acorda prin APDRP si MAPDR urmatorilor beneficiari:
   a) institutii publice finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor speciale;
   b) autoritati ale administratiei publice locale sau entitati publice finantate integral din bugetele acestora;
   c) entitati publice locale finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetele locale;
   d) organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii rurale si de pescuit;
   e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridica pentru activitatea desfasurata fara scop patrimonial.
   (2) Beneficiarii prevazuti la alin. (1), care, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din FEADR si FEP, au obligatia sa restituie la bugetul de stat sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata dedusa, a carei contravaloare a fost platita beneficiarilor potrivit prezentei ordonante de urgenta, in conditiile stabilite prin normele metodologice.

   Art. 33. - Pentru derularea operatiunilor financiare aferente derularii schemelor de sprijin direct si masurilor finantate din FEGA si a proiectelor finantate din FEADR si FEP, institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, au obligatia sa deschida conturi in sistemul Trezoreriei Statului, conform prevederilor legale in vigoare. Celelalte categorii de beneficiari pot opta pentru deschiderea acestor conturi in sistemul Trezoreriei Statului sau la institutii financiar-bancare.

CAPITOLUL III
Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor efectuate aferente schemelor de sprijin direct si masurilor FEGA si celor de la nivelul programelor PNDR si POP

   Art. 34. -

   (1) Proiectele implementate in cadrul programelor PNDR si POP sunt considerate actiuni multianuale.
   (2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achizitii publice, aferente proiectelor implementate in cadrul programelor PNDR si POP pot fi anuale sau multianuale.
   (3) Creditele de angajament si creditele bugetare necesare implementarii programelor PNDR si POP se stabilesc avand in vedere deciziile Comisiei Europene de adoptare a acestora si se reflecta in anexa la bugetul MAPDR.
   (4) In cazul platilor aferente schemelor de sprijin direct si masurilor FEGA, APIA efectueaza angajarea cheltuielilor, lichidarea, ordonantarea si plata acestora.
   (5) In cazul platilor aferente proiectelor implementate in cadrul programului PNDR, APDRP efectueaza angajarea cheltuielilor, lichidarea, ordonantarea si plata acestora.
   (6) In cazul platilor aferente proiectelor implementate in cadrul programului POP, MAPDR efectueaza angajarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, iar ANPA lichidarea acestora, cu exceptia cheltuielilor privind implementarea proiectelor aferente masurii de Asistenta tehnica, situatie in care angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor se efectueaza de ANPA.

CAPITOLUL IV
Dispozitii finale

   Art. 35. - In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, cu avizul ministrului finantelor publice, se aproba normele metodologice de aplicare a acesteia.

   Art. 36. - Sumele neutilizate pana la data de 31 decembrie 2008, ramase in contul de disponibil al MAPDR "Disponibil fonduri externe nerambursabile FEGA" se utilizeaza in continuare pentru finantarea schemelor de sprijin direct si a masurilor finantate din FEGA, pana la lichidarea lui.

   Art. 37. -

  (1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
   a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 787 din 18 septembrie 2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 492/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
   b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2008 privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana din Fondul European pentru Pescuit si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 17 martie 2008, aprobata prin Legea nr. 168/2008.
   (2) De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, dispozitiile contrare acesteia nu sunt aplicabile derularii schemelor de sprijin direct, masurilor finantate din FEGA si proiectelor/propunerilor de proiecte finantate din FEADR si FEP.
   Art. 38. - Pana la data intrarii in vigoare a normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta se aplica in mod corespunzator, in masura in care acestea nu contravin prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prevederile:
   a) Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 293/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
   b) Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2008 privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana din Fondul European pentru Pescuit si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.014/2008;
   c) Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune, alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 236/2008;
   d) Instructiunile pentru stabilirea procedurii privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana din Fondul European pentru Pescuit si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 620/2008.


TITLUL II
Gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului

CAPITOLUL I
Obiectul reglementat. Definitii

   Art. 39. - Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul financiar general pentru gestionarea asistentei financiare nerambursabile alocate Romaniei in calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum si a cofinantarii aferente acestei asistente, in vederea asigurarii unui management financiar eficient al fondurilor comunitare acordate pentru implementarea programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului.

   Art. 40. - In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:

   a) fonduri externe nerambursabile - sume care se transfera Guvernului Romaniei de catre Comisia Comunitatii Europene, cu titlu de contributie financiara nerambursabila acordata Romaniei de catre Comunitatea Europeana, in conformitate cu deciziile Comisiei;
   b) prefinantare - sumele transferate de catre Comisia Europeana sub forma avansurilor pentru sustinerea inceperii implementarii proiectelor finantate in cadrul programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului;
   c) fonduri publice - asa cum sunt definite de Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare;
   d) structuri de implementare - Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura, denumita in continuare ANPA;
   e) cofinantarea publica - suma alocata de la bugetul de stat, pentru finantarea contributiei nationale, ca parte a cheltuielilor publice totale eligibile alocate prin programul de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si prin programul de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului, conform Regulamentului (CE) nr. 861/2006 al Consiliului din 22 mai 2006 de stabilire a masurilor financiare comunitare privind punerea in aplicare a politicii comune in domeniul pescuitului si in domeniul dreptului marii, Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului din 29 iunie 2000 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea si gestionarea datelor necesare conducerii politicii comune a pescuitului, Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului din 25 februarie 2008 privind instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea, gestionarea si utilizarea datelor din sectorul pescuitului si sprijinirea consultantei stiintifice cu privire la politica comuna in domeniul pescuitului si Regulamentului (CEE) nr. 2.847/1993 al Consiliului din 12 octombrie 1993 de instituire a unui sistem de control aplicabil politicii comune din domeniul pescuitului, cu modificarile si completarile ulterioare;
    f) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de ANPA pentru implementarea Programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a Programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului, care pot fi finantate atat din fonduri externe nerambursabile, cat si din cofinantarea publica, conform reglementarilor legale comunitare si nationale in vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;
   g) contributie publica nationala totala - totalul fondurilor publice necesare implementarii Programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a Programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului, format din cofinantarea publica si fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decat cele eligibile;
   h) programe - documente de programare elaborate de ANPA si aprobate de Comisia Europeana, respectiv Programul de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si Programul de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului;
   i) beneficiarul programelor - ANPA;
   j) valoare totala a proiectului - totalul cheltuielilor necesare implementarii proiectelor aferente Programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si Programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului, format din contravaloarea contributiei financiare a Comunitatii Europene, cofinantarea publica, precum si din cheltuieli publice, altele decat cele eligibile;
   k) Acordul interinstitutional - acordul incheiat intre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene si Comisia Europeana, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetara si managementul financiar sanatos.

CAPITOLUL II
Managementul financiar al Programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si al Programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului

   Art. 41. - Guvernul, prin MAPDR, garanteaza corecta gestionare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si asigura respectarea utilizarii acesteia conform destinatiei stabilite prin Programul de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si prin Programul de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului.

   Art. 42. -

   (1) MAPDR asigura gestionarea contributiei financiare a Comunitatii Europene prin conturi deschise la institutii financiar-bancare, la Trezoreria Statului sau printr-un cont analitic deschis pe numele acestuia in cadrul contului de valuta al Ministerului Finantelor Publice, deschis la Banca Nationala a Romaniei.
   (2) Conturile aferente gestionarii contributiei financiare a Comunitatii Europene si a contributiei publice nationale totale se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.

   Art. 43. - Alocarea fondurilor externe nerambursabile de catre Comunitatea Europeana se efectueaza potrivit cerintelor prevazute in cadrul financiar multianual prevazut de Acordul interinstitutional sau in alte documente, incheiate ori convenite intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.

   Vizualizat: 575 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Tomit Agri Macchine, colaborare cu Great Plains Trelleborg ţine pasul cu noile provocări din agricultură
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?