Kwizda
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma

Traderii trag alarma - infrastructura de transport frânează exportul

Publicat: 12 februarie 2018 - 14:49
Comenteaza   | Galerie   | Print | Trimite unui prieten

Portul Constanţa a ajuns să fie un important punct de export de cereale şi seminţe oleaginoase în regiunea Mării Negre. În ultimii zece ani, exporturile pe acest segment s-au dublat pe fondul creşterii producţiilor şi al extinderii pieţelor de desfacere. 

În acest sezon, valoarea exporturilor de cereale şi seminţe oleaginoase a depăşit 3,2 miliarde de euro, potrivit studiului “Un deceniu de grâne româneşti”, realizat de AgroFinanciar. Însă, din păcate, situaţia dezastruoasă a infrastructurii interne de transport pune în umbră această performanţă.
Asociaţia Română a Comercianţilor de Produse Agricole (ARCPA) solicită implicarea autorităţilor statului în vederea îmbunătăţirii infrastructurii de transport intern şi sprijin pentru a putea intra pe noi pieţe de export, ţinând cont de competiţia acerbă de pe piaţa cerealelor.

Traderii trag alarmaClick pe poza pentru galerie!

Nu putem fi competitivi la viteze de… 17 km/oră în traficul feroviar!
“Mi-e teamă că în cazul în care ne mişcăm cu 17 km/oră în traficul feroviar şi nu o să corectăm lucrul acesta destul de repede, o să avem probleme din ce în ce mai mari în viitor. Acesta este punctul nostru cel mai slab şi avem nevoie de o implicare mult mai semnificativă din partea autorităţilor statului. Rolul nostru ca asociaţie este să găsim pieţe alternative de export, asta e meseria noastră, pentru asta ne plătesc fermierii. În Portul Constanţa suntem mai competitivi decât colegii din Rusia, pentru că pe fermieri îi costă mai puţin să încarce o navă în Constanţa decât în porturile ruseşti. În schimb, este complet paradoxal că o ţară mult mai mare decât a noastră pierde mult mai puţin pe calea ferată decât noi, unde distanţele sunt de 700-800 km. Dacă privim întreg lanţul logistic de la fermieri până în port, cred că în afară de discuţiile legate de infrastructură, restul este mult mai dezvoltat decât în alte ţări", a afirmat Vasile Varvaroi, preşedintele ARCPA şi şeful local al comerciantului american Cargilll, prezent la o dezbatere iniţiată de ARCPA.

Fermierii plătesc costuri de transport crescute artificial
De asemenea, o altă problemă care le dă bătai de cap traderilor este logistica slabă din sector. Aceasta afectează preţul cerealelor, iar legislaţia românească din domeniu scumpeşte artificial transportul feroviar. "Transportul feroviar ar trebui sa fie cu 15-20% mai ieftin, dar legislaţia românească scumpeşte artificial acest tip de transport. Acesta ar trebui să fie foarte aproape ca preţ pe tonă de marfă de transportul fluvial, dar el este mult mai aproape de transportul rutier, pentru că este scumpit artificial. La transportul feroviar plăteşti taxa de infrastructură pe fiecare kilometru, plăteşti taxa de drum în motorina pe care o consumi, transportatorul plăteşte 5,5 euro pe zi dacă stă cu vagonul pe şina infrastructurii, fiind obligat prin lege să asigure paza la vagoane. Dacă iau toate aceste costuri, ajung la concluzia că sunt suprataxată, în afară de faptul că viteza de circulaţie, pe care o avem de infrastructură feroviară, a fost anul trecut în medie de 17 km/oră", a subliniat Lucia Bărbulescu, director general Barexim.
Din cauza acestei stări nefavorabile a infrastructurii interne se ajunge la costuri mai mari. Costuri pe care fermierii le suportă. Această situaţie îi trimite pe comercianţi către transportul bunurilor cu ajutorul camioanelor, cea mai scumpă opţiune între variantele de transport disponibile.
“Economia portuară este foarte bună şi economia românească beneficiază de acest lucru. Infrastructura feroviară este problema care face România mai puţin competitivă”, a completat Petr Kalashnikov, şeful local al Glencore şi membru al ARCPA.

 

ROMÂNIA AR PUTEA PRODUCE 31,1 MILIOANE DE TONE DE CEREALE
Numai 14% din volumele de cereale şi seminţe oleaginoase tranzacţionate local sunt transportate cu ajutorul căii ferate, un sfert ajung în punctele de export cu ajutorul barjelor, iar restul de 64% sunt încărcate în camioane, potrivit studiului AgroFinanciar, făcut pe baza datelor din piaţă, citat de Agerpres.
Conform analizei, în industria cerealelor din România se învârt în jur de 4,7 miliarde de euro, aceasta reprezentând valoarea producţiei de cereale şi seminţe oleaginoase în anii 2016/2017.
În acest sezon, valoarea exporturilor de cereale şi seminţe oleaginoase a depăşit 3,2 miliarde de euro. De asemenea, analiza mai arată că, în 10 ani, România a crescut cu 4,3 milioane de tone de cereale pe un avans de productivitate. Potrivit sursei citate, România are un potenţial de producţie pe termen mediu de 31,1 milioane de tone de cereale, de la 20,4 milioane în prezent, respectiv un plus de 10,7 milioane de tone faţă de volumul recoltat acum.


Un articol publicat în revista Ferma nr. 22/205 (ediţia 15-31 decembrie 2017)

Vizualizat: 63 | Galerie   | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

AGRICOST A REDUS CU 20% CONSUMUL DE PESTICIDE ÎN IMB

AGRICOST A REDUS CU 20% CONSUMUL DE PESTICIDE ÎN IMB

Un milion de euro a costat investiţia realizată de Agricost în Insula Mare a Brăilei prin care a fost redus cu 20% consumul de pesticide.

Interviu cu LUCIAN BUZDUGAN, preşedinte Consiliul de Administraţie Agricost

 

Reporter Agroinfo: Violeta Mâţ

Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Noutăţi Great Plains la Agritechnica 2017 Noutăţi Lemken la Agritechnica 2017
Cultura anului 2017

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2017?