Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

Cine face legea în piețe?

Publicat: 03 decembrie 2014 - 10:00
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

Legea 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, act normativ mult așteptat, este menit să schimbe în totalitate sistemul prin care producătorii agricoli persoane fizice valorifică produsele proprii în piețele agroalimentare. 

Click pe poza pentru galerie!

Ceea ce aduce nou această lege este înlocuirea actualelor certificate de producător cu atestatul de producător și carnetul de comercializare a produselor. De asemenea, în piețele agroalimentare, spațiul minim alocat producătorilor agricoli va crește la 40% din totalul spațiilor de vânzare. “Am convingerea că în acest fel vom da posibilitatea celor care sunt cu adevărat producători în România să își comercializeze în mod direct produsele pe care le obțin, în piețele existente la nivelul orașelor”, a declarat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii. 

În completare, secretarul de stat al MADR, Daniel Botănoiu, a susținut că activitatea de comercializare a producției din ferme se va face numai pe baza noilor documente, nu pe borderou de achiziție. De asemenea, în piețe ar trebui să aibă acces producătorii adevărați și mai puțin intermediarii. Legea privind reglementarea pieței produselor agricole ar putea da o lovitură puternică “mafiei piețelor”, care de ani de zile “guvernează” piețele de gros și agroalimentare din toate orașele țării. 

Pentru prima oară sunt implicate și organizațiile reprezentative ale fermierilor. Atestatul de producător se eliberează numai cu avizul consultativ al unei structuri asociative din agricultură. 

Am consultat câțiva lideri ai formelor asociative din agricultură, cu privire la Legea 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, publicată în M. Of. Nr. 794/31 octombrie 2014, care va deveni funcțională la sfârșitul lunii noiembrie 2014, odată cu elaborarea normelor de aplicare și a modelului documentelor tipizate.

 

„Sunt sceptic, e multă birocrație!”

Mircea Croitoru, președintele societății agricole „Legume-Fructe Matca”, Galați, nu este încântat de prevederile Legii 145/2014. „Sunt sceptic în ceea ce privește aplicarea noului act normativ, am avut o lege anterioară care nu s-a aplicat, n-a funcționat! Nu sunt de acord cu acest atestat de producător și cu carnetul de comercializare; unii dintre noi suntem mai tineri, dar ce facem cu femeile bătrâne care habar nu au să completeze aceste documente?”, se întreabă Mircea Croitoru. 

Legumicultorul susține că procedura de obținere a noilor documente, de avizare și chiar de lucru, presupune multă birocrație și maculatură. Croitoru este de părere că Legea 145/2014 nu va influența activitatea în piața din Matca, fermierii vor vinde în continuare legume în regim angro, iar prețurile produselor agroalimentare nu se vor modifica semnificativ, pentru că piața face prețul, nu producătorii! 

 

Reprezentativitatea națională a asociațiilor

Alin Buzescu, președintele Confederației Asociațiilor }ărănești din România - CATAR, spune că: „Avem o singură durere mare, care e legată de procedura de avizare de către asociațiile profesionale care obțin foarte greu reprezentativitate, inclusiv noi, Confederația CATAR, deși lucrăm la nivel național și internațional pentru interesele fermelor mici. Pe legislația din România nu putem obține reprezentativitate națională până ce nu avem sedii în 22 de județe”. 

 

Centrele județene CATAR devin funcționale în aprilie 2015

Liderul CATAR a continuat spunând că „Dacă am cere Ministerului Agriculturii, de exemplu, recunoaștere, am face-o artificial și cumva ilegal! Încă nu am identificat o procedură prin care organizațiile noastre din Confederație să poată participa la acest proces de avizare și să ne asigurăm că procedura de control e bine îndeplinită. De ce? Pentru că fermierii noștri fiind mici, mărunți și cu posibilități financiare reduse, se pot organiza destul de greu și atunci depinde de noi și de proiectele noastre la nivel central cât de repede vom avea aceste reprezentanțe active în județe. Acestea vor fi constituite cel mai devreme în aprilie anul viitor. Sigur că centrele județene pe care le vom înființa anul viitor vor face și treaba asta la un moment dat, dar până să ajungem acolo, noi trebuie să fim recunoscuți ca organizație cu reprezentare pe național, pe care oficial nu o avem, deși noi suntem un actor activ în cadrul rețelei naționale de dezvoltare rurală”.

CATAR are ca scop principal apărarea și promovarea intereselor gospodăriilor țărănești și ale fermelor mici.

 

Carnetul de comercializare, temă de dezbatere

Nicolae Cioranu, președintele Federației Crescătorilor de Ovine și Caprine „Romovis”: „În dezbaterea publică noi nu am fost de acord cu acel carnet de comercializare, acest act nu trebuie să stea la fermier. Am fi fost de acord ca evidența să nu fie la fermier! Odată ce este impozitat pe norma de venit, de ce să mai țină producătorul agricol evidența produselor plecate din fermă? Ar fi fost mai bine ca documentul de comercializare să stea la cel care vinde în piață, la tarabă!”.

 

„Tot în calul care trage se dă cu biciul!”

Nicolae Cioranu se întreabă retoric: „Dar dacă eu vând brânza de acasă unui comerciant, nu ar fi fost destul ca eu să-i completez într-un carnet al lui sau într-un borderou de achiziții personalizat? E multă birocrație, hârțogăraie. Ce te faci cu carnetul de comercializare ținut de fermier la stâna din vârful muntelui, ce o să facă de-i va ploua pe hârtie? El trebuie să-și vadă de producție, mai trebuie să mai aibă grijă și de acte? Păi noi acum avem oameni în vârstă proprietari de animale. Le cerem lor așa ceva? Nu este un pic de bătaie de joc după ce că omul face producție? Bag sama că la noi se aplică proverbul: «tot în calul care trage se dă cu biciul»!”

Fermierul aduce în discuție o situație inedită: „Eu dacă mă duc la mama acasă la munte, nu pot să-i duc 5 kg de brânză fără să trec acea cantitate în carnetul de comercializare. De mă oprește organul de control pe drum și nu am carnetul și fila ruptă din carnet, mă sancționează!”

 

Va dispărea etichetarea mincinoasă?!

Ion Oprea, președintele Asociației Pomicultorilor Dâmbovițeni, este de părere că noile reglementări „pot duce la rezolvarea problemelor privind spațiile pentru producătorii agricoli, în primul rând, apoi la separarea în piață a spațiilor pentru producători și comercianți, care va duce, cu siguranță, la scăderea numărului celor care se dau drept producători, când ei sunt de fapt intermediari”. 

Potrivit lui Oprea, de acum producătorul va avea acces mai ușor în piață și este bine ca marfa care pleacă din fermele de producție, fie către comercianți, fie către piață, să fie însoțită de carnetul de comercializare pe tot traseul. „Apoi trebuie spus că actul normativ va influența prețurile în jos, pentru că producătorul negociază direct și poate lăsa la preț pentru a-și vinde repede marfa. Noi sperăm ca prin aplicarea legii să dispară și acea etichetare care nu e deloc reală; găsești peste tot în marile piețe din țară Mere de Voinești, căci brandul atrage clienții, dar fructele nicidecum nu sunt de acolo și pot fi aduse chiar din import”, susține Ion Oprea. 

 

Ion Fetea: „Legea va complica lucrurile!” 

În opinia președintelui Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACAR), Ion Fetea, legea va complica un pic lucrurile pentru apicultorii persoane fizice, știind că multă lume comercializează produsele apicole la marginea drumului sau de acasă. „Problema este că, într-adevăr, și în acest sector este o evaziune fiscală și noi chiar propuneam și la Ministerul Agriculturii să se ia măsuri pentru a se reduce fenomenul evazionist și pentru a crește consumul de miere și chiar reducerea TVA-ului. Problema e că sistemul în sine este destul de complicat. Era nevoie de un sistem de fiscalizare, dar e destul de încurcat și greoi! Sigur că participarea formelor asociative este foarte importantă, însă poate că era necesar să se treacă în acestă lege și implicarea lor, dar și responsabilitățile ce decurg de aici”, spune Fetea. 

Liderul ACAR susține că evaziunea mare este în comerțul cu utilaje apicole și cu stupi. „Cu această lege nu se va rezolva fenomenul, pentru că evaziunea merge nu numai la produse, ci mai ales la utilajele apicole și la stupii care se vând în târguri fără TVA și fără acte, fără factură sau bon fiscal. Cam aici era important de văzut, evaziunea mare în sectorul apicol e pe utilaje și pe stupi”, ne-a declarat Ion Fetea, care a precizat că Asociația a fost invitată în grupul de dialog social, dar nu a reușit să participe la discuții pe proiectul aflat în dezbatere publică. 

 

O lege făcută pe genunchi?!

Așadar, din intervențiile interlocutorilor noștri rezultă că după o dezbatere publică de un an de zile, Legea 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol pare a avea destule “păcate”, ceea ce dovedește că acest act normativ nu a fost temeinic elaborat. Să vedem ce prevăd și normele metodologice de aplicare a legii!

Vizualizat: 643 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea, un model de succes

Din 1963, pepiniera profesionala a celui mai important centru de cercetare românesc se afla la Centrul Scolar Agricol Fundulea. Multe s-au schimbat din anii ce au urmat cooperativizarii si „constructiei socialismului” dar un lucru a ramas la fel! Transformat în Liceul Tehnologic nr. 1, acest edificiu de educatie este si astazi unul de referinta pentru agricultura româneasca.

Reporter AgroInfo: Liviu Gordea
Operator imagine: Claudiu Borobei

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Tomit Agri Macchine, colaborare cu Great Plains Trelleborg ţine pasul cu noile provocări din agricultură
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?