Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Facilități fiscale pentru cooperative

Publicat: 22 august 2016 - 11:00
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

Pe 23 iunie 2016, câțiva reprezentanți ai cooperativelor agricole din România, în frunte cu Mircea Ciurea, membru fondator al Cooperativei Agricole Someș Arieș, s-au întâlnit cu premierul Dacian Cioloș. 

Click pe poza pentru galerie!

Pe 13 iulie 2016, la două săptămâni după ce noua lege a cooperației fusese deja adoptată de Parlament și aștepta promulgarea, la sediul MADR a fost organizat un grup de lucru pentru a dezbate facilitățile de finanțare a cooperativelor. De fapt, o continuare a discuțiilor privind măsurile și sprijinul pe care le pot primi cooperativele, atât cele noi, cât și cele care funcționează deja.

La întâlnire au participat reprezentanți ai MADR, ai Ministerului Finanțelor, ai AFIR, Direcției Generale Afaceri Europene și Internaționale, ai cooperativelor agricole și ai DGDR - AM PNDR, precum și un reprezentant de la cancelaria prim-ministrului, se arată în minuta întâlnirii de la MADR.

Ce facilități fiscale pentru susținerea cooperativelor prevede noua lege 164/2016 pentru modificarea și completarea legii cooperației 566/2004 (M. Of. 564 din 26.07.2016, în vigoare din 29.07.2016)?

a1) scutirea de la plata impozitului pe profit pe primii 5 ani (de la aprobarea legii) a cooperativelor agricole care procesează produsele agricole; 

a2) scutirea de la plata impozitului pe profit pentru 5 ani a cooperativelor agricole, care au o cifră de afaceri anuală netă de până la 2.000.000 euro, echivalent în lei, cu excepția cooperativelor de la lit.a1);

a3) scutirea membrilor de la plata impozitului pe venituri în cazul persoanelor juridice microîntreprinderi și de la plata impozitului pe norma de venit în cazul persoanelor fizice, respectiv PF, PFA, II, IF, pentru producția valorificată prin/către cooperativa agricolă; 

a4) în cazul cooperativelor microîntreprinderi, acestea plătesc impozit pe profit și sunt scutite de la plata impozitului pe venituri; 

a5) scutirea de la impozitul pe proprietate a bunurilor imobile ale membrilor cooperatori aferente producției valorificate prin cooperativa agricolă; 

a6) scutirea membrilor cooperativelor de la plata impozitului pe arendă în cazul terenurilor luate în arendă de către cooperative de la aceștia.

 

Ce vor reprezentanții cooperativelor?

Limitarea cifrei de afaceri la 2 milioane euro pentru scutirea cooperativelor de plata impozitului pe profit este foarte mică, având în vedere că 70% dintre inputurile fermierilor sunt negociate prin cooperative. Tot prin intermediul acestora se realizează și comercializarea poduselor agricole ale membrilor.

De asemenea, facilitatea care prevede scutirea membrilor de la plata impozitului pe venituri (a3) exclude membrii persoane juridice, care plătesc impozit pe profit. Această prevedere poate crea discriminare, au susținut reprezentanții cooperativelor, la întâlnirea de la MADR. Plătitorii de impozit pe profit sunt, de regulă, membrii persoane juridice cu o dimensiune economică mai mare și care reprezintă motorul cooperativei, au explicat fermierii. Așa că au cerut scutirea impozitului pe venit fără discriminare, pentru toți membrii din cadrul cooperativei, indiferent dacă sunt plătitori de impozit pe venit sau pe profit.

O analiză a cooperativelor existente arată că membrii acestora pot fi:

a) PFA, II, IF (constituite conform OG 44/2008) și persoane fizice care plătesc impozit pe norma de venit;

b) societăți comerciale microîntreprinderi care, conform noului Cod fiscal, plătesc impozit pe venit;

c) societăți comerciale altele decât microîntreprinderi, care plătesc impozit pe profit.

Într-o cooperativă, membrii au drepturi egale, deoarece părțile sociale se împart în mod egal, așa că și facilitățile fiscale ar trebui să fie aceleași pentru toate categoriile de membri, au argumentat reprezentanții cooperativelor.

Cum cooperativele nu obțin profit din vânzarea producției membrilor (nu negociează un preț cu procesatorul și un preț cu membrii), cheltuielile de funcționare ale cooperativelor provin doar din cotizațiile membrilor. Pentru cooperativele mici și cele care funcționează de puțin timp este foarte greu să reziste, mai ales că statul le impozitează și veniturile din cotizații. Repezentanții cooperativelor au propus eliminarea acestui impozit și au sugerat ca facilitățile fiscale din noua lege să fie reformulate și unite într-un singur punct, prin care toate cooperativele să fie scutite de orice tip de impozit. Profitul astfel rezultat poate fi reinvestit în modernizare, dotare, construcție de depozite sau dezvoltarea sistemelor de irigații.

Reprezentanții cooperativelor au cerut, de asemenea, să fie consultați la elaborarea normelor metodologice.

Ca să pună în practică aceste facilități fiscale, MADR trebuie să mai discute cu Ministerul Finanțelor, al cărui reprezentant precizat că toate facilitățile fiscale prevăzute trebuie analizate cu experții pe ajutor de stat, deoarece propunerea legislativă conține astfel de elemente.

 

Cooperativele înființate înainte de 2016 pierd banii din PNDR

Cooperativele agricole pot primi bani prin PNDR 2014-2020 și prin sM 9 și 9a - „Înființarea grupurilor de producători în sectorul agricol/pomicol”, precum și prin Măsura 16 „Cooperare”, prin intermediul sM 16.1/16.1.a - „Înființarea Grupurilor Operaționale și dezvoltarea de proiecte pilot, inclusiv în sectorul pomicol” și sM 16.4/16.4.a - „Sprijin pentru cooperare orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare, inclusiv în sectorul pomicol”.

Pe sM 9, sprijinul nu poate fi acordat mai târziu de 5 ani de la data la care grupul de producători a fost recunoscut, așa că grupurile și cooperativele înființate în 2014 și 2015 pierd sprijinul pentru primii ani de la înființare. Termenul de 5 ani nu poate fi modificat, fiind o condiție prevăzută în Reg.UE 1305/2013, au precizat reprezentanții MADR.

Nici creșterea sprijinului nerambursabil pentru cooperative sau grupuri de producători de la 50% la 90% pe celelalte submăsuri din PNDR 2020 nu poate fi realizată. Sprijinul poate fi majorat doar în cazul fuziunilor organizațiilor de producători. MADR a propus însă comisarului european pentru Agricultură creșterea intensității sprijinului cu 20% în cazul investițiilor colective pe sM 4.2 - Procesare/marketing.

 

Vizualizat: 1213 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Tomit Agri Macchine, colaborare cu Great Plains Trelleborg ţine pasul cu noile provocări din agricultură
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?