Revista-Ferma
Revista-Ferma Revista-Ferma Revista-Ferma
Reclama header after big part 1 pages

ANSVSA: Legea identificării e la un pas de aplicare

Publicat: 28 ianuarie 2013 - 16:00
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) rămâne în subordinea Guvernului, dar va fi coordonată de ministrul Agriculturii.

Click pe poza pentru galerie!

Despre această schimbare, dar și despre poziția ANSVSA referitor la Legea identificării ovinelor, caprinelor și suinelor, aprobată în 2012, despre oportunitatea și efectele ordinului ce permite sacrificarea porcilor din gospodăriile populației în abatoare autorizate, precum și despre speranțele privind reluarea exporturilor de ovine în Turcia am stat de vorbă cu Mihai Țurcanu (foto), președintele ANSVSA.

 

ANSVSA rămâne la Guvern, dar va fi coordonată de către ministrul Agriculturii

„ANSVSA nu a trecut în subordinea Ministerului Agriculturii. Rămâne în continuare în subordinea Guvernului, dar va fi coordonată de ministrul Agriculturii, oricare ar fi el, nu de minister. Până acum, eu ca și președinte al Autorității eram coordonat de către primul-ministru. Primul-ministru a zis însă că nu poate să acopere toate aceste autorități din subordine și, ținând cont de specificul activității noastre, mi se pare și mie normal ca un ministru să se ocupe de o autoritate și să îi transmită primului-ministru mai departe ce se întâmplă acolo.

Noi, ANSVSA, avem același statut ca până acum, nu a apărut nici o modificare în acest sens”, a explicat Mihai Țurcanu, care se află la conducerea ANSVSA din mai 2012.
Referitor la posibile reduceri de personal în cadrul Autorității pe care o conduce, Țurcanu a precizat că deocamdată nu a primit nici o informare oficială în acest sens.

 

Asociațiile vor putea fi acreditate ca furnizori secundari de crotalii

La începutul lunii noiembrie 2012, legea privind identificarea și înregistrarea suinelor, ovinelor și caprinelor a fost publicată în Monitorul Oficial (Legea 191/30 oct. 2012 pentru aprobarea OUG 23/2010 privind identificarea și înregistrarea suinelor, ovinelor și caprinelor, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, M.Of. 743/5 noiembrie 2012).

Pentru aplicarea legii este necesară și modificarea și completarea Ord. ANSVSA 39/28 aprilie 2010 pentru aprobarea cerințelor tehnice care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de identificare a bovinelor, suinelor, ovinelor și caprinelor, precum și pentru stabilirea condițiilor de aprobare a acestora pe teritoriul României (proiectul de modificare a post publicat pe site-ul www.ansvsa.ro în secțiunea Transparență decizională în 28 decembrie 2012), precum și a Ord. ANSVSA 40/2010 privind aprobarea Normei sanitare veterinare pentru implementarea procesului de identificare și înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor și bovinelor, cu modificările și completările ulterioare (proiect publicat pe site-ul ANSVSA în 11 ianuarie 2013.)

În cazul în care nu există contestații, sugestii sau propuneri de modificare în termenul legal, cele două proiecte ce reglementează identificarea și înregistrarea animalelor ar putea fi aprobate până la sfârșitul lunii ianuarie a.c.

„După o perioadă foarte lungă de certuri, de proteste de tot felul și de contradicții, noi, prin tact, negocieri, întâlniri și discuții, am reușit să cădem de comun acord și să iasă o lege necontestată de nimeni.

Noi, cu asociațiile profesionale, am avut întâlniri de lucru, am lămurit aceste aspecte legate de identificarea animalelor, iar în Comisia de Agricultură și în Parlament legea a trecut fără nici o obiecțiune din partea asociațiilor profesionale. Părerea mea este că a ieșit o lege bună, care pune la aceeași masă asociațiile profesionale, Colegiul Medicilor Veterinari și Autoritatea Sanitar Veterinară, pentru a conlucra pe acest subiect.

Scopul acestei legi a fost să stabilească cine face identificarea în România și cine aplică crotaliile. Principala modificare a fost că asociațiile profesionale de crescători de animale devin acreditate la nivel județean ca furnizor secundar de crotalii.

Contravaloarea crotaliilor este suportată de către proprietarii de animale, dar asociațiile profesionale vor negocia, își vor alege furnizorii. Probabil va fi o reușită această lege, pentru că asociațiile vor avea o putere de negociere mult mai mare și crescătorii de ovine vor avea doar de câștigat din acest lucru.

Manopera pentru crotaliere va fi suportată de către stat, în speță de către ANSVSA, doar pentru exploatațiile nonprofesionale, nu și pentru ferme. Aplicarea crotaliei și introducerea în baza de date va fi făcută de către medicii veterinari de liberă practică și care au contract în acest sens. Fermele comerciale pot să își aleagă medicul veterinar în baza unui contract, dar exploatațiile nonprofesionale lucrează cu medicul veterinar concesionar.

Noi, Autoritatea Sanitar Vetrinară, ne-am asumat prin această lege că la începutul fiecărui an vom pune la aceeași masă Colegiul Medicilor Veterinari cu reprezentanții federațiilor crescătorilor de ovine și caprine și se va încheia un protocol de lucru, iar la nivel județean va fi același mod de lucru, cu protocoale între președintele Colegiului Județean al Medicilor Veterinari și președintele asociației profesionale la nivel județean. Sperăm, astfel, să nu mai apară disensiuni între proprietarii de animale și medicii veterinari de liberă practică”, ne-a spus Mihai Țurcanu.

 

„Cred că reușim să controlăm pesta porcină mai bine decât până acum”

De la jumătatea lunii noiembrie 2012, porcii crescuți în gospodăriile populației pot fi sacrificați în abatoare autorizate, potrivit Ord. 67/26 oct. 2012 privind condițiile sanitar-veterinare ce trebuie respectate la mișcarea suinelor vii pe teritoriul României și pentru modificarea unor norme sanitare veterinare, publicat în M. Of. 774/16 noi. 2012. Carnea provenită de la porcii crescuți în gospodării și sacrificați în abatoare autorizate poate fi comercializată însă doar în România.

„Noi am inițiat modificarea Ordinului 136/2010 și am scos acest nou ordin în urma unor analize. De când a apărut interdicția mișcării porcului în România și a sacrificării lui în unitățile autorizate, a scăzut aproape la jumătate numărul efectivelor de porcine. De la patru milioane și jumătate de porci am ajuns astăzi la 2,6 milioane de porci în gospodăriile populației.

Pentru România nu este un lucru tocmai bun și trebuia să luăm o măsură, iar singura măsură era să oprim aceste restricții impuse de Ordinul 136. Ordinul 67 din 2012 a fost emis în urma unor consultări și negocieri cu reprezentanții fermelor comerciale.

Am avut întâlniri, am încheiat procese verbale în acest sens și ei au fost de acord că acest ordin va fi foarte bun pentru România”, a explicat președintele ANSVSA necesitatea acestei măsuri care a ridicat o serie de critici din partea unor reprezentanți ai fermelor comerciale de creștere a porcinelor.

Pe lângă chestiuni de concurență neloială față de fermierii care au făcut investiții costisitoare, există teama că libera circulație a porcinelor din gospodării ar putea înlesni răspândirea bolilor, mai ales în contextul sensibil în care țara noastră de-abia a reluat exporturile de carne de porc în UE, suspendate din 2003 din cauza pestei porcine.

Președintele ANSVSA susține însă exact contrariul. „Mișcarea porcilor va fi controlată de două sau chiar de trei ori în aceeași zi, medicii veterinari sunt în alertă tot timpul, nu poate să iasă un porc din gospodării fără să fie verificat de către medicul veterinar de liberă practică. Referitor la pesta porcină, cred că o controlăm mult mai bine decât până acum.

Chiar dacă Ordinul 136 impunea restricții, trebuie să recunoaștem că porcii circulau în România și circulau fără documente, ceea ce era foarte grav. Mai mult decât atât, era o piață la negru foarte dezvoltată, dar aveam de-a face cu oameni cu venituri foarte mici, care nu aveau din ce să își achite amenzile. Și atunci e mai bine să devină o chestie oficială foarte bine controlată de autoritățile competente”, afirmă Mihai Țurcanu.

 

Exporturile de ovine către Turcia: „Problema este la ei”

În iulie 2012, secretarul de stat în Ministerul Agriculturii Achim Irimescu și președintele ANSVSA, Mihai Țurcanu, s-au întâlnit la București cu o delegație din Republica Turcia, condusă de directorul general din Ministerului Alimentației, Agriculturii și Șeptelului, Habib Can, și Excelența Sa Ambasadorul Republicii Turcia, Ömür Șölendil, pentru a discuta despre ridicarea restricțiilor aplicate de Turcia la importul (începând cu 2002) și tranzitul (începând cu 2012), pe teritoriul propriu, al cărnii de ovine și bovine, precum și al bovinelor și ovinelor vii având ca origine România.

Reprezentanții celor două țări au discutat pe marginea rapoartelor transmise de ANSVSA către Oficiul Internațional de Epizootii (OIE) privind zonele afectate de scrapie („boala oii nebune”), iar participanții la discuții au decis că în baza acestor rapoarte se pot stabili zonele libere de scrapie și se pot admite importurile de ovine (vii și carcasă) în Turcia.

„A fost o întâlnire destul de bună pentru noi. Am concluzionat anumite lucruri și am primit promisiunea că vor debloca exporturile de ovine către Turcia, numai că, din păcate, au refuzat să mai comunice cu Autoritatea și să mai răspundă la adresle înaintate de noi, cu toate că noi ne-am respectat toate promisiunile făcute la acea vreme.

Acum am reluat discuțiile, am avut o întâlnire la Ministerul Agriculturii înainte de sărbătorile de iarnă și ne-au promis că vor reanaliza situația și vor lua o decizie în acest sens.

Noi sperăm că măcar în ceasul al doisprezecelea acest lucru se va întâmpla. Depunem toate eforturile omenești posibile pentru deblocarea acestei piețe. Problema este la ei. Noi am avut toată disponibilitatea. Au fost făcute demersuri pentru discuții privind exporturile de ovine către Turcia chiar și la Comisia Europeană. 

În momentul de față așteptăm, așa cum au promis la ultima întâlnire, să revină cu o planificare și să ne invite la Ankara pentru a discuta pe marginea certificatului sanitar veterinar de export, dar acest lucru nu s-a întâmplat încă”, ne-a spus președintele ANSVSA.

 

„Teoretic, pentru 2013, Programul Strategic rămâne același ca în 2012”

Referitor la aprobarea acțiunilor sanitar-veterinare cuprinse în Programul acțiunilor de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor și caprinelor, a acțiunilor prevăzute în Programul de supraveghere și control în domeniul siguranței alimentelor, precum și a tarifelor maximale aferente acestora pentru anul în curs, președintele ANSVSA a precizat că „Programul Strategic a fost aprobat anul trecut prin Hotărâre de Guvern și este valabil în această formă până la apariția altui Program Strategic, tot prin Hotărâre de Guvern. Teoretic, pentru 2013, Programul Strategic rămâne același ca în 2012”.

„Noi încercăm să venim cu mici modificări, care nu sunt încă definitivate, fiind încă la nivel de discuții cu Colegiul Medicilor Veterinari, dar aceste propuneri de modificare trebuie aprobate de Guvern pentru a intra în vigoare. Fermierii nu vor fi afectați însă de aceste modificări.  În mare parte, rămâne același Program Strategic”, a adăugat Mihai Țurcanu.

Președintele ANSVSA afirmă că nu vor fi probleme privind finanțarea acțiunilor din Program, chiar dacă bugetul Autorității Sanitar Veterinare va fi mai mic în acest an decât anul trecut. „Teoretic, bugetul ANSVSA propus de noi pentru 2013 va reprezenta circa 90% din bugetul pe anul 2012, deci ar trebui să avem resurse financiare suficiente pentru implementarea Programului Strategic. Dar acest buget trebuie avizat de comiisile de specialitate și aprobat de Parlament. Până atunci, nu putem spune cifre exacte”, a mai spus Mihai Țurcanu.

Vizualizat: 893 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Reclama header after big part 3 pages

Video

Hibridul SY Experto - producţie record

Hibridul SY Experto - producţie record

Chiar dacă anul agricol nu a fost unul uşor, Cosmin Micu a obţinut o producţie medie de 4375kg/ha la floarea soarelui de pe cele 75ha cultivate cu hibridul SY Experto de la Syngenta. Hibridul high-oleic SY Experto se remarcă printr-o toleranță foarte bună la mană, rezistenţă la frânge şi 87% conţinut de acid oleic.

 

Interviu cu Cosmin Micu, fermier

Procereal Agrosan, loc. Mănăştur, jud. Arad.

În vizită la văcuţele melomane de la Doaga Agro Concept la Agromalim 2019 Hedere Oros Linamar la Indagra 2019
Cultura anului 2019

Care credeţi că va fi cea mai rentabilă cultură agricolă în 2019?