BAyer 1200x150
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

3 obligații noi în legislația dronelor

Publicat: 16 februarie 2021 - 17:32
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

La 1 ianuarie a.c. a intrat în vigoare Regulamentul UE 947/2019 care stabilește condițiile în care aeronavele fără pilot la bord vor opera în spațiul aerian al Uniunii Europene. 

Tehnologiile utilizate în construcţia, echiparea şi comanda aeronavelor fără pilot la bord fac posibile, în prezent, o gamă largă de operațiuni aeriene de zbor (UAS), alături de aeronavele cu pilot la bord. Toate aceste operațiuni sunt reglementate de norme stabilite proporțional cu riscurile pe care le pot avea ele faţă de bunuri şi persoane aflate la sol.

 

ZBORUL DRONELOR, SUB STRICT CONTROL LEGISLATIV

 

La mijlocul lunii decembrie, în cadrul conferinţei online cu tema "Implementarea noii legislații europene privind dronele în România", organizată de PRIAevents și Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), au fost expuse noile prevederi ale Regulamentului (UE) nr. 947/2019 care, alături de Regulamentele UE nr. 1139/2018 şi 945/2019, reprezintă baza legală în gestionarea problematicii aeronavelor fără pilot în întreg spaţiul european.

Foto 1 CANVA_b 

1. CATEGORII NOI PENTRU ACTIVITĂȚILE DE ZBOR

 

"După 1 ianuarie lucrurile vor începe să intre într-o normalitate. Regulamentul 947/2019 schimbă filosofia după care aceste aeronave sunt operate. Dacă înainte diferenţierea se făcea în funcţie de greutatea acestora, acum separarea activităților aeriene se face în funcţie de riscul pentru persoanele şi bunurile aflate la sol", a explicat Remus Dogaru, inspector aeronautic AACR. Potrivit acestuia, activitățile de zbor se vor încadra într-una din următoarele categorii: „deschis”, „specific” sau „certificată”, cu cerinţe specifice privind înregistrarea aeronavelor, licenţierea piloţilor şi autorizarea operaţiunilor.
Spre exemplu, în categoria "deschis" (open) vor putea fi operate aeronave fără pilot cu o greutate de maxim 25 kg, în câmp vizual și la o înălțime de maxim 120 de metri, precum şi cu respectarea în continuare a legislaţiei naţionale.

 

2. IDENTIFICAREA DRONELOR ȘI ÎNREGISTRAREA OPERATORILOR

 

O altă noutate introdusă de Regulamentul 947/2019 cuprinde modificarea condițiilor de identificare a dronelor şi de înregistrare şi certificare a piloţilor acestor aeronave, care se va face de acum printr-o procedură nouă - o aplicație online. În scopul respectării cadrului legislativ european, AACR a creat Platforma online - înregistrare operatori, respectiv licențiere piloți pentru operatorii de drone/UAS.
În cadrul acestei aplicaţii vor fi introduse numele operatorilor/proprietarilor de drone (persoane fizice sau juridice care deţin dronele), după care aplicaţia va genera automat un cod care este valabil pe întreg teritoriul UE şi care va fi aplicat pe/pentru toate dronele deţinute şi operate de către acești operatori.

 

3. EXAMINARE ȘI LICENȚIERE ONLINE

 

Piloţii care vor utiliza aceste drone vor trebui să se înregistreze în cadrul aplicaţiei respective şi să susţină un examen online. Procedura de licenţiere a piloţilor la distanţă în categoria "open" este valabilă pentru toate statele UE. Procedura de licenţiere se va desfăşura online, iar piloţii vor primi (tot online) un certificat care confirmă obţinerea certificatului. De asemenea, instruirea piloţilor se va desfăşura online.

DATE VALABILE PENTRU TOT SPAȚIUL EUROPEAN
Sistemele naționale de înmatriculare digitale în care sunt stocate informațiile sunt armonizate și interoperabile, respectiv au aceleași date de bază referitoare la aeronavele fără pilot la bord și la operatorii de aeronave fără pilot la bord înmatriculate în conformitate cu actele normative europene. Înregistrările naţionale sunt valabile pe tot teritoriul Uniunii Europene.
Actele normative europene și naţionale referitoare la aeronavele fără pilot la bord contribuie şi la realizarea respectării drepturilor corespunzătoare garantate de UE și în special a dreptului la respectarea vieții private și de familie, precum şi a dreptului la protecția datelor cu caracter personal.

Vom continua prezentarea noii legislaţii privind operarea dronelor, precum şi aspecte privind clasificarea, asigurarea şi certificarea operaţiunilor UAS.

Foto 2 CANVA_b

OPERAȚIUNILE UAS DIN CATEGORIA „DESCHISE”
Aeronava fără pilot la bord care desfăşoară operațiuni UAS din categoria „deschise” are o masă maximă la decolare mai mică de 25 kg, păstrează o distanță de siguranță față de oameni și nu zboară pe deasupra mulțimilor. Pilotul la distanță trebuie să mențină aeronava fără pilot la bord în raza vizuală (Visual Line of Sight Operation - VLOS), cu excepția cazului în care zboară în modul „urmărire”, şi la maximum 120 m față de cel mai apropiat punct al suprafeței pământului, cu excepția cazului în care survolează un obstacol. De asemenea, nu trebuie să transporte mărfuri periculoase și nu lansează niciun material.

LEGEA DRONELOR ÎN ROMÂNIA
În România, HG 912/2010 stabileşte condiţiile pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spațiul aerian național, precum și a condițiilor în care decolarea și aterizarea aeronavelor civile se pot efectua și de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate. HG 912 este în curs de "amendare", iar noile modificări vor fi probabil aprobate în cursul lunii februarie 2021.

CONSULTĂ GHIDUL LEGISLATIV!
Conform noii legislaţii europene, proprietarii/operatorii și piloții (persoane fizice şi juridice) pentru toate tipurile de drone, indiferent de masa lor operaţională, şi care desfăşoară operaţiuni UAS în spaţiul aerian trebuie să fie înregistrați. În plus, piloţii acestor aeronave autonome trebuie să fie și certificaţi.
Click AICI și consultă Ghidul legislativ privind utilizarea dronelor!


un articol de
GHEORGHE GHIŞE

Vizualizat: 927 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



reclama header after big part 2 subpage - AMADA

Video

Grădina lui Piper - o livadă intensivă, irigată și protejată

Grădina lui Piper - o livadă intensivă, irigată și protejată

O afacere de familie, consolidată cu ajutorul fondurilor europene, produce 500 de tone de fructe pe an, în livada intensivă de la periferia municipiului Arad.
 
Redactor: Liviu Gordea
Imagine: Daniela Radi
Semințe și tehnilogie Syngenta pentru cultura de pepene – Edina Uifalusi, Piscolt, jud. Satu Mare Branislav Giurici, despre cum și-a asigurat plantația de portaltoi de viță-de-vie Cum au combătut cei de la Cramele Recaș bolile și dăunătorii viței-de-vie cu Syngenta
Cultura anului 2021

Pe ce cultură mizaţi în anul agricol 2020-2021?