Kwizda
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma

LEGEA ETICHETĂRII laptelui are EFECT de BUMERANG

Publicat: 08 decembrie 2017 - 00:46
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

Specialiştii prezenţi pe 8 şi 9 noiembrie la simpozionul „ESE - Etichetare. Siguranţă. Etică”, organizat pentru al doilea an consecutiv de revista RO.aliment, au dezbătut o multitudine de probleme cu care se confruntă sectorul din acest punct de vedere. 

Seminarul ESE este un eveniment unic, dedicat producătorilor de alimente şi de suplimente alimentare din România. Printre partenerii revistei RO.aliment în organizarea simpozionului s-au numărat INCDBA - IBA Bucureşti, Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare - PRISA, Asociaţia Română a Cărnii, ROMALIMENTA, Asociaţia Patronală Română din Industria Laptelui (APRIL) şi APAR - Asociaţia pentru promovarea alimentului românesc.

Etichetarea devine o chestiune cel puţin complicată

Scopul acestui eveniment a fost facilitarea dialogului dintre producători şi specialişti, dar şi de a da răspunsuri la cele mai complicate întrebări privind etichetarea, siguranţa şi etica. Asta în contextul destul de bulversant al unei avalanşe de legi, regulamente, ordonanţe şi mai ştiu eu ce alte circulare care tot schimbă de pe-o zi pe alta regulile etichetării produselor. Acte normative venite ca răspuns la realităţile din piaţă şi, uneori, la cererea expresă a producătorilor din ţară şi a consumatorilor. Şi cum necunoaşterea legilor nu e o scuză pentru nimeni, cei care trebuie să se supună noilor reglementări care intră în vigoare la începutul lui 2018 trebuie să se pună la punct cu toate acestea în aşa fel încât să nu se trezească, peste noapte, cu produsele scoase de la raft sau, şi mai grav, cu acuzaţii de fals în etichetare.

Iniţiativa revistei Ro.aliment a avut parte de o prezenţă numeroasă şi de un interes deosebit. Atât liderul APRIL, Dorin Cojocaru, cât şi specialistul în etichetare, Cristian Popa, autorul lucrării „Etichetarea prin exemple”, vin cu acuzaţii destul de grave la adresa autorităţilor. În special acuzaţii de incompetenţă şi lipsă de comunicare. O dovadă este şi faptul că nici un reprezentant al Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului nu a onorat invitaţia.
S-a discutat şi de campania demarată de ANSVSA privind Punctele Gastronomice Locale, prim prezenţa lui Gheorghe Stratulat, director al cabinetului preşedintelui ANSVSA. E adevărat că iniţiativa a venit după multe presiuni ale comunităţilor locale din diverse puncte ale ţării, în special de comunitatea lipovenilor din Delta Dunării, prin intermediul multiplului campion olimpic şi mondial Ivan Patzaichin.
Un alt moment fierbinte al seminarului desfăşurat la hotelul Crown Plaza din Bucureşti a fost expunerea lui Cristian Popa, care poate fi sintetizată perfect prin titlul „În meciul autorităţilor cu producătorii, un lucru este sigur: câştigă ONG-urile”. Dar pentru consumatori nu prea contează tot acest meci şi nici măcar cine îl va câştiga. Mai ales că schimbarea etichetelor înseamnă cheltuieli în plus care se vor reflecta, evident, în preţul produselor la raft!

d-cojocaru-si-c-popa.2_b

INTRĂ ÎN VIGOARE FĂRĂ NORME DE APLICARE?!
Legea 192/2017, deşi va intra în vigoare la 1 ianuarie 2018, nu beneficiază de vestitele norme metodologice şi legea ar fi suspectă de lipsa notificării către Bruxelles. Dar şi de multe chichiţe care ar afecta tocmai producătorii români. Pentru că legea nu îşi face efectul decât asupra producătorilor din ţară. Producători care vor avea parte, potrivit unor zvonuri şi previziuni profesioniste, de multe mişcări cel puţin ciudate pe piaţa laptelui.
Aşa că încercările de a limita concurenţa cu produse nu prea în regulă din punct de vedere al ingredientelor, de cele mai multe ori printr-o etichetare mai puţin corectă, s-ar putea să fie cel puţin zădărnicite.

Un articol publicat în revista Ferma nr. 21/204 (editia 1-14 decembrie)

Un articol semnat de Tudor CALOTESCU

Vizualizat: 275 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

AgriPlanta - RomAgroTec 2017

AgriPlanta - RomAgroTec 2017

Corina Mareş, director DLG InterMarketing, vorbeşte despre recent desfăşurata expoziţie în câmp AgriPlanta - RomAgroTec şi despre proiectele de viitor.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Agriplanta-Romagrotec 2018 Tehnologia vertical tillage, în interpretarea Great Plains
Cultura anului 2017

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2017?