Reclama header big full
Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Micii fermieri au făcut pasul spre supermarketuri

Publicat: 02 septembrie 2015 - 11:00
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

Startul în încercarea de a încălzi, echilibrat și profitabil, relația micilor producători de legume și fructe din județul Iași cu supermarketurile a fost dat la începutul anului agricol 2014-2015, la inițiativa Camerei Agricole Județene (CAJ) Iași. 

Click pe poza pentru galerie!

Am participat la acea întâlnire a fermierilor ieșeni cu reprezentanții locali și naționali ai unui supermarket francez și am constatat că producătorii locali chiar își doresc să fie prezenți în marile rețele de magazine. Ulterior, au fost încheiate două contracte cu doi producători mai mari, un legumicultor din Blăgești și cu un furnizor de fructe din Cotnari. Ceilalți fermieri, fie încă nu au fost convinși de oportunitatea cooperării, fie nu au reușit să se organizeze astfel încât să livreze în comun cantități suficiente care să asigure viabilitatea colaborării.

 

La Iași, relația mici fermieri - supermarketuri a căpătat nuanțe calde

Astăzi, la aproape un an distanță de evenimentul care a făcut parte dintr-un proiect mai amplu al CAJ Iași, intitulat „Diversificarea canalelor de valorificare a producțiilor micilor fermieri”, putem consemna și anumite concretizări în parteneriate deja semnate, dar și numeroase aspecte care sunt privite cu o oarecare reticență ca și în urmă cu un an. „Acest prim eveniment din cadrul programului nostru, extins pe toate ariile de producție din județul Iași, a reprezentat etapa de stabilire a contactelor. Prin prezența la Iași și a reprezentanților de la București ai Carrefour România a fost manifestat public interesul pentru zona noastră, fiind recunoscut potențialul județului în sectorul horticol. Următoarea etapă, vizitele în teren, negocierile la fața locului și, sperăm, semnarea și punerea în aplicare a cât mai multor contracte de desfacere a fructelor și a legumelor autohtone în supermarket. Cum și aspectul ambalajelor și calitatea acestora sunt importante, am adus și un producător de ambalaje, ca și domniile lor să ia act de rigorile pieței și, de ce nu, să intre în acest lanț de colaborare, care poate fi profitabil pentru toți”, spunea directorul CAJ Iași, Monica Ionela Pandelea.

Micii producători nu sunt chiar pregătiți pentru a valorifica produsele în marile magazine, dar pasul de la Iași a fost unul important, atât din perspectiva actului de educație practică la care au avut acces fermierii prin dialogurile directe, sincere, uneori tăioase, cu comercianții care le-au explicat condițiile supermarketurilor, cât și pe latura cunoașterii de către comercianți a problemelor cu care se confruntă producătorii, a explicării și chiar a „demontării” anumitor mituri despre taxele și rigorile supermarketurilor. Discuțiile au fost importante și sub aspectul implicării tuturor pentru asigurarea pe piața românească, în mod constant, a unor produse românești de calitate. „Forma de organizare a fermierilor este foarte importantă. De aceea, pentru producătorii mari nu sunt probleme, fiindcă ei au o formă de organizare corectă și coerentă, ceea ce înseamnă că tu, comerciant, vorbești cu un partener puternic care poate să îți ofere atât o cantitate constantă, cât și o calitate înaltă. Dar să nu uităm că noi de 13 ani am încercat și vom încerca întotdeauna să promovăm și producătorii mici, spre a-i aduce la nivelul celor mari. Dar, aceasta depinde în mai mică măsură de noi și în mai mare măsură de modul lor de organizare. Cu cât vor fi mai bine organizați, cu cât se vor uni mai mult și mai mulți, cu cât vor fi mai vocali în fața marilor rețele comerciale, cu atât mai facil va fi accesul lor în aceste rețele”, spunea Florin Căpățână, director relații instituționale și dezvoltare durabilă al Carrefour România.

Reprezentantul supermarketului francez a precizat că există și anumite rigori care nu pot fi evitate, deoarece consumatorii trebuie să găsească în permanență produse în magazin iar marfa trebuie să aibă o calitate foarte bună. 

 

Program special pentru producătorii mici din România

Florin Căpățână a venit la Iași însoțit de directorul sectorului Produse Proaspete, pentru a explica și prezenta condițiile pe care producătorii trebuie să le îndeplinească în momentul în care încheie un contract comercial. „Ideea clară și permanentă transmisă de noi este porți deschise, astfel încât producătorul român să își dezvolte business-ul alături de noi. Gândim un program special pentru producătorii mici din România, în așa fel încât termenele de plată să fie mult mai rapide, să creștem rapiditatea accesului la magazinele noastre și încercăm, pe cât posibil, ca în zonele în care noi suntem prezenți cu magazine, producătorii să poată vinde pe loc și să nu mai transporte întâi la București și apoi, din nou, marfa să ajungă de unde a plecat. Pe de altă parte, azi există acea sezonalitate, adică există situații în care avem produse românești și în 20-30% din spații, dar și în peste 40% din spații”, a continuat Florin Căpățână.

 

Marii producători au deja contracte

Unul dintre producătorii aflați în colaborare cu grupul francez este Mihai Jitaru, care lângă Pașcani, în comuna Blăgești, practică legumicultură atât în câmp, cât și în spații protejate. „Dacă în urmă cu câțiva ani aveam aproximativ 50 ha cu legume, din cauza greutăților de tot felul, am fost nevoiți să reducem suprafața la 2-3 ha, din care doar 2 ha de sere pe sticlă, în rest am început să cultivăm alte specii de plante, care se pot obține mai ieftin. De exemplu, în loc să producem morcov, am înființat lucernieră pe vreo 15 ha, apoi cartof și alte culturi care să nu implice multă manoperă și mulți bani. Piața produselor, alături de politicile de impozite și subvenții, este un capitol important și un factor care influențează în mod esențial afacerile agricole. Noi, din păcate, în România, nu putem influența piața, ci doar ne putem supune ca să supraviețuim”, afirma inginerul horticol.

Dănuț Băianu, alt producător care, se pare, a intrat în relație comercială cu rețeaua Carrefour, este din Cotnari, Iași. Băianu a inițiat și alcătuirea unui grup de producători în zonă, grup care se numără printre primele recunoscute în România. „Eu am aproximativ 30 ha de livadă și văd că am aceleași probleme ca și alți colegi, cu suprafețe mai mici sau mai mari, una dintre acestea fiind valorificarea. La începutul colaborării cu supermarketul, am învățat un lucru esențial, însă cu un preț - prețul a fost returnarea unei cantități de vreo trei tone de mere. Atunci am învățat că trebuie să furnizăm calitate alături de cantitate, ca să fim respectați și bine plătiți. Și că trebuie să fim mari atunci când negociem cu comercianții. Adică, trebuie să ai marfă suficient de multă în spate. Cu câteva zeci sau sute de tone este greu să pătrunzi pe piață. Vorbesc despre marea piață, să asiguri o fluență a producției”, declara horticultorul. 

Tocmai de aceea a inițiat asocierea pomicultorilor din zona Moldovei într-o organizație afiliată la Interprofesionala din România. „Din păcate, fermierii nu înțeleg cât de important este să te asociezi, să ai încredere, să privești fără prejudecăți mersul vieții și al pieței și să te adaptezi. Dezinteresul pe care l-am simțit și îl simt încă față de ideea de organizare ne va costa”, amintea Dănuț Băianu.

 

Și producătorii au cerințele lor 

La Târgu Frumos, în județul Iași, un important bazin legumicol, există și o asociație a producătorilor ale căror ferme însumează aproximativ o sută de hectare, dintre care peste 50 ha cu solarii. Însă aici ideea de colaborare cu supermarketurile încă nu a prins rădăcini. „Noi am vrea să avem astfel de contracte, pentru că deschiderea de după 1990 a însemnat dezvoltarea activității de producere a legumelor și, acum, avem nevoie de mai mult timp pentru munca la câmp sau în solarii. La discuțiile cu rețelele de magazine, întotdeauna ne-am prezentat cele trei mari obiective pe care le avem, respectiv de a vinde producția obținută, de a primi un preț bun și de a avea un cost mai mic al transportului de la fermă la magazin. Până acum a fost cam greu să ne armonizăm obiectivele, pentru că și cei care au construit aceste lanțuri de magazine au avut în spate anumite contracte și obligații. Acum vedem că supermarketurile vor să preia și produse românești. Poate că ne vom înțelege, dar deocamdată nu s-au legat lucrurile. Noi știm că în supermarketuri trebuie produse de cea mai înaltă calitate, cu aspect frumos și atractiv, iar de aceste aspecte avem grijă, problema însă este că pretențiile cresc parcă tot mai mult și nu am ajuns să punem pe hârtie totul, să discutăm și să ne întelegem. Sperăm ca viitorul să fie mai fericit”, ne declara Eusehnie Feodorov, director executiv al Asociației Producătorilor de Legume Ecoleg Tg Frumos.

 

 

Petronela COTEA MIHAI

redactor Radio România Iași

 

 

 

 

PARC AGRO-INDUSTRIAL LA LEȘCANI

Consiliul Județean Iași a început un proiect de construcție a unui parc agro-industrial, TransAgropolis, în comuna Lețcani, în jurul căruia să se dezvolte o infrastructură care să susțină producătorii agricoli din România, din Republica Moldova și din Ucraina, pentru a obține astfel o mai bună valorificare a producției agricole și dezvoltarea rețelelor de contact între producători, procesatori și piețe.

În analiza diagnostic din Strategia de dezvoltare economico-socială a județului Iași pe anul 2014, era evidențiat faptul că producția de legume din acest areal reprezintă aproximativ 4,2% din producția națională (148.012 tone), rădăcinoasele - 4,67% și pepenii verzi și galbeni - 3,98%. Potrivit INS, în anul 2012, suprafața ocupată cu livadă a scăzut cu 7,8 ha, iar cea de vie, cu 15 ha, terenul fiind reintrodus în circuitul agricol. Din păcate, nivelul de fragmentare al exploatațiilor horticole este ridicat, numai 8,08% din suprafața totală arabilă cu viță de vie este exploatată asociativ, iar cu livezi, doar 0,36%. 

 

Vizualizat: 546 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Agromalim 12 - 15 septembrie 2019 Case IH - Sistemul AFS Harvest Command
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?